• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Det går bra nu. Blir bjuden på Smoothie av hustrun efter en promenad. Extra glad av att titta på handleden.
96258014-EAF6-412F-8C2F-856C70EAACD4.jpeg

Fanns en även på Nymans igår, man får pröva klockor som är tjingade. Vilket jag tycker är sådär. Borde inte ha funnits en att köpa då jag är på kö hos Krons :D
Tycker det är helt fine vid pre-owned men under all kritik om det gäller nya klockor. Vill inte ha någon pillandes på min innan den anländer iallafall😃

Jag känner precis samma sak. Den är vacker som en dag!
Älskar proportionerna som jag tycker Rolex har fått till sjukt bra! Sedan är den ju superskön att bära, man känner den knappt på handleden samtidigt som den alltid finns där och visar tiden med bra synlighet. 10 av 10 får den av mig. Köpte den i Juni 2021 och är fortfarande lika frälst i den som första dagen, vilket aldrig har inträffat med en klocka tidigare.

Älskar proportionerna som jag tycker Rolex har fått till sjukt bra! Sedan är den ju superskön att bära, man känner den knappt på handleden samtidigt som den alltid finns där och visar tiden med bra synlighet. 10 av 10 får den av mig. Köpte den i Juni 2021 och är fortfarande lika frälst i den som första dagen, vilket aldrig har inträffat med en klocka tidigare.
Jag hämtade ut min i augusti 2021 och jag tycker bara mer och mer om den för varje dag. Undrar när det ska gå över?

Jag hämtade ut min i augusti 2021 och jag tycker bara mer och mer om den för varje dag. Undrar när det ska gå över?
Min har suttit på konstant sen inköp 16 dec förra året. Nur har jag kompletterat med en solardykare som beater och för semesterbad. Sen har jag en annan handjagad på ingång som jag enbart ska ha fredagar. Annars kommer expyn användas är det tänkt.

Båda är ju 36mm så vad har jag missat 🤔
Well, för det första är det ju mer än diametern som påverkar i upplevd storlek som storlek på bandhorn, bezel osv.
För det andra - kanske viktigare punkt - är att Rolex marknadsförda mått på deras klockor väldigt sällan stämmer överens med verkligheten.
(tex, DJ41 är egentligen 39 komma nånting, Explorer 39mm är egentligen 38 nånting, Daytona ("40mm") är typ 38.7mm, OP41 är 39,5 osv.

Ja, oavsett om man mäter boett eller bezel så stämmer det nästan aldrig med vad Rolex marknadsför.

Well, för det första är det ju mer än diametern som påverkar i upplevd storlek som storlek på bandhorn, bezel osv.
För det andra - kanske viktigare punkt - är att Rolex marknadsförda mått på deras klockor väldigt sällan stämmer överens med verkligheten.
(tex, DJ41 är egentligen 39 komma nånting, Explorer 39mm är egentligen 38 nånting, Daytona ("40mm") är typ 38.7mm, OP41 är 39,5 osv.

Ja, oavsett om man mäter boett eller bezel så stämmer det nästan aldrig med vad Rolex marknadsför.
Att klockor upplevs olika beroende på utformning är ju sen gammalt. En klocka på 40mm kan upplevas ibland nästan större, eller iallafall lika stor, som en med 42 osv. Men det kan vi ju inte ta upp i den här diskussionen. I så fall kan vi ju diskutera storlek till leda.
Däremot de faktiska måtten. Om det är så att Explorer 124270 bevisligen är mindre än 6-siffrig DJ köper jag det, men då får du nog visa det på nåt sätt. Sen kan man ju undra om nån tiondels millimeter gör skillnad... Förmodligen är vi då istället tillbaka på upplevd storlek och det är ju som sagt en helt annan sak.

Länge sen jag såg en video om det så kommer inte ihåg exakta mått, men boetten till DJ36 mäter 36,x mm och länken är 20mm. Boetten på Exp36 är närmare 35 (om jag kommer ihåg rätt så är den 35,3mm) och länken är 19mm bred.
Intressant. Gärna källa på det. Eller om övriga Explorers kan bekräfta måtten. Och hur är det med måtten på 14270 jämfört med tex datejust 1603?

Intressant. Gärna källa på det. Eller om övriga Explorers kan bekräfta måtten. Och hur är det med måtten på 14270 jämfört med tex datejust 1603?
Länge sen jag kollade, men finns massor med klipp på youtube och reviews som visar måtten på klockorna.
Ingen aning hur det ser ut på äldre exp och dj.

Tillbaka
Topp