• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

soder

Cartier
Sex tusen kronor. Tror inte det kommer behövas dock.
Den går under sekunden fel per dag.

Jag har en annan tråd på KS där jag ställde lite frågor om andras Rolex som blivit servade. Antagligen ska jag lämna tillbaka min, men det är kanske inte grejen just nu om det jag undrar.

Under diskussionen med min urmakare om servicen, så framkom information om att klockan ju gå olika fort beroende på hur den ligger. Efter det har jag försökt möts lite, och då den ligger plant med tavla upp går min ca 3-4 sek före på 48h.

Men när jag sedan bär klocka, så går den saltare, och typ kompenserar, så nu är den liksom tillbaka på +/- noll.

Upplever ni andra samma sak?

Innan service märkte jag inte så stor skillnad, men tänkte heller inte på det, utan mätte det typ +3 sek per dag och gjorde inga mätningar beroende på hur den bars eller låg.

/Söder
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har en annan tråd på KS där jag ställde lite frågor om andras Rolex som blivit servade. Antagligen ska jag lämna tillbaka min, men det är kanske inte grejen just nu om det jag undrar.

Under diskussionen med min urmakare om servicen, så framkom information om att klockan ju gå olika fort beroende på hur den ligger. Efter det har jag försökt möts lite, och då den ligger plant med tavla upp går min ca 3-4 sek före på 48h.

Men när jag sedan bär klocka, så går den saltare, och typ kompenserar, så nu är den liksom tillbaka på +/- noll.

Upplever ni andra samma sak?

Innan service märkte jag inte så stor skillnad, men tänkte heller inte på det, utan mätte det typ +3 sek per dag och gjorde inga mätningar beroende på hur den bars eller låg.

/Söder
Min erfarenhet av Rolex urverk är att klockan kan ligga hur som helst men urverket är så sjukt stabilt att det inte påverkar nämnvärt. Många andra klockor är betydligt känsligare för olika lägen.
 

Karlssons

Omega
Beslutat mig för att detta ska bli min första Rolex, när vet man aldrig dock. Är lite osäker som många andra om man ska gå på 36 eller 39mm. Har 18cm handleder så om någon med liknande mått kanske har lite bilder med jämförelse?

Mitt tips är annars att gå in på valfri AD och jämför OP modeller. När jag testade hade de ingen Exporer inne men fick testa både 36 och 39 mm OP. Jag tycker att jag fick en ganska bra känsla för vad jag föredrog för storlek.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Sommarens sista Aperol, kanske.

4EDAA87B-5B1E-4EEE-BAC2-3477F43C734E.jpeg
 

mega

Rolex
Lämnade in Fruns Explorer 14270 på Nymans i fredags.
Klockan ska vara nyservad men det finns inga papper så jag vill att de kollar upp den ordentligt.
Jag vet att de kommer klaga på tavlan som börjar krackelera lite lätt. På håll ser det nästan ut som att det är fukt på insidan av glaset. Men det är små små vita prickar.
Vad tycker ni? Ska jag byta tavla och kanske till och med polera klockan så att frugan får den riktigt fin? Det är trots allt det som hon bryr sig om.
Eller ska jag skippa alla dessa tankar?
Hade det varit min egen klocka så hade den fått vara i originalskick men jag tror nog att hon vill att den ska vara så fin som möjligt...
Jag kan säga att hon pretestera å det grövsta när jag ville lämna in den. Än värre var protesterna när hon fick se priset på en helservice ;)

IMG_2774.JPG
Som @Airman, byt tavla men spara den gamla. Om du vet att frugan blir väldigt glad så skulle jag nog ge den en lätt polering. Det är trots allt blinget man vill ha :)
 

Kloker

Cartier
Beslutat mig för att detta ska bli min första Rolex, när vet man aldrig dock. Är lite osäker som många andra om man ska gå på 36 eller 39mm. Har 18cm handleder så om någon med liknande mått kanske har lite bilder med jämförelse?
Jag måste också slå ett slag för att testa klockan på armen. Jag hade kollat massor av bilder innan jag slog till 36:a men blev ändå förvånad hur liten den kändes på mina spaghetti 16cm armar. Men efter några dagar kändes den perfekt. Jag har senare också testat 39:an men den är oproportionerligt stor för mig, även om den på bild sett ut att passa rätt bra även på mindre handleder.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har läst igenom hela tråden. Japp ni läste rätt, alla 62 sidorna.

Är rätt övertygad om att jag ska ge mig själv en explorer i 30års present. Har då ca 1,5år på mig att spana och spara.

Med 16cm handled är jag jäkligt övertygad om att jag ska ha 36mm och då faller valet på en 114270. Men som tipset löd här nyligen måste jag klämma på OP 36mm och 39mm i butik mest för att övertyga mig själv.

Sitter med en Sinn 556i (38,5mm) på armen nu och tror det är mkt dennes fel och en GTG att jag läst igenom den här tråden.

@P-vakten fasen att du inte kunde närvara på den GTG'n. Hade varit ruggigt intressant att få träffas och känna på din 14270.
 
Har läst igenom hela tråden. Japp ni läste rätt, alla 62 sidorna.

Är rätt övertygad om att jag ska ge mig själv en explorer i 30års present. Har då ca 1,5år på mig att spana och spara.

Med 16cm handled är jag jäkligt övertygad om att jag ska ha 36mm och då faller valet på en 114270. Men som tipset löd här nyligen måste jag klämma på OP 36mm och 39mm i butik mest för att övertyga mig själv.
Om du testar en OP 36 mm i butik tänk på att en 36 mm Explorer upplevs som mindre. Men jag tror jag att du kommer bli riktigt nöjd med en 36:a.
 

Kajjan

Cartier
2-Faktor
Jag måste också slå ett slag för att testa klockan på armen. Jag hade kollat massor av bilder innan jag slog till 36:a men blev ändå förvånad hur liten den kändes på mina spaghetti 16cm armar. Men efter några dagar kändes den perfekt. Jag har senare också testat 39:an men den är oproportionerligt stor för mig, även om den på bild sett ut att passa rätt bra även på mindre handleder.
Absolut ska den testas innnan köp, precis som du säger tror jag också allt handlar om att vänja sig vid storleken. Verkar vara hög efterfrågan på äldre 36mm just nu...
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Om du testar en OP 36 mm i butik tänk på att en 36 mm Explorer upplevs som mindre. Men jag tror jag att du kommer bli riktigt nöjd med en 36:a.
Förstår vad du menar när jag googlade lite.
Bild "lånad" från nätet
plsONAj.jpg

Bredare och längre luggar på OP.

Är bekväm med Sinn på sina 38,5mm men skulle inte vilja ha större icke-dykare. (bild endast för storleksreferens)
IMG_20170927_115033.jpg

Så ja, 36mm ska bli spännande att testa :)
 

Kloker

Cartier
Har läst igenom hela tråden. Japp ni läste rätt, alla 62 sidorna.

Är rätt övertygad om att jag ska ge mig själv en explorer i 30års present. Har då ca 1,5år på mig att spana och spara.

Med 16cm handled är jag jäkligt övertygad om att jag ska ha 36mm och då faller valet på en 114270. Men som tipset löd här nyligen måste jag klämma på OP 36mm och 39mm i butik mest för att övertyga mig själv.

Sitter med en Sinn 556i (38,5mm) på armen nu och tror det är mkt dennes fel och en GTG att jag läst igenom den här tråden.

@P-vakten fasen att du inte kunde närvara på den GTG'n. Hade varit ruggigt intressant att få träffas och känna på din 14270.
Hade du befunnit dig i Stockholm hade du kunnat pröva min. Redan inställd för 16cm handleder :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hade du befunnit dig i Stockholm hade du kunnat pröva min. Redan inställd för 16cm handleder :)
Hade varit grymt bussigt! Rör mig sällan i sthlm men ska försöka komma ihåg att dra ett PM när det sker :)
Precis. Milimetrarna säger en hel del men inte allt. Precis skaffat en BB 36 och upplever den som bra mycket större än min 114270.
Väldigt intressant! Har funderat på en BB36 som "sålänge-klocka". Kan du ordna en bild på dom sida vid sida? :)

Har gått igenom ett gäng klockor nu så vet vad du menar angående att mm inte är allt. Det som jag uppfattar spelar störst roll är tavlans storlek och tätt följt av L2L.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Har läst igenom hela tråden. Japp ni läste rätt, alla 62 sidorna.

Är rätt övertygad om att jag ska ge mig själv en explorer i 30års present. Har då ca 1,5år på mig att spana och spara.

Med 16cm handled är jag jäkligt övertygad om att jag ska ha 36mm och då faller valet på en 114270. Men som tipset löd här nyligen måste jag klämma på OP 36mm och 39mm i butik mest för att övertyga mig själv.

Sitter med en Sinn 556i (38,5mm) på armen nu och tror det är mkt dennes fel och en GTG att jag läst igenom den här tråden.

@P-vakten fasen att du inte kunde närvara på den GTG'n. Hade varit ruggigt intressant att få träffas och känna på din 14270.
Bra tålamod att plöja hela tråden. Jag har en 14270 och jämförde även med en 39mm Explorer som du läst i den här tråden. Det skiljer MYCKET! Är du bara förberedd så blir 36mm perfekt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Bra tålamod att plöja hela tråden. Jag har en 14270 och jämförde även med en 39mm Explorer som du läst i den här tråden. Det skiljer MYCKET! Är du bara förberedd så blir 36mm perfekt.
Kan erkänna att jag inte gjorde det i ett svep. Men några sidor varje dag så :)

Tror jag är redo för 36mm faktiskt. Polaren har en 16610 och visst är länken bekväm men jag föredrar SEL så 114270 är målet. Jag vet att många älskar tritium och lugghål. De gör jag med men SEL trumfar hos mig
 
Topp