• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Jag köpte min nu i maj och tycker den är fantastisk. Otrolig fin, funkar till allt och väldigt väldigt bekväm. Känns också som man ofta ser folk sakna sina Explorers ganska kort efter om de sålt dem. Ändå kommer jag på mig själv då och då med att fundera på om jag ska sälja den… för att det är andra klockor som också lockar (och det här med att vänta är inte alltid så lätt). Ibland är jag väldigt sugen på en Explorer II Polar eller en sub, och ibland vill jag bara köpa 10 mikros/affordebles. Ibland kan jag också få för mig att den känns för liten, mest för att mina andra klockor är runt 40-42mm.

Men det är ändå svårt att komma ifrån att det är en otrolig fin klocka, som saknar egentliga brister och som alltid funkar och alltid gör en glad att titta på trots/pga sin anspråkslöshet.

IMG_3847.jpeg

IMG_3843.jpeg

IMG_3842.jpeg
Kan bara prata för egen del och det är högst individuellt. Men efter att ha köpt, sålt, testat och köpt igen under ett par år så är lärdomen att det är bättre att behålla och sedan börja om på ny kula för nästa klocka. Speciellt om det är någon man gillar. Som jag nämnde ovan så även om jag inte använt min Explorer mycket just nu så går det i perioder och det är skönt att kunna ta fram den när längtan efter den kommer igen.

Kan bara prata för egen del och det är högst individuellt. Men efter att ha köpt, sålt, testat och köpt igen under ett par år så är lärdomen att det är bättre att behålla och sedan börja om på ny kula för nästa klocka. Speciellt om det är någon man gillar. Som jag nämnde ovan så även om jag inte använt min Explorer mycket just nu så går det i perioder och det är skönt att kunna ta fram den när längtan efter den kommer igen.
Jo jag har väl också tänkt att det nog är det bästa, men det är ju det där med att det är så svårt att vänta…

Ja när det kliar så kliar det ordentligt. För min del uppskattar jag oftast köpen mer efter lite tid och ev. sparande. Instant är kul men får aldrig samma koppling till klockan. 🤷🏻‍♂️
Ja så är det verkligen. Finns massor med klockor jag skulle vilja äga, men majoriteten skulle troligen bara hamna i en låda till slut. Bättre att låta det ta lite tid och ha klockor man har en relation till, och faktiskt använder och uppskattar.

Ja när det kliar så kliar det ordentligt. För min del uppskattar jag oftast köpen mer efter lite tid och ev. sparande. Instant är kul men får aldrig samma koppling till klockan. 🤷🏻‍♂️
Men tack! Även om jag inte seriöst övervägde att sälja Explorern så känner jag mig nu iaf mycket lugnare i att ha kvar den, fortsätta använda den och fortsätta uppskatta den (i rotation med annat)

Ja så är det verkligen. Finns massor med klockor jag skulle vilja äga, men majoriteten skulle troligen bara hamna i en låda till slut. Bättre att låta det ta lite tid och ha klockor man har en relation till, och faktiskt använder och uppskattar.
Helt klart, utöver Explorern var en annan grail alltid Explorer II:an och även sugen på en femsiffrig sub (upplever att charmen försvinner på maxi case referenserna). Så jag planerade efter det.

Efter lite tålamod men framförallt mycket research fick jag tag på en femsiffrig Polar ett år senare. Och nu tre år efter Expyn fick jag tag på en two-liner sub som jag letat efter både innan och efter Polar köpet. Så nu har jag ”Explorers club trippeln”. Det enda som saknas är att kvalificera mig för KS Explorers club 😅

Även om jag inte kvalificerat mig till ovan så har alla tre varit med på allt möjligt från lekpark till resor och bad. Klockor ska i mitt tycke användas. Speciellt sportklockor oavsett prisklass. 😉
IMG_1748.jpeg

Men tack! Även om jag inte seriöst övervägde att sälja Explorern så känner jag mig nu iaf mycket lugnare i att ha kvar den, fortsätta använda den och fortsätta uppskatta den (i rotation med annat)
Ingen orsak 😀

Helt klart, utöver Explorern var en annan grail alltid Explorer II:an och även sugen på en femsiffrig sub (upplever att charmen försvinner på maxi case referenserna). Så jag planerade efter det.

Efter lite tålamod men framförallt mycket research fick jag tag på en femsiffrig Polar ett år senare. Och nu tre år efter Expyn fick jag tag på en two-liner sub som jag letat efter både innan och efter Polar köpet. Så nu har jag ”Explorers club trippeln”. Det enda som saknas är att kvalificera mig för KS Explorers club 😅

Även om jag inte kvalificerat mig till ovan så har alla tre varit med på allt möjligt från lekpark till resor och bad. Klockor ska i mitt tycke användas. Speciellt sportklockor oavsett prisklass. 😉
IMG_1748.jpeg

Ingen orsak 😀
Himmelsk trio! 🫡❤️

IMG_1748.jpeg

Ingen orsak 😀
Riktigt fin trio! Nåt att aspirera mot helt klart! Så mycket andra klockor att gå genom på vägen bara haha.

Men ja håller med, även om man inte går med i KS Explorers club så borde ju klockorna användas! Bad, lekparker och plaskdammar eller vad det nu kan vara, då får man ju uppskatta dem ordentligt och på nära håll!

IMG_1748.jpeg

Ingen orsak 😀
Magisk trio! Har också haft både Exp II och Sub, men dessvärre hade jag ingen av dom tre för ett år sedan när vi va uppe och vandrade på höga kusten så fortfarande inte medlem i KS Explorers club😅
IMG_8082.jpeg

Rockade fel klocka.

Fint!

Passar på att fråga. Jag har själv en BB36, likadan som din. Är egentligen fantastiskt nöjd, är sannolikt mitt bästa köp någonsin. Men ändå så kan jag inte sluta tänka på hur det hade varit med en Explorer 36. ;)

Hur upplever du skillnaden på dessa? Nu är det såklart en två ton du har där, men ändå. Eventuella skillnader i hur dom sitter på armen, länk eller annat?

Tack

Fint!

Passar på att fråga. Jag har själv en BB36, likadan som din. Är egentligen fantastiskt nöjd, är sannolikt mitt bästa köp någonsin. Men ändå så kan jag inte sluta tänka på hur det hade varit med en Explorer 36. ;)

Hur upplever du skillnaden på dessa? Nu är det såklart en två ton du har där, men ändå. Eventuella skillnader i hur dom sitter på armen, länk eller annat?

Tack
Tjena, jag har den både i stål och i tvåton. Jag skulle säga att det är stor kvalitetsskillnad, nu har jag inte orginallänken men finishen på tavlan är bättre, uppvridningen är 1000 gånger bättre, easy-link är fantastiskt, skönare och den är snyggare enligt mig. Explorern är en mycket finare klocka enligt mig, 3 gånger så dyr när jag köpte dem och jag tycker det är rättfärdigat.

Tjena, jag har den både i stål och i tvåton. Jag skulle säga att det är stor kvalitetsskillnad, nu har jag inte orginallänken men finishen på tavlan är bättre, uppvridningen är 1000 gånger bättre, easy-link är fantastiskt, skönare och den är snyggare enligt mig. Explorern är en mycket finare klocka enligt mig, 3 gånger så dyr när jag köpte dem och jag tycker det är rättfärdigat.
Kul!
Härligt att höra. :cool:
Jag som väldigt mycket uppskattar snabbjusteringen på länken till BB36, men du tycker alltså att Easy-Link är bättre? Men den är väl endast fast i 5mm eller inget, eller har jag missförstått det?

Kul!
Jag som väldigt mycket uppskattar snabbjusteringen på länken till BB36, men du tycker alltså att Easy-Link är bättre? Men den är väl endast fast i 5mm eller inget, eller har jag missförstått det?
@BrianFallon har den tidigare versionen av BB36 ”Smiley” (fast på aftermarket jubilee). Den saknar T-fit. Jag har haft en Explorer 36 och T-fit är helt klart att föredra framför easylink om du frågar mig. Har dock gjort ett återköp på en Explorer så får bli att göra en närmare jämförelse mot BB36 när jag har den i handen.

Fint!

Tack
Kul!
Har ägt två BB36 gamla smiley referensen. Gillar verkligen utseendet och den mer "råa" utformningen. Men landat i samma sak båda gånger.
1. Explorern bärs avsevärt mer bekvämt. Givetvis med detta sagt så har ju modellen uppdaterats och är inte lika slab sided längre. Men komforten på Explorern är i mitt tycke bättre.
2. Easy link. Skulle inte klara mig utan easy link. De där 5mm gör hela skillnaden och räcker hela vägen för min del. Som jag nämnde ovan så har jag även kompleterat med easy link till både min Polar och Sub.
Även om det "endast" är 5mm så har du ju även micro adjust att leka med för att få en perfekt passform. Men visst t-fit get ju mer möjligheter.

Om jag skulle summera det föredrar jag Explorern. Även om t-fit ger mer möjligheter så blir spännet stort. Även boett och länk bärs i mitt tycke bekvämare. Båda är dock bra klockor, men om jag skulle vara sugen på en Explorer skulle jag spara ihop de extra slantarna. Och i dagslägen ligger en ny Tudor på 46kSEK och en begagnad 124270 går ofta att knipa runt 70-75k här eller hos Stories.

Hej! Går i Explorer 36-tankar. Lutar åt att ställa mig i kö för den senaste referensen, mest för att jag tror att proportionerna passar mig bättre än de äldre referenserna. Även om jag stör mig det lite tjockare typsnittet. Hehe. Är väl så det blir när modellen är så enkel – man får bestämma sig kring detaljerna..

Hursomhelst! ser att boetten har nån typ av skåra för att länken ska passa bra? Nån som kört läderbarnd på sin 124270? Syns ”skåran” då?

Hej! Går i Explorer 36-tankar. Lutar åt att ställa mig i kö för den senaste referensen, mest för att jag tror att proportionerna passar mig bättre än de äldre referenserna. Även om jag stör mig det lite tjockare typsnittet. Hehe. Är väl så det blir när modellen är så enkel – man får bestämma sig kring detaljerna..

Hursomhelst! ser att boetten har nån typ av skåra för att länken ska passa bra? Nån som kört läderbarnd på sin 124270? Syns ”skåran” då?
Hej! Skåran syns inte enligt mig men den skaver lite mot ett läderband då bandstiftet sitter väldigt tajt mot boetten och spåret som är ganska vasst. Men det är inget större bekymmer då länken vanligtvis åker tillbaks ögonaböj 😀

Delvis, men varför skulle du ha läder på en Explorer? 😳
IMG_6060.jpeg

IMG_9548.jpeg
IMG_9547.jpeg
IMG_9546.jpeg

Köpte några band till min för att testa men jag tyckte länken var den klart bästa kombon så det blev just bara test. Dock upplevde jag inte att skåran syntes så det störde. Sjukt tight mellan bandhorn och boett dock, så ett band som är tunt just runt bandstiften är en rekommendation.

Edit: pucktrea😆

Snabba svar, tack! ☺️ Tycker absolut att den kan vara grym på läder, och att bara kunna byta lite då och då gör susen, om syftet är att inte bli uttråkad.

Fråga till alla Explorers som äger/har ägt både senaste och tidigare ref: Kör en 124270 just nu men älskar känslan som femsiffriga/neo-vintage ger. Funderar återkommande på att byta den mot en neo-vintage.
Ni som haft båda vilken modell föredrar ni och varför(?).

Easy link är inget problem det löser jag isf vis Steel Reef. 🙂

Fråga till alla Explorers som äger/har ägt både senaste och tidigare ref: Kör en 124270 just nu men älskar känslan som femsiffriga/neo-vintage ger. Funderar återkommande på att byta den mot en neo-vintage.
Ni som haft båda vilken modell föredrar ni och varför(?).

Easy link är inget problem det löser jag isf vis Steel Reef. 🙂
Bra tips med easy link, såg att du skrev nåt om det tidigare också. Du hade kört det även på din sub och polar? Det funkar bra? Sugen på att beställa det nu till min 114270 också, skulle verkligen behövas ibland.

IMG_1748.jpeg

Ingen orsak 😀
Inte lika vass bild men här är min ödmjuka motsvarighet. 😌
IMG_7311.jpeg

Bra tips med easy link, såg att du skrev nåt om det tidigare också. Du hade kört det även på din sub och polar? Det funkar bra? Sugen på att beställa det nu till min 114270 också, skulle verkligen behövas ibland.
Upplever ingen skillnad mellan Steel-Reef's lösning och Rolex egen. Kör! 😀

Inte lika vass bild men här är min ödmjuka motsvarighet. 😌
IMG_7311.jpeg
Riktigt vass trippel, funderat ofta på att byta till svart tavla på min polar. Men med Suben tror jag att den vita får sitta kvar ett tag till. ❄️

Gillar OP'n men tavlan och visarna på Explorern gör hela skillnaden. Även om den är gjord för att bestiga berg så är det nog en av de bästa sportklockorna man kan ha på jobbet.

DO01053010.jpeg

Tillbaka
Topp