• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Hoppas du får samtalet snart! Väntat länge?
Har aldrig haft så lugna klocknerver som när jag haft denna 😅. Känner att jag har den bästa Rolex modellen och känner typ ”Nja” om allt annat 🙈. Haft den sedan Juni förra året och jag gillar den bara mer och mer för varje dag, och superbekväm på handleden.

Haha det är nog ett tag kvar 😫. Testade den för första gången i veckan och blev helt kär och skrev upp mig på direkten då. Om känner mig själv så kommer jag inte orka vänta cirka 1 år på att få köpa från AD 😋

PXL_20220410_063644138.jpg

Haha det är nog ett tag kvar 😫. Testade den för första gången i veckan och blev helt kär och skrev upp mig på direkten då. Om känner mig själv så kommer jag inte orka vänta cirka 1 år på att få köpa från AD 😋
Vilken AD var du in till?
Jag testade den också i veckan men fick svaret att listan var stängd.

Satte på ett Nato på min 114270 och är riktigt nöjd. Gillar den lite råare looken och att det är riktigt bekvämt. Men det var långt jobbigare än vad jag trodde att få på bandet pga det trånga utrymmet mellan fjäderstång och boett😅
89B43D66-EC62-4B92-B27E-77E47B9AD479.jpeg
Snyggt. Vad är det för band? CNS?

Ett tips är att man kan ha böjda bandstift. Det brukar göra att glipan blir ngt större. Sedan så brukar det underlätta om man monterar bandstiften när man har bandet mot klockan, dvs. inte montera bandstiften först och sedan trä igenom bandet.

Den ÄR ju så bra. Diskret när man vill och karaktär när man vill.
Den är faktiskt extremt bra. Bra vikt, bra närvaro och bra storlek. Anledningen till att jag har vänt mig till utgående referenser tidigare, är helt enkelt för att de nya inte har tilltalat mig. För stora, för tunga och knepiga proportioner.

Jag skulle tro att 124270 bärs likt äldre fyrsiffriga 39–40 mm sportrollar, vilket är väldigt bra.

Den är faktiskt extremt bra. Bra vikt, bra närvaro och bra storlek. Anledningen till att jag har vänt mig till utgående referenser tidigare, är helt enkelt för att de nya inte har tilltalat mig. För stora, för tunga och knepiga proportioner.

Jag skulle tro att 124270 bärs likt äldre fyrsiffriga 39–40 mm sportrollar, vilket är väldigt bra.
Håller med. Jag har haft föregångaren 3ggr(?) för att jag gillar modellen men sålt pga att proportionerna inte funkar för mig. Nu tycker jag iofs att 124270 bärs mindre än tex 16570 men proportionerna är perfekta imo. Jag har iofs 36mm datejsut också så är inte obekant med storleken - gillar dock det tooliga med denna väldigt mycket jmf med DJ

Håller med. Jag har haft föregångaren 3ggr(?) för att jag gillar modellen men sålt pga att proportionerna inte funkar för mig. Nu tycker jag iofs att 124270 bärs mindre än tex 16570 men proportionerna är perfekta imo. Jag har iofs 36mm datejsut också så är inte obekant med storleken - gillar dock det tooliga med denna väldigt mycket jmf med DJ
Jag har också haft föregångaren i 39 mm, men sålt då jag tyckt att proportionerna är helt off. Datejust är också fina, framförallt de äldre med helborstad finish, men de nya varianterna blir lite väl bling för min smak.

Det har passerat en och annan 16570 också och det är en kanonreferens, däremot faller hela konceptet för mig när det har blivit så galet dyrt med dessa 40 mm sportklockor.

Datejust är också fina, framförallt de äldre med helborstad finish, men de nya varianterna blir lite väl bling för min smak.
Håller med Christian, nu har jag iof inte haft någon äldre dj men den nya. Helt annan klocka som uttrycker sig väldigt annorlunda.

För mig är explorern en vardagsklocka och för äventyr.

(Däremot gör sig en 36mm dj ganska bra till festliga aktiviteter men tyvärr inte till så mycket annat)

Håller med Christian, nu har jag iof inte haft någon äldre dj men den nya. Helt annan klocka som uttrycker sig väldigt annorlunda.

(Däremot gör sig en 36mm dj ganska bra till festliga aktiviteter men tyvärr inte till så mycket annat)
Helt enig! :)

Något stenhårt vore däremot en tvärbruksad 126200 på Oyster, där man knappt kan avgöra om länken har varit borstad eller blank.

Enda "nackdelen" med explorer i min värld är samma som gäller t.ex. speedmaster och 124060 - baksidan av att funkar till precis allt är att den ibland kan kännas lite tråkig. Ibland behöver man ett glädjepiller på armen, lite färg :)

Tillbaka
Topp