Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grattis till ett bra val!Och äntligen när jag i denna tråd posta får, jäklar vad jag mår! Tack @Nicke L (Växjö) för smidig affär.![]()
![]()
Jävlar vad fin, vart plockade du denna?Ett nytt skott på min NOS 114270 randomserie
![]()
Uttagen så sent som 2016 av AD i Paris.Jävlar vad fin, vart plockade du denna?
Matt. Något som gör den så jävla bra.Är tavlan på 214270 mk2 matt eller glans?
Det finns en tavla till 116000 som har de arabiska siffrorna 3,6,9. Blå tavla. Ser ut som en blå Explorer.Jag tycker det vore kul om de skäppte explorer 1 med en annan färg på tavlan. Vit kanske inte blir så bra men grön eller blå skulle kunna funka.
Fast det är ingen explorerDet finns en tavla till 116000 som har de arabiska siffrorna 3,6,9. Blå tavla. Ser ut som en blå Explorer.
Jag hoppas att det inte blir någon förändring på Explorer 1. Vill man ha en vit tavla tex. får det bli en 2a istället.Fast det är ingen explorer![]()
Jag är puritan och tycker att alla Rolexklockor som det står Explorer på (och som inte följs av II) ska ha svart tavla. Men som @Criss Cross påpekar finns 116000 med 3,6,9 i andra färger. Eller det kanske bara är den blåa som finns kvar.Jag tycker det vore kul om de skäppte explorer 1 med en annan färg på tavlan. Vit kanske inte blir så bra men grön eller blå skulle kunna funka.
missuppfatta mig inte jag älskar den som den är. Skulle bara vara kul och se hur den skulle se ut med annan färg på tavlanJag är puritan och tycker att alla Rolexklockor som det står Explorer på (och som inte följs av II) ska ha svart tavla. Men som @Criss Cross påpekar finns 116000 med 3,6,9 i andra färger. Eller det kanske bara är den blåa som finns kvar.
Förstår hur du tänker, men för mig är det faktum att det bara finns en variant en av sakerna som gör Exp speciell.missuppfatta mig inte jag älskar den som den är. Skulle bara vara kul och se hur den skulle se ut med annan färg på tavlan
och den totala motsatsen till Black bayFörstår hur du tänker, men för mig är det faktum att det bara finns en variant en av sakerna som gör Exp speciell.
Hade varit kul att se lite bilder på den med de övriga banden du testat! Finns det bilder i denna tråd eller på annan plats? Annars får du väldigt gärna ladda upp några om du har! Sitter och funderar på lämpliga alternativ att variera med nämligen...Efter att ha haft den på läder, canvas och en radda naton är jag nu tillbaka på länk. För tillfället.
![]()
Ja när det gäller ring, tavlan på bb finns bara i svart så vitt jag vet eller kom det något nytt på Basel world som jag missat?och den totala motsatsen till Black bay![]()
Min magkänsla säger att det inte är prioriterat hos Rolex, på samma sätt som hos tex Omega. Men vem vet, det känns ju samtidigt som att R har genomfört vissa oväntade förändringar i modellprogrammet på senare år.Dagens Explorer 1 har kaliber 3132 med bl.a 48 timmars PR som baseras på en äldre konstruktion.
Dom nya kalibrarna 3235 samt 3255 har massvis med tekniska innovationer, 70 timmars PR, längre serviceintervall (10 år), snabbare uppdragning etc.
Vad tror ni, kommer Rolex att byta ut 3132 i Exp. 1 mot en modernare kaliber i närtid ?
, längre serviceintervall (10 år)
Måste erkänna att jag kanske var lite snabb. Eftersom den är baserad på en äldre konstruktion så tog jag för givet att det är mindre än tio år, men handen på hjärtat, jag har ingen aning...Vad är det för serviceintervall på 3132? Hade fått för mig att 10 år gällde även där...(?)
Rekommendationen från urmakare brukar väl vara att serva en klocka vart 5:e år oavsett urverk? Detta för att oljorna torkar ur och gummi och liknande kan torka ut. Samt att man trycktestar vart annat år. Vad jag hört iaf.Jag är en dålig Rolexägare, har inte koll på detaljerna. Garantin vet jag förlängdes, kanske till 5år? Och serviceintervallen har det ju pratats massor om, tror att konsensus blev att det inte finns någon officiell riktlinje från Rolex (längre) utan att det nu är efter behov vilket ska innebära mer än 5år. Fast, som sagt, jag har säkert fel. Jag köpte ju bara en snygg klocka, har inte koll på mer än så...![]()
Det där är väl "de generella riktlinjerna (TM)". Det finns ju urverk och modeller som har rekomendationer som skiljer sig från dem. De nya Omega Coaxial-verken har väl rekomendation på 7år!? (Jag äger Omegor också, har inte stenkoll där heller. Men de är fina.) Då skulle jag ju lita på det och inte vad man hör från någon urmakare. Trycktesta klockor har jag gjort då och då utan riktig plan. Men om jag ägde en klocka jag var rädd om, och jag använt den mycket eller "fel" skulle jag absolut kunna testa den tätare än vartannat år. I teorin.Rekommendationen från urmakare brukar väl vara att serva en klocka vart 5:e år oavsett urverk? Detta för att oljorna torkar ur och gummi och liknande kan torka ut. Samt att man trycktestar vart annat år. Vad jag hört iaf.
True that!Det där är väl "de generella riktlinjerna (TM)". Det finns ju urverk och modeller som har rekomendationer som skiljer sig från dem. De nya Omega Coaxial-verken har väl rekomendation på 7år!? (Jag äger Omegor också, har inte stenkoll där heller. Men de är fina.) Då skulle jag ju lita på det och inte vad man hör från någon urmakare. Trycktesta klockor har jag gjort då och då utan riktig plan. Men om jag ägde en klocka jag var rädd om, och jag använt den mycket eller "fel" skulle jag absolut kunna testa den tätare än vartannat år. I teorin.