Harry Palmer
Silver
Ser onekligen vass o fin ut.Det vågar jag inte svara på, men när jag trycktestade den så trodde urmakaren att den var opolerad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ser onekligen vass o fin ut.Det vågar jag inte svara på, men när jag trycktestade den så trodde urmakaren att den var opolerad.
Ser otrolig ut, väntar själv på en likadan som kommer nästa vecka. Vilket år är den från, och är den polerad?
+1 inte mycket hairlines på den! Följer för infoSer otrolig ut, väntar själv på en likadan som kommer nästa vecka. Vilket år är den från, och är den polerad?
Tack! Det är en 114270 v serie (ca 2009) men uttagen 2011 och jag har ägt den i ett halvt år. Den är nog polerad minst en gång.Ser otrolig ut, väntar själv på en likadan som kommer nästa vecka. Vilket år är den från, och är den polerad?
Vad jag har uppfattat senaste tiden är att folk "skriker" efter en explorer-etta. Jag har fått flera förfrågningar om att sälja. Detta borde rimligen betyda att det är relativt svårt att hitta en här på KS. Jag vill inte göra någon besviken men tålamod behövs nog om man ska klippa en härifrån.Jag tycker inte heller att den ser så bra ut.
Du kan nog hitta ett bättre exemplar för samma peng här på KS om du har lite is i magen.
Typiskt att jag konstant följer strömmen. Hej Ch24!Vad jag har uppfattat senaste tiden är att folk "skriker" efter en explorer-etta. Jag har fått flera förfrågningar om att sälja. Detta borde rimligen betyda att det är relativt svårt att hitta en här på KS. Jag vill inte göra någon besviken men tålamod behövs nog om man ska klippa en härifrån.
Grattis JZ!Säger hej igen i tråden. Jag tror inte jag har postat här sen jag hade en 1016. Min nya kompis är en 114270 från 2008.
![]()
Tack så mycket!Grattis JZ!
Vad jag har uppfattat senaste tiden är att folk "skriker" efter en explorer-etta. Jag har fått flera förfrågningar om att sälja. Detta borde rimligen betyda att det är relativt svårt att hitta en här på KS. Jag vill inte göra någon besviken men tålamod behövs nog om man ska klippa en härifrån.
Typiskt att jag konstant följer strömmen. Hej Ch24!
Ser nästan ut som en räfflad glasringUte i spenaten och utforskar lite
![]()
Gillar du den bättre än 1016?Säger hej igen i tråden. Jag tror inte jag har postat här sen jag hade en 1016. Min nya kompis är en 114270 från 2008.
![]()
Mycket svårt att jämföra dem rakt av. Vintage vs nytt är inte lätt att bedöma rättvist. Men jag hade ju en 214270 i två dygn innan jag bytte den mot 114270 så där kan jag definitivt jämföra på lika vilkor och då tycker jag att 114270 är den bättre Explorern av de två.Gillar du den bättre än 1016?
Allt skiljer sig mellan 5- och 6-siffrig referens.Vad skiljer mellan 5- och 6-siffriga referensen, SEL har jag sett men skiljer sig boetten något?
Beror ju helt och hållet på vilken 6-siffrig referens du tänker på..Aaah, vad dum jag är det är ju en oerhörd skillnad mellan 14270 och 114270, ser ju vem som helst.
![]()
![]()
![]()
Utöver SEL sä är det väl inga yttre skillnader. Tavlan är väl blank istället för matt, vissa serier har graverade rehauten, vissa har väl luminova/superluminova istället för tritium. Sen är det väl cal. 3130 istället för cal. 3000. Se mer här: https://klocksnack.se/threads/skillnad-på-14270-och-114270.23097/Vad skiljer mellan 5- och 6-siffriga referensen, SEL har jag sett men skiljer sig boetten något?
Boetten förändrades först med 214270 och blev då 39 mm och fick de fetare bandhornen, lite som den moderna Datejusten som du nämner. Jag hade en 14270 med tritium förut, och även om det är charmigt med krämvita index så måste jag säga att det är rätt opraktiskt med död lume. Men det är en smaksakTack, Är mest nyfiken på om boetten är densamma. Datejustens boett blir ju lite fetare med varje extra siffra men på bilderna ser man ingen skillnad på explorern. Är lite sugen på en med tritiumtavla (14270)
14270 har kaliber 3000, 114270 det nyare 3130.
14270 kom med genomgående bandhornshål fram till mitten av 1994.
14270 hade tritiumtavla och visare fram till 1998.
14270 har samma mellanboett som samtida 16200 och tar därför samma länkar.
114270 kom bara med Luminovatavla och visare.
114270 kom bara med s.k. SEL och har också bandstiftshålen ngt längre in, vilket gör att inga andra länkar passar, plus att det kan bli lite tight med Nato eller läderband.
Kaliber 3130 är fortfarande i produktion. Det är inte 3000.
14270 kom inte med SEL.
Tidiga 14270 kom med s.k. Blacked out dial. Dyrt!
14270 kom med Luminova från 1998-ca 2000/2001 då 114270 introducerades.
I praktiken väljer du mellan SEL och Luminova (114270) eller äldre länk och tritiumtavla (14270). Såväl kaliber 3000 som 3130 är väldigt stabila och pålitliga.
Min 14270 fyller snart tjugo. Och under alla dessa år bara på min handled.
A
Grattis till en klassiker och välkommen in hit!Säger hej igen i tråden. Jag tror inte jag har postat här sen jag hade en 1016. Min nya kompis är en 114270 från 2008.
![]()
Tackar så mycket!Grattis till en klassiker och välkommen in hit!![]()