• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Hej Explorer experter. Är det någon som vet hur man bör förvara en 214270, kronan ner eller upp,platt? Om man inte har en watchwinder dvs. :(:)
Det beror ju på vilken gångavvikelse just din klocka har. Men Rolex urverk är så sjukt stabila så det brukar inte spela så stor roll hur den ligger...

Hej Explorer experter. Är det någon som vet hur man bör förvara en 214270, kronan ner eller upp,platt? Om man inte har en watchwinder dvs. :(:)
Man brukar väl säga att
urtavla upp=klockan snabbar på
Krona ner=klockan tappar lite
krona upp=klockan tappar ytterligare lite
Men som sagt märker man inte så stor skillnad på Rolex.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en värderingsfråga. En Rolex Explorer 114270 från 2003, nyservad, full set, skickad och klar till Sverige för 40.000 SEK. Är det ett rimligt pris? Klockar är mycket bra skick.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en värderingsfråga. En Rolex Explorer 114270 från 2003, nyservad, full set, skickad och klar till Sverige för 40.000 SEK. Är det ett rimligt pris? Klockar är mycket bra skick.
Inte orimligt alls om du frågar mig. Jag menar, den är nyservad och fullset. Det betingar ett hyfsat högt pris.

Inte orimligt alls om du frågar mig. Jag menar, den är nyservad och fullset. Det betingar ett hyfsat högt pris.

Tackar, ja den är beställd och betald nu. Det skall bli intressant att se vad som kommer på posten. Borde man få den verifierad hos en AD när den väl kommer fram? Det är ju 14 dagars ångerrätt. Kostar tydligen ca 500 SEK att få den verifierad.

Tackar, ja den är beställd och betald nu. Det skall bli intressant att se vad som kommer på posten. Borde man få den verifierad hos en AD när den väl kommer fram? Det är ju 14 dagars ångerrätt. Kostar tydligen ca 500 SEK att få den verifierad.
Nu är det ju fullset vilket ju betyder att certifikat, kartonger mm är med. Antingen kollar man upp att nummer på klockan stämmer med certet själv, men jag som gillar både hängslen och livrem skulle bett AD kolla upp den. Då kan de oxå se hur klockan mår mm.

Tänkte liva upp tråden lite ytterligare med en hyllning till denna fantastiska klocka. :D

-Detta är en sammanställning av ett par favvo-foton hittade på Instagram (alltså inte mina bilder). Tyckte dessa var värda att dela med er för att återigen visa hur fantastiskt mångsidig Explorer 1an faktiskt är så ni aldrig glömmer!

Njut! :cigar:
IMG_0222.jpg
IMG_0223.jpg
IMG_0224.jpg
IMG_0225.jpg
IMG_0226.jpg
IMG_0228.jpg
IMG_0227.jpg
IMG_0229.jpg
Eftersom du la upp bilderna är det din skyldighet att berätta vart jag kan införskaffa bandet på bild nmr 2;)!!

Om den är servad hos Rolex AD eller RSC bör det ju medfölja ett Rolex service-cert som kan matchas mot originalcertifikatet/klockans serienr.
Om du vill dubbelkolla hos AD kostar ett värderingsintyg 1500 spänn hos Rob E om jag minns rätt.

Jag har en 14270 från -97 typ, men mitt spänne är av något äldre modell. Spännet är ett sådant utan lås.

Jag har märkt att mitt spänne har börjat att lossna ibland. Började märka det när jag minskade min länk lite, genom att hoppa in ett hål från det yttersta fästet på spännet till det nästyttersta. (Mina handleder hade blivit lite smalare ty ca 15 kg viktnedgång, woo hoo!)

Går det att göra något själv åt detta, eller är vad är det som gäller?
https://imgur.com/a/fOBy2

Här trycker jag ihop på först bilden och inte på nästa.
https://imgur.com/a/59Nq1

/Söder

Senast ändrad:
Varje gång jag tittar in här (det blir oftare och oftare nu;) ) så blir jag så sjukt sugen på att flippa allt jag har och typ bli owg med en Explorer, detta trots att jag inte ens testat en än men den är ju så jäkla fin:D lär landa en framåt våren tror jag!
Så med det sagt så får ni fortsätta bomba med bilder så jag kan "utforska" på avstånd;)

Ja, någon gång blir det en.:) Grejen är att jag egentligen inte gillar Rolex klockor särskilt mycket. Den enda Rolex jag egentligen gillar är Explorer 1, men den är desto bättre. Jag vet dessutom exakt när jag trillade dit. Det var när jag såg den här reklambilden första gången. Det är en av de bästa reklambilder jag sett, oavsett produkt, och den visar hur perfekt Explorer 1 är i storlek och stilren design. Reklammakare se och lär, det är så här en klocka ska presenteras!

2ff40d74d1b36e7f2d5408e51c17e7c2.jpg
deta är så bra asså

Jag har en 14270 från -97 typ, men mitt spänne är av något äldre modell. Spännet är ett sådant utan lås.

Jag har märkt att mitt spänne har börjat att lossna ibland. Började märka det när jag minskade min länk lite, genom att hoppa in ett hål från det yttersta fästet på spännet till det nästyttersta. (Mina handleder hade blivit lite smalare ty ca 15 kg viktnedgång, woo hoo!)

Går det att göra något själv åt detta, eller är vad är det som gäller?
https://imgur.com/a/fOBy2

Här trycker jag ihop på först bilden och inte på nästa.
https://imgur.com/a/59Nq1

/Söder
Min 14270 från -95 har original länk. Nån gång har det hänt att låset på länken gått upp (när jag böjt handleden mycket tex.)
Detta händer så pass sällan att det inte är något jag bryr mig om. Har man inte länken för tajt så bör det ju funka. Vet ej om det går att justera "hårdheten" i låset ngt.. .Kan vara värt att kolla upp .

Varje gång jag tittar in här (det blir oftare och oftare nu;) ) så blir jag så sjukt sugen på att flippa allt jag har och typ bli owg med en Explorer, detta trots att jag inte ens testat en än men den är ju så jäkla fin:D lär landa en framåt våren tror jag!
Så med det sagt så får ni fortsätta bomba med bilder så jag kan "utforska" på avstånd;)
Vill du prova en 36mm så skicka PM !

Min 14270 från -95 har original länk. Nån gång har det hänt att låset på länken gått upp (när jag böjt handleden mycket tex.)
Detta händer så pass sällan att det inte är något jag bryr mig om. Har man inte länken för tajt så bör det ju funka. Vet ej om det går att justera "hårdheten" i låset ngt.. .Kan vara värt att kolla upp .
Man kan böja låsets böjda bågar lite med tumme pekfinger så att det blir lite mer spännning i låset

Men alltså, jag vill inte ha klockan läsare än så här, var därför jag spände in denden steg också. Jag skulle verkligen inte klättra upp för en vertikal bergsvägg med den, som i reklambilden ovan.

Man kan böja låsets böjda bågar lite med tumme pekfinger så att det blir lite mer spännning i låset

Tack, ska testa detta. Får man ta var för sig då liksom? Och, dum fråga kanske, men åt vilket håll?

/Söder

Tillbaka
Topp