• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Fortfarande den bästa klockan jag ägt!

IMG_1797.jpg

Vad jämför du med? Intresserad av att veta då jag kikar på lite olika men inte riktigt fått kläm på vad jag vill ha.
Hej

Tack för frågan. Jag ser explorern som den ulitmata GADAn, som jag vill ska vara 36-39mm, vattentät till minst 100m, diskret men inte tråkig urtavla, elegant men samtidigt robust.

Om jag jämför med de GADA-klockor jag har eller haft så resonerar jag så här.
  • Omega seamaster aqua terra: Också en bra GADA. kanske lite för enkelt designade index och visare. Känns lite som en dresswatch.
  • Rolex datejust: Lite för iögonfallande jämfört med explorern.
  • Tudor BB58. Lite för mycket dykarklocka samt vintagedetaljer.

BB54 har jag bara provat, men den kändes som ett bra alternativ till explorern.

Dessutom är explorern väldigt bekväm på handleden.

Hälsningar Peter

Har inte Blackout svart fyllning i indexen?
Jo, och ref 14270 från 89/90/91, detta är inte en blackout. Detta är ju en 114270 från 2002, så handlaren ifråga har inte koll.

Har sett att vissa handlare även kallar 214270 mk1 för blackout i annonser, så det har väl skett viss begreppsförskjutning/-förvirring (antagligen av det högst medvetna slaget).

Men grundfrågan var egentligen om något sett ett likadan 114270. Jag misstänker att någon bara polerat bort färgen från 3-6-9. Kan ju också vara att man glömt fylla i från fabriken. Osannolikt däremot att det finns en mindre serie med 114270 som medvetet ser ut sådär från fabrik (jmf blackout). Gillade dock teorin om servicetavla, men omöjligt att veta.

Senast ändrad:
Jo, och ref 14270 från 89/90/91, detta är inte en blackout. Detta är ju en 114270 från 2002, så handlaren ifråga har inte koll.

Har sett att vissa handlare även kallar 214270 mk1 för blackout i annonser, så det har väl skett viss begreppsförskjutning/-förvirring (antagligen av det högst medvetna slaget).

Men grundfrågan var egentligen om något sett ett likadan 114270. Jag misstänker att någon bara polerat bort färgen från 3-6-9. Kan ju också vara att man glömt fylla i från fabriken. Osannolikt däremot att det finns en mindre serie med 114270 som medvetet ser ut sådär från fabrik (jmf blackout). Gillade dock teorin om servicetavla, men omöjligt att veta.
Som svar på grundfrågan: nej, jag har aldrig sett någon 114270 med en sån tavla.
Det är en intressant fråga som verkligen förbryllar mig.

Hej!

Är det någon som har koll på hur det brukar funka med tryckdatum på booklets och liknande? Jag har en Rolex Explorer tillverkad 2002, men min Oyster-booklet är tryckt 2001. (Jag saknar själva Explorer-bookleten men planerar att komplettera med en sådan.)

Jag antar att det är ganska vanligt att tryckåret inte alltid matchar tillverkningsåret, särskilt om klockan är producerad tidigt under 2002 – stämmer det?

Jag funderar också på kalendern: Om klockan såldes lite senare, som man ju vet kunde hända förr, fick man då alltid en kalender för det aktuella året? Eller följde det istället med den kalender som gällde när klockan tillverkades?

Jag är utan min i 4-6 veckor... Jag var inne för att kontrollera tätheten innan sol och bad och nämnde att jag tycker den börjat sacka lite på sista tiden. Den lades i timegraphern och amplituden var dålig och den sackade väl mycket. Jag har någon månad kvar på garantin så den åkte in på garantiåtgärd. Jag köpte den på Rob men iom att de tappat allt så blev det Nymans, blev mycket trevligt bemött och högsta betyg till dom!

Jag köpte min nu i maj och tycker den är fantastisk. Otrolig fin, funkar till allt och väldigt väldigt bekväm. Känns också som man ofta ser folk sakna sina Explorers ganska kort efter om de sålt dem. Ändå kommer jag på mig själv då och då med att fundera på om jag ska sälja den… för att det är andra klockor som också lockar (och det här med att vänta är inte alltid så lätt). Ibland är jag väldigt sugen på en Explorer II Polar eller en sub, och ibland vill jag bara köpa 10 mikros/affordebles. Ibland kan jag också få för mig att den känns för liten, mest för att mina andra klockor är runt 40-42mm.

Men det är ändå svårt att komma ifrån att det är en otrolig fin klocka, som saknar egentliga brister och som alltid funkar och alltid gör en glad att titta på trots/pga sin anspråkslöshet.

IMG_3847.jpeg

IMG_3843.jpeg

IMG_3842.jpeg

Jag tänker att i en samling med fler klockor gör den sig nog bäst. Det är ju en GADA, kanske bland dom bästa, men som enda klocka är det nog lätt att känna att den blir tråkig i längden. Men som sagt, den är för jävla lugn och härlig så ett så säkert kort måste väl ingå i den framtida fantasisamlingen🙂

Tillbaka
Topp