• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Utforskar Cornwall...
image.jpg

Jag tycker inte heller att den ser så bra ut.
Du kan nog hitta ett bättre exemplar för samma peng här på KS om du har lite is i magen.
Vad jag har uppfattat senaste tiden är att folk "skriker" efter en explorer-etta. Jag har fått flera förfrågningar om att sälja. Detta borde rimligen betyda att det är relativt svårt att hitta en här på KS. Jag vill inte göra någon besviken men tålamod behövs nog om man ska klippa en härifrån.

Vad jag har uppfattat senaste tiden är att folk "skriker" efter en explorer-etta. Jag har fått flera förfrågningar om att sälja. Detta borde rimligen betyda att det är relativt svårt att hitta en här på KS. Jag vill inte göra någon besviken men tålamod behövs nog om man ska klippa en härifrån.
Typiskt att jag konstant följer strömmen. Hej Ch24!

Typiskt att jag konstant följer strömmen. Hej Ch24!

Jag klippte just en 114270 från omegaforums som är på väg från Holland as we speak. Så andra forum är inte att underskatta.

Vad skiljer mellan 5- och 6-siffriga referensen, SEL har jag sett men skiljer sig boetten något?

Gillar du den bättre än 1016?
Mycket svårt att jämföra dem rakt av. Vintage vs nytt är inte lätt att bedöma rättvist. Men jag hade ju en 214270 i två dygn innan jag bytte den mot 114270 så där kan jag definitivt jämföra på lika vilkor och då tycker jag att 114270 är den bättre Explorern av de två.
Med det sagt kan jag definitivt tänka mig en 214270 den dan jag vill han en 39mm dressare.:)

• Like
Reactions: Ncs
Aaah, vad dum jag är det är ju en oerhörd skillnad mellan 14270 och 114270, ser ju vem som helst.
IMG_0451.PNG
IMG_0450.PNG
IMG_0449.PNG

Vad skiljer mellan 5- och 6-siffriga referensen, SEL har jag sett men skiljer sig boetten något?
Utöver SEL sä är det väl inga yttre skillnader. Tavlan är väl blank istället för matt, vissa serier har graverade rehauten, vissa har väl luminova/superluminova istället för tritium. Sen är det väl cal. 3130 istället för cal. 3000. Se mer här: https://klocksnack.se/threads/skillnad-på-14270-och-114270.23097/

Edit: Båda har blanka tavlor, 214270 däremot kom med matt tavla.

Senast ändrad:
Tack, Är mest nyfiken på om boetten är densamma. Datejustens boett blir ju lite fetare med varje extra siffra men på bilderna ser man ingen skillnad på explorern. Är lite sugen på en med tritiumtavla (14270)

Tack, Är mest nyfiken på om boetten är densamma. Datejustens boett blir ju lite fetare med varje extra siffra men på bilderna ser man ingen skillnad på explorern. Är lite sugen på en med tritiumtavla (14270)
Boetten förändrades först med 214270 och blev då 39 mm och fick de fetare bandhornen, lite som den moderna Datejusten som du nämner. Jag hade en 14270 med tritium förut, och även om det är charmigt med krämvita index så måste jag säga att det är rätt opraktiskt med död lume. Men det är en smaksak :)

14270 har kaliber 3000, 114270 det nyare 3130.
14270 kom med genomgående bandhornshål fram till mitten av 1994.
14270 hade tritiumtavla och visare fram till 1998.
14270 har samma mellanboett som samtida 16200 och tar därför samma länkar.
114270 kom bara med Luminovatavla och visare.
114270 kom bara med s.k. SEL och har också bandstiftshålen ngt längre in, vilket gör att inga andra länkar passar, plus att det kan bli lite tight med Nato eller läderband.
Kaliber 3130 är fortfarande i produktion. Det är inte 3000.
14270 kom inte med SEL.
Tidiga 14270 kom med s.k. Blacked out dial. Dyrt!
14270 kom med Luminova från 1998-ca 2000/2001 då 114270 introducerades.

I praktiken väljer du mellan SEL och Luminova (114270) eller äldre länk och tritiumtavla (14270). Såväl kaliber 3000 som 3130 är väldigt stabila och pålitliga.

Min 14270 fyller snart tjugo. Och under alla dessa år bara på min handled. :D

A

Delar vidare @acce1999 inlägg på ämnet, härligt med forumprofiler som delar med sig:)

Jag har en 14270 från -96 (ej genomgående bandhornshål) som sitter på länk. Jag gillar den med länk, och det är den enda jag har som har på länk, och alla andra klockor har då läderband.

Dock, så är ju Explorern rätt najs på vissa andra band också, samt de i hushållet med smalare armar skulle då kunna bära klockan. Jag undrar om ni skulle vilja hjälpa mig och dela bilder på era Explorers (med liknande förutsättningar som min 14270) som sitter på band, och gärna länkar till var jag skulle kunna köpa liknande i så fall.

Jag faktiskt inte ens kolla på vilka tjocklekar man kan ha på nato, eller ens vilken bredd man ska ha på band.

Skulle verkligen uppskatta lite tips här...

/Söder

Tillbaka
Topp