• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

IMG_2117.JPG

Jag tycker det vore kul om de skäppte explorer 1 med en annan färg på tavlan. Vit kanske inte blir så bra men grön eller blå skulle kunna funka.

Jag tycker det vore kul om de skäppte explorer 1 med en annan färg på tavlan. Vit kanske inte blir så bra men grön eller blå skulle kunna funka.
Jag är puritan och tycker att alla Rolexklockor som det står Explorer på (och som inte följs av II) ska ha svart tavla. Men som @Criss Cross påpekar finns 116000 med 3,6,9 i andra färger. Eller det kanske bara är den blåa som finns kvar.

Efter att ha haft den på läder, canvas och en radda naton är jag nu tillbaka på länk. För tillfället.
IMG_4495.JPG
Hade varit kul att se lite bilder på den med de övriga banden du testat! Finns det bilder i denna tråd eller på annan plats? Annars får du väldigt gärna ladda upp några om du har! Sitter och funderar på lämpliga alternativ att variera med nämligen...

Dagens Explorer 1 har kaliber 3132 med bl.a 48 timmars PR som baseras på en äldre konstruktion.
Dom nya kalibrarna 3235 samt 3255 har massvis med tekniska innovationer, 70 timmars PR, längre serviceintervall (10 år), snabbare uppdragning etc.

Vad tror ni, kommer Rolex att byta ut 3132 i Exp. 1 mot en modernare kaliber i närtid ?

Dagens Explorer 1 har kaliber 3132 med bl.a 48 timmars PR som baseras på en äldre konstruktion.
Dom nya kalibrarna 3235 samt 3255 har massvis med tekniska innovationer, 70 timmars PR, längre serviceintervall (10 år), snabbare uppdragning etc.

Vad tror ni, kommer Rolex att byta ut 3132 i Exp. 1 mot en modernare kaliber i närtid ?
Min magkänsla säger att det inte är prioriterat hos Rolex, på samma sätt som hos tex Omega. Men vem vet, det känns ju samtidigt som att R har genomfört vissa oväntade förändringar i modellprogrammet på senare år.

Jag tycker det vore bra, känns ju som att produkten skulle förbättras avsevärt. Hoppas också på intern AR och bättre lume... ;)
Och så skulle det ju vara roligt med kort serie på både 214270 MkI och MkII, tycker jag.

Vad är det för serviceintervall på 3132? Hade fått för mig att 10 år gällde även där...(?)
Måste erkänna att jag kanske var lite snabb. Eftersom den är baserad på en äldre konstruktion så tog jag för givet att det är mindre än tio år, men handen på hjärtat, jag har ingen aning...

Jag är en dålig Rolexägare, har inte koll på detaljerna. Garantin vet jag förlängdes, kanske till 5år? Och serviceintervallen har det ju pratats massor om, tror att konsensus blev att det inte finns någon officiell riktlinje från Rolex (längre) utan att det nu är efter behov vilket ska innebära mer än 5år. Fast, som sagt, jag har säkert fel. Jag köpte ju bara en snygg klocka, har inte koll på mer än så... ;)

Ok. Vill minnas att jag hört 10 år någonstans men har ingen källa på det, därför jag blev osäker.

En snygg klocka är vi ivf alla eniga om att det är ;)

Jag är en dålig Rolexägare, har inte koll på detaljerna. Garantin vet jag förlängdes, kanske till 5år? Och serviceintervallen har det ju pratats massor om, tror att konsensus blev att det inte finns någon officiell riktlinje från Rolex (längre) utan att det nu är efter behov vilket ska innebära mer än 5år. Fast, som sagt, jag har säkert fel. Jag köpte ju bara en snygg klocka, har inte koll på mer än så... ;)
Rekommendationen från urmakare brukar väl vara att serva en klocka vart 5:e år oavsett urverk? Detta för att oljorna torkar ur och gummi och liknande kan torka ut. Samt att man trycktestar vart annat år. Vad jag hört iaf.

Rekommendationen från urmakare brukar väl vara att serva en klocka vart 5:e år oavsett urverk? Detta för att oljorna torkar ur och gummi och liknande kan torka ut. Samt att man trycktestar vart annat år. Vad jag hört iaf.
Det där är väl "de generella riktlinjerna (TM)". Det finns ju urverk och modeller som har rekomendationer som skiljer sig från dem. De nya Omega Coaxial-verken har väl rekomendation på 7år!? (Jag äger Omegor också, har inte stenkoll där heller. Men de är fina.) Då skulle jag ju lita på det och inte vad man hör från någon urmakare. Trycktesta klockor har jag gjort då och då utan riktig plan. Men om jag ägde en klocka jag var rädd om, och jag använt den mycket eller "fel" skulle jag absolut kunna testa den tätare än vartannat år. I teorin.

Det där är väl "de generella riktlinjerna (TM)". Det finns ju urverk och modeller som har rekomendationer som skiljer sig från dem. De nya Omega Coaxial-verken har väl rekomendation på 7år!? (Jag äger Omegor också, har inte stenkoll där heller. Men de är fina.) Då skulle jag ju lita på det och inte vad man hör från någon urmakare. Trycktesta klockor har jag gjort då och då utan riktig plan. Men om jag ägde en klocka jag var rädd om, och jag använt den mycket eller "fel" skulle jag absolut kunna testa den tätare än vartannat år. I teorin.
True that!
Man ska nog gå efter vad tillverkaren rekommenderar.

Har nog bestämt mig för att testa en Explorer. Frågan är bara vilken storlek, 36 eller 39 mm?

Utseendemässigt ser 36 mm lite trevligare ut med nättare caset etc. Dock så har jag inte testat den på handleden ännu.

Tillbaka
Topp