• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Lauda

Patek
2-Faktor
good-one-clap.gif


Men kul att du delar med dig av lite Explorer-bilder trots att du sitter fast med den där Seikon 😇

Haha! Vad kan jag göra 😆

giphy.gif
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Stämmer bra. På Nymans i Stockholm. Låg på 220k om jag inte minns fel
Tack! Känns som ett rättvist pris jämfört med Chrono24 och med tanke på att det är Rolex CPO. Såg den på deras hemsida och den såg rätt mycket polerad ut.

Vad är det som driver priserna så på 1016? Har de alltid (senaste 10 åren) varit så dyra? De verkar rätt sällsynta trots att de producerades under 29 år fram till 1989. Borde de inte vara vanligare än vad de är?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Känns som ett rättvist pris jämfört med Chrono24 och med tanke på att det är Rolex CPO. Såg den på deras hemsida och den såg rätt mycket polerad ut.

Vad är det som driver priserna så på 1016? Har de alltid (senaste 10 åren) varit så dyra? De verkar rätt sällsynta trots att de producerades under 29 år fram till 1989. Borde de inte vara vanligare än vad de är?
IMG_0042.jpeg

Sett till annat vintage är de relativt vanliga tack vare lång produktionstid, men det är också en modell som många vill ha i sin samling.
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har tydligen använt min 124270 för hårt. Är minst sagt förbryllad över urmakarens utlåtande då jag förväntade mig att den skulle behöva en åtgärd i nivå med ruckning/avmagnetisering.

Allt kan så klart hända men jag känner mig lite halvt besviken över att det blev just Explorern som inte skulle stå pall i mer än två år…


IMG_8143.jpeg

Det är inte så att jag har släpat den i grus men jag gillar att använda mina klockor och valde en Explorer för att inte behöva fundera så mkt. Som sagt, allt kan hända, men jag har inte behandlat den annorlunda än någon av mina andra klockor, mig veterligen.



Här är några som är från oktober -22, så den har hängt med ytterligare en sommar efter att de togs.

IMG_2279.jpeg
IMG_2277.jpeg
IMG_2278.jpeg




Så är det definitivt, jag tänker bara att det borde krävas en rejäl smäll för att en sådan pansarvagn ska balla ur på det sättet. Självklart kan man ha optimal otur - å andra sidan var det Rolex själva som menade på att de byggde Expyn med tanke på att man kan ha långt till närmaste AD ibland 😉

IMG_4852.jpeg

Här kommer en liten update;

Lämnade in klockan på Nymans som löste problemet genom att byta steghjul och hake. Ärendet gick på garantin.
 

ez88

Omega
2-Faktor
Hello KS! Nyfiken på eran input.

Har en 39mm MK2 som jag funderar på om jag ska byta till en 224270.

Ni som sett, klämt och känt på bägge. Vad är eran åsikt?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hello KS! Nyfiken på eran input.

Har en 39mm MK2 som jag funderar på om jag ska byta till en 224270.

Ni som sett, klämt och känt på bägge. Vad är eran åsikt?
Jag har en 214270 mk2 sedan länge och har jämfört dom. 224270 är ett litet snäpp större i boetten med en bredare länk. Tavlan är blank och har AR på insidan. Det blir en lite annan upplevelse. Bättre eller sämre är ju en smaksak och vad man är van vid. Explorer-känslan är iaf intakt och visst är det en kanonbra klocka.

Men det är ju ingen självklarhet att man vill göra det här bytet. Jag har också funderat på om jag skulle göra detta byte men landat i att det gör jag inte, antingen behåller jag eller så byter jag till något annat. Ett byte till samma klocka i uppdaterad version kan ändå bli lite knepigt, erfarenhet från Speedmaster där jag brukat 005 i flera år. Tog ett tag och andra exet av den nya 3861 innan jag verkligen landade i den.

Edit: inlägg blir ju roligare med en bild
IMG_3371.jpeg
 
Senast ändrad:

mato00

Cartier
2-Faktor
Grattis till säljet! Men jag tror att du snart är tillbaka här. Explorern är som Speedyn: man är aldrig ”utan”, bara ”mellan”… 😉
Ja det verkar ju som att det blir så för många… Trodde inte alls jag skulle gilla den men fick den i ett byte. Haft på mig den varje dag sen bytet skedde så mycket möjligt att jag kommer tillbaka.
 
Topp