• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Soffläge och Premier League på agendan. 👑
IMG_20231021_163646_edit_264611087963266.jpg
Samma här 😏

Zoomade in på den här bilden från igår. Den släta bezelringen på min Rolex Explorer berättar om ett och annat äventyr som jag i min klocka har varit med om. Jag är ingen Hillary Edmund så det är inte sådär jätteofta vi bestiger Everest. Men det kan handla om allt från lekparkshäng till formella till ställningar och från utflykter i naturen till spännande tjänsteresor. Så avsett vad det handlar om så är min Explorer på. Ingen slump att Explorer1 är enligt många (inkl mig) den bästa GADA-klockan. Snart har jag haft min Explorer i ett år och under större delen av tiden har jag varit OWG med den. Användningsspåren börjar synas och det gör mig glad och tacksam👑

C73BCC27-7F98-4D2A-9263-20B0932EA1A3.jpeg

4264FA58-88B4-4A0A-A3C6-AB09DE93EB1E.jpeg

Zoomade in på den här bilden från igår. Den släta bezelringen på min Rolex Explorer berättar om ett och annat äventyr som jag i min klocka har varit med om. Jag är ingen Hillary Edmund så det är inte sådär jätteofta vi bestiger Everest. Men det kan handla om allt från lekparkshäng till formella till ställningar och från utflykter i naturen till spännande tjänsteresor. Så avsett vad det handlar om så är min Explorer på. Ingen slump att Explorer1 är enligt många (inkl mig) den bästa GADA-klockan. Snart har jag haft min Explorer i ett år och under större delen av tiden har jag varit OWG med den. Användningsspåren börjar synas och det gör mig glad och tacksam👑

Repor efter använding = 🫶

Senast ändrad:

Hur ser claspen ut? Min 114270 var helt i nyskick när jag fick den men fick repor här och var efter bara 3 dagars normalt användande😅 men man skall ju använda grejerna och märken ger karaktär.

Spot on 👌 en annan trevlig aspekt är att med slät bezel och oysterlänk är det relativt enkelt att med små medel få tillbaka en del av originalfinishen OM man vill fräscha upp klockan.

Hur ser claspen ut? Min 114270 var helt i nyskick när jag fick den men fick repor här och var efter bara 3 dagars normalt användande😅 men man skall ju använda grejerna och märken ger karaktär.

Klart har claspen fått en del användningsspår. Men inget grovt. Svårt att fånga på bild.
53DDF237-43E6-4717-A9CC-05E154073F1C.jpeg

Spot on 👌 en annan trevlig aspekt är att med slät bezel och oysterlänk är det relativt enkelt att med små medel få tillbaka en del av originalfinishen OM man vill fräscha upp klockan.

Absolut, bra att möjligheten finns för den som uppskattar det... Själv skulle jag låta bli.

Underbar duo, faktiskt funderat på att gå samma väg. Vilken är favoriten, samt hur upplever du exp 2? 🙂
Oj ”vilket av mina barn älskar jag mest”? 😉

Absoluta go-to är Explorern (Men det är hårfint). Den fungerar lika bra överallt och har helt klart en komfort som är bortom det mesta. Sedan passar den mitt emellan en op och ex Explorer II. Sportig med 3-6-9 och utan den stora kronan kl. 12. Men en no nonsense klocka.

Upplever 16570 som den bästa Polar modellen och den som matchar Expyn bäst. Tycker att den polerade Maxi case/dial (226270) saknar den riktiga tool känslan (givetvis är specen på nyare bättre).
I o m de ihåliga länkarna på 16570 så bärs den lika lätt som en 124270. Steel-reef har en micro adjust lösning som man kan sätta på Polaren så den går att justera som en modern Rolex.Har rest med båda och känt mig beväm och fungerar med det mesta i klädväg (föredrar även 16570 på Nato till kostym över Explorern, utöver dressare).
Min är från 2003, solid end-links och borrade bandhål. Och 3185 verket. Visst hade en med graverad rehaute och 3186 verket varit trevligt, men borrade bandhål är värt mer.
Köpte min nyservad för att undvika överraskningar. Men om du hittar en som verkar bra med okänd service historik skulle jag lägga på ca 10k för att få en känsla för vad den skulle kosta inkl. service.

Jag har tydligen använt min 124270 för hårt. Är minst sagt förbryllad över urmakarens utlåtande då jag förväntade mig att den skulle behöva en åtgärd i nivå med ruckning/avmagnetisering.

Allt kan så klart hända men jag känner mig lite halvt besviken över att det blev just Explorern som inte skulle stå pall i mer än två år…

IMG_8143.jpeg

Jag har tydligen använt min 124270 för hårt. Är minst sagt förbryllad över urmakarens utlåtande då jag förväntade mig att den skulle behöva en åtgärd i nivå med ruckning/avmagnetisering.

Allt kan så klart hända men jag känner mig lite halvt besviken över att det blev just Explorern som inte skulle stå pall i mer än två år…

IMG_8143.jpeg
Oj, riktigt tråkig! Nu vet jag ju inte hur hårt du använder klockan men visst förväntar man sig att den ska palla en hel del.

• Like
Reactions: S.N

IMG_8143.jpeg
Har du någon bild på skicket?

Är klockan inte helt misshandlad så känns det mer som att det borde bli ett garantiärande. 32xx urverket verkar vara drabbade av nån barnsjukdom om man läser amerikanska rolexforum där många blivit drabbade av att klockan slöar ner sig efter 1-2 år. Kan vara värt att undersöka det alternativet.

Senast ändrad:

Är klockan inte helt misshandlad så känns det mer som att det borde bli ett garantiärande. 32xx urverket verkar vara drabbade av nån barnsjukdom om man läser amerikanska rolexforum där jättemånga blivit drabbade av att klockan slöar ner sig efter 1-2 år. Kan vara värt att undersöka det alternativet.
Tack för info. Har en Sub 124060, som ju har samma urverk som Explorer, den har i 2,5 års tid gått perfekt, plötsligt i förra veckan började den gå -5spd.

Är klockan inte helt misshandlad så känns det mer som att det borde bli ett garantiärande. 32xx urverket verkar vara drabbade av nån barnsjukdom om man läser amerikanska rolexforum där jättemånga blivit drabbade av att klockan slöar ner sig efter 1-2 år. Kan vara värt att undersöka det alternativet.
Om urmakaren konstaterat att komponenter i urverket fått skador av stötar är det nog svårt att hävda garanti. Vad skulle det vara för barnsjukdomar som gör 32xx-urverken känsliga för stötar? Tråkigt men sånt som händer, har själv fått reparera klockor pga oturliga skador.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: S.N
Om urmakaren konstaterat att komponenter i urverket fått skador av stötar är det nog svårt att hävda garanti. Vad skulle det vara för barnsjukdomar som gör 32xx-urverken känsliga för stötar? Tråkigt men sånt som händer, har själv fått reparera klockor pga oturliga skador.
Det jag vill säg är att dessa urverk verkar drabbas av haltning och låg amplitud utan yttre påverkan. Finns en en hel tråd om det på Rolexforum.com. Så lite svårt att säga exakt om @S.N klocka har avvikande gång på grund av yttre påverkan. Men urmakaren har ju boettens utseende efter användning att gå efter...

Oj, riktigt tråkig! Nu vet jag ju inte hur hårt du använder klockan men visst förväntar man sig att den ska palla en hel del.

Det är inte så att jag har släpat den i grus men jag gillar att använda mina klockor och valde en Explorer för att inte behöva fundera så mkt. Som sagt, allt kan hända, men jag har inte behandlat den annorlunda än någon av mina andra klockor, mig veterligen.

Är klockan inte helt misshandlad så känns det mer som att det borde bli ett garantiärande. 32xx urverket verkar vara drabbade av nån barnsjukdom om man läser amerikanska rolexforum där många blivit drabbade av att klockan slöar ner sig efter 1-2 år. Kan vara värt att undersöka det alternativet.

Här är några som är från oktober -22, så den har hängt med ytterligare en sommar efter att de togs.

IMG_2279.jpeg
IMG_2277.jpeg
IMG_2278.jpeg

Så är det definitivt, jag tänker bara att det borde krävas en rejäl smäll för att en sådan pansarvagn ska balla ur på det sättet. Självklart kan man ha optimal otur - å andra sidan var det Rolex själva som menade på att de byggde Expyn med tanke på att man kan ha långt till närmaste AD ibland 😉

IMG_4852.jpeg

Tillbaka
Topp