• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Dåligt tryck i den här tråden
F2E0E9D2-C785-49B6-872C-3BC1140D3171.jpeg
Kom igen nu @jamesfranco @Cosmo @azcii @NiklasF mfl. 🙂

F*n vad alla ska flippa sina 124270 helt plötsligt?
Tror att det börjar komma mer nu och vad jag förstått på AD är det många som antingen avböjer redan i butik då de inte gillar den avsmalanade länken och upplever den för liten. Vad anledningen är att att folk här på KS flippar vet jag inte? Men priserna ligger en bit från list 😉

Tror att det börjar komma mer nu och vad jag förstått på AD är det många som antingen avböjer redan i butik då de inte gillar den avsmalanade länken och upplever den för liten. Vad anledningen är att att folk här på KS flippar vet jag inte? Men priserna ligger en bit från list 😉
Jag hittade en NOS 14270, vilket gör att min får lämna; annars hade den garanterat stannat.

Vad var anledningen till att du valde 14270 istället? Tekniskt sett är 124270 bättre (lum, gångreserv, verk etc.).
Mjuka värden, som jag och @Ernesto talade om. Det är en sämre klocka, men jag gillar känslan mer. Båda är två pangklockor, inget snack om saken, tror dock att många föredrar den nya referensen över den äldre; det är en bättre klocka.

Så även om den får lämna, stannar jag i tråden. Trender kommer och går, men Explorer 1 består, som vi säger.

42BA6940-8D04-4743-821C-AF605DE6D112.jpeg
0BEFDB57-0D33-4F9F-A969-86738F4400C2.jpeg

Vad var anledningen till att du valde 14270 istället? Tekniskt sett är 124270 bättre (lum, gångreserv, verk etc.).
Med det resonemanget går ju alla vintageklockor bort (om man nu tycker moderna klockor är ”bättre” i alla aspekter) ;)
Jag tycker ofta äldre klockor är ”bättre” (men som samtidigt kanske inte är tekniskt bättre) dvs. andra parametrar vägs in då.

Med det resonemanget går ju alla vintageklockor bort (om man nu tycker moderna klockor är ”bättre” i alla aspekter) ;)
Jag tycker ofta äldre klockor är ”bättre” (men som samtidigt kanske inte är tekniskt bättre) dvs. andra parametrar vägs in då.
För egen del varierar det. I just Explorer fallet ville jag ha lite bättre specs. Däremot så gillar jag te x. Explorer II 16570 bättre än de nyare modellerna. En Tudor sub slår ju även de nyare modellerna alla dagar i veckan. 🙂

Mjuka värden, som jag och @Ernesto talade om. Det är en sämre klocka, men jag gillar känslan mer. Båda är två pangklockor, inget snack om saken, tror dock att många föredrar den nya referensen över den äldre; det är en bättre klocka.

Så även om den får lämna, stannar jag i tråden. Trender kommer och går, men Explorer 1 består, som vi säger.

42BA6940-8D04-4743-821C-AF605DE6D112.jpeg
0BEFDB57-0D33-4F9F-A969-86738F4400C2.jpeg
Ja är det 14270 som känns rätt så är det ju bara att köra 🤠
Man ska icke underskatta känslan oavsett specifikationer.
Schysst att du hittade en NOS dessutom.

För min del så är den senaste Explorern helrätt både vad gäller specs och feeling.
Jag upplever att det är lite mer tryck i den tavlan i kombination med en uppskattad AR.
Sen skulle jag ej vilja vara utan easy link för dom tillfällen när handleden fluktuerar likt börsen.
Får smått panik när länken stryper handleden.
Min 114270 fick lämna pga den saknade den funktionen och det var avgörande.
Sen tycker jag att det är en bonus även om det inte är avgörande att urverket hos den nya har en magnetisk resistens samt 70 timmars power reserve.

Jag har inte hittat in i vintage ännu men vem vet det kanske kommer någon dag som ett brev på posten.
Med det sagt så ska man köra på det som känns rätt och bra att du hittat hem nu :)
Bild från gårdagen för topic.
1655397500647.jpeg

Ja är det 14270 som känns rätt så är det ju bara att köra 🤠
Man ska icke underskatta känslan oavsett specifikationer.
Schysst att du hittade en NOS dessutom.

För min del så är den senaste Explorern helrätt både vad gäller specs och feeling.
Jag upplever att det är lite mer tryck i den tavlan i kombination med en uppskattad AR.
Sen skulle jag ej vilja vara utan easy link för dom tillfällen när handleden fluktuerar likt börsen.
Får smått panik när länken stryper handleden.
Min 114270 fick lämna pga den saknade den funktionen och det var avgörande.
Sen tycker jag att det är en bonus även om det inte är avgörande att urverket hos den nya har en magnetisk resistens samt 70 timmars power reserve.

Jag har inte hittat in i vintage ännu men vem vet det kanske kommer någon dag som ett brev på posten.
Med det sagt så ska man köra på det som känns rätt och bra att du hittat hem nu :)
Bild från gårdagen för topic.
1655397500647.jpeg
AR på 124270 i jämförelse med 14270 är som dag och natt, vilket gör att nya referensen på något märkligt att uppleva mer närvarande och nästan större (trots att den inte är det).

De här små detaljerna gör klockintresset kul och det är först när man kan känna på grejerna och jämföra, som man faktiskt kan förstå mycket av det.

AR på 124270 i jämförelse med 14270 är som dag och natt, vilket gör att nya referensen på något märkligt att uppleva mer närvarande och nästan större (trots att den inte är det).

De här små detaljerna gör klockintresset kul och det är först när man kan känna på grejerna och jämföra, som man faktiskt kan förstå mycket av det.
Ja kan hålla med om att den nyare känns större, kommer ihåg den känslan när jag jämförde med min dåvarande 114270.
Vet ej om jag någonsin kommer till vintage stadiet dock.
Har en romantisk föreställning om att mina nyare klockor ska bli vintage någon dag i takt med att dom åldras med mig 👴

Den bästa Explorern är den som används ute på diverse äventyr. Nytt eller gammalt, spelar ingen roll. Men det är väl knappast någon som förvånad över min hållning i frågan.

8649CE60-C5D0-45C0-A051-3EFE69C71D4D.jpeg
Jag gillar den hållningen och i min lilla värld så ska dom användas flitigt.
Har inte haft Explorern länge nog ännu för att ta med den ut på några större äventyr men det kommer förhoppningsvis.

Jag gillar den hållningen och i min lilla värld så ska dom användas flitigt.
Har inte haft Explorern länge nog ännu för att ta med den ut på några större äventyr men det kommer förhoppningsvis.
Äventyrens storlek spelar inte så stor roll enligt mig. Bara man kommer ut och gör något spännande. Själv planerar jag att simma ut till ett gammalt kustartilleriebatteri i sommar. Det är inte jättelångt att simma, men kul att upptäcka nya platser som inte många känner till eller besöker.

Tillbaka
Topp