• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Otroligt vanligt att se 124270 på K&S vill jag påstå.

Har det spekulerats i anledningen till varför anhängare till denna referens ”snabbt” avyttrar?
Jag tror att det är folk som hoppas "klättra på AD stegen". När det varit svårt att köpa Sub, GMT och DJ så har man köpt Exp1 istället. Nu när det börjar lätta lite så har man fått eller hoppas få tilldelning på de svårare modellerna och då måste man ha on cash för att ha råd att köpa nytt, därav många Exp1 till salu.

Har svårt att förstå mig på det själv. Frågar du mig är det en dunder-klocka men jag är nog inne på samma spår som @carlmartin.

Är det ens enda ”heavy-hitter” i samlingen kanske den blir tråkig.

Sen som @Stefan S är inne på kanske det har att göra med storleken. Dvs att den upplevs mindre än andra 36mm Rolex och kanske till och med ”för liten”?
Håller med om dunder.
Gissar att Explorer 1 blir lite bortvald för den allmänna klockspekulanten bland alla GMT, DJ, Subs och Daytonas.

Samma med min 126710blnr. Jag fick ta ett tunt nato och lägga på plats och sätta dit bandstiften med bandet på plats så gick det. Undrar varför man flyttat in bandstiften så nära boetten jämfört med äldre referenser🤔
Rolex vill nog inte att man skall ta av länken och köra andra band. Det är liknande på 6-siffriga Datejust.

Oavsett referens så är Explorer en ”slow burner” som en youtube’are uttryckte det. Håller med, den kan behöva sin tid att växa på en. Köpte den första 2017, den andra 2018 men det var inte förrän med den tredje tidigt 2019 som den har fått stanna. 39-or dessa förstås.

124270 upplevs nog som lite liten och spinkig i jämförelse med OP/DJ i 36 eller äldre 36-ref’ar. Flera har iaf uttryckt det så. Främst pga den smalare länken och claspen.
Instämmer här. Jag köpte min för tidigt i mitt klockintresse för att verkligen uppskatta den ( tidigt 2018)

Det fanns så mycket jag ville pröva och nä, en Explorer är ju inte så spännande egentligen och står sig slätt mot mycket annat.

Men nu är jag inne på mitt sjunde år på KS och har sett en del.. känns rätt bra med en Explorer på handleden nu..
D6E38A8D-88D2-42B0-8B18-2B6CCB47E296.jpeg

Oavsett referens så är Explorer en ”slow burner” som en youtube’are uttryckte det. Håller med, den kan behöva sin tid att växa på en. Köpte den första 2017, den andra 2018 men det var inte förrän med den tredje tidigt 2019 som den har fått stanna. 39-or dessa förstås.

124270 upplevs nog som lite liten och spinkig i jämförelse med OP/DJ i 36 eller äldre 36-ref’ar. Flera har iaf uttryckt det så. Främst pga den smalare länken och claspen.

Instämmer här. Jag köpte min för tidigt i mitt klockintresse för att verkligen uppskatta den ( tidigt 2018)

Det fanns så mycket jag ville pröva och nä, en Explorer är ju inte så spännande egentligen och står sig slätt mot mycket annat.

Men nu är jag inne på mitt sjunde år på KS och har sett en del.. känns rätt bra med en Explorer på handleden nu..
D6E38A8D-88D2-42B0-8B18-2B6CCB47E296.jpeg
Tror att många som köper Explorer är ute efter lite ruggad känsla. En äkta sk tool watch. Den nya är väldigt elegant och ger ett aningen mer sporttressat intryck enligt mig. Haft en 124273 och nyligen införskaffat en 124270 och slås av hur elegant den är. Gillar den väldigt mycket, men är den kanske "för bra" i brist på bättre beskrivning?...
Med Explorer kanske man vill åt lite samma känsla som en gammal e34 inger snarare än s- klass.

Tror att många som köper Explorer är ute efter lite ruggad känsla. En äkta sk tool watch. Den nya är väldigt elegant och ger ett aningen mer sporttressat intryck enligt mig. Haft en 124273 och nyligen införskaffat en 124270 och slås av hur elegant den är. Gillar den väldigt mycket, men är den kanske "för bra" i brist på bättre beskrivning?...
Med Explorer kanske man vill åt lite samma känsla som en gammal e34 inger snarare än s- klass.

Jag tror den största skillnaden är att den nya 36:an har en betydligt nättare länk och att det är en ny klocka som inte blivit tillräckligt repig ännu.
Sen är väl den gamla tavlan matt och den nya blank? Sånt spelar ju också in så klart.

F328C90E-F8AC-4DB1-933E-354FBBEFFAB7.jpeg

Jag tror den största skillnaden är att den nya 36:an har en betydligt nättare länk och att det är en ny klocka som inte blivit tillräckligt repig ännu.
Sen är väl den gamla tavlan matt och den nya blank? Sånt spelar ju också in så klart.

Satan vad bra proportionerna är på 124270 ändå. Det kan ingen ta ifrån den oavsett vad man tycker om storleken i helhet.

Satan vad bra proportionerna är på 124270 ändå. Det kan ingen ta ifrån den oavsett vad man tycker om storleken i helhet.
Ja, det kan väl alla hålla med om. Samma om man jämför 40 med 39. Men proportionerna är annorlunda om man är van vid äldre ref och det perfekta kan upplevas som lite tråkigt eller "för bra". Har också dom första åren svurit över avsaknad av AR när jag försökt fota den men nu känns det som en del av karaktären.

Senast ändrad:

Har varit fram och tillbaka med matt vs blank tavla genom åren (många 1016 hade matt). Men vill tro att samtliga 114270 / 14270 hade blank tavla? Sedan kom den matta tillbaka i och med släppet av 214270 i 39mm :)

Någon som har en aning om det går att få tag på en ny tavla till en Rolex 114270 direkt från Rolex och vad det isåfall kan tänkas kosta?

Samma med min 126710blnr. Jag fick ta ett tunt nato och lägga på plats och sätta dit bandstiften med bandet på plats så gick det. Undrar varför man flyttat in bandstiften så nära boetten jämfört med äldre referenser🤔
Jeg har købt curved springbars til når der skal Natorem på. Så går det fint!

Jeg købte curved springbars på Ebay til mit Explorer 36 114270.

Tillbaka
Topp