• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

BrianFallon

KS Explorers Club
20180225_090903_HDR.jpg
#Söndagsexpyn
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Tack för det. Ser inte alls för liten ut från de vinklarna men smaken är olika. Måste försöka testa 39mm men sist jag var runt bland Rolex ADs i Stockholm var det skralt utbud..
Vad tyckte du själv om storleken?
Jag tyckte att den satt helt okej men min sweetspot ligger närmare 38-40 mm. Dock en fantastisk fin klocka så en 214270 är nog väldigt passande för mig.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tyckte att den satt helt okej men min sweetspot ligger närmare 38-40 mm. Dock en fantastisk fin klocka så en 214270 är nog väldigt passande för mig.
Jag förstår, själv försöker jag förstå vad som passar bäst/jag gillar bäst.
Har länge sneglat på Explorern och hela tiden tänkt att 214270 var rätt för mig om jag skulle skaffa en. Men efter att ha köpt en Seiko Sarb033 har jag ändrat inställning.

Mina handleder är 17 cm. Har testat både 39 och 36 mm. Föredrar 36 men det handlar mest om att jag tycker den storleken känns bäst på handleden. Bifogar en gammal bild på min 214270. Funkar storleksmässigt men gillade aldrig känslan och sålde den till förmån för en 114270.
2FF4492B-5B6D-4E3C-BFBD-BCB991D70610.jpeg
Ser bra ut, men den har helt klart en större närvaro på handleden än 36mm modellen. Jag lutar nu mer åt den mindre storleken, men jag får se hur det känns när jag väl prövat en själv.
Sjukt snygg klocka oavsett storlek i vilket fall :)
Och tack för feedback båda två @Choppe & @Harry Palmer
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag förstår, själv försöker jag förstå vad som passar bäst/jag gillar bäst.
Har länge sneglat på Explorern och hela tiden tänkt att 214270 var rätt för mig om jag skulle skaffa en. Men efter att ha köpt en Seiko Sarb033 har jag ändrat inställning.


Ser bra ut, men den har helt klart en större närvaro på handleden än 36mm modellen. Jag lutar nu mer åt den mindre storleken, men jag får se hur det känns när jag väl prövat en själv.
Sjukt snygg klocka oavsett storlek i vilket fall :)
Och tack för feedback båda två @Choppe & @Harry Palmer
Alltså, allt sitter ju i ditt huvud. För några år sedan använde jag bara en Glycine airman base 22 på 42mm. Jag blev sedan grymt sugen på en Rolex datejust 36mm. När jag fick hem den var den ju självklart otroligt liten. Jag kände mig så obekväm med den lilla storleken att jag lämnade tillbaka den. Längre fram blev det iallfall en DJ och jag vande mig fint vid den lilla storleken. Tiden gick och jag blev nyfiken på en Explorer. När jag fick hem den blev det jobbigt igen. Den svarta urtavlan gjorde att jag upplevde den ÄNNU mindre än min datejust. Funderade faktiskt på att sälja den men den blev kvar och det är jag glad för idag. Den är ju helt perfekt.
Nu har jag till och med gått och köpt en vintage Omega Seamaster 30 på 35mm.
Så med detta sagt.. .allt sitter i huvudet. Den enda som kan avgöra vad som är för litet är en själv. :)
 

Tobbe

Omega
Jag upplevde Explorer 36 mm som alldeles lagom, tills jag började varva med en större dykare. Nu känns den väl liten. I övrigt en fantastisk klocka!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Storlek är precis som tyngd en ren vanesak. Hade inget över 36 innan modet gick mot större storlekar på 00-talet och jag skaffade en Certina kronograf i 42. Idag känns 36 för litet när jag provar det. Dom klockor jag använder idag ligger mellan 39-42 och dom känns alla bra. Det knepiga blir väl när man växlar mellan större skillnader i storlek (och även i tyngd, växlade mellan PO på länk >200g och Speedy på läder <100g och det var för stora skillnader). Det finns klockor som är för stora för vissa (det ser inte bra ut) men jag har 18cm och kan bära egentligen allt mellan 36-45.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Bra poänger alla. Jag skall få prova en 36:a inom kort, så jag lär blir varse om det är för litet eller precis lagom. Kan tillägga att jag tyckte min kollegas Datejust 36 satt som en smäck på mig. Jämförelsevis liten ja, men otroligt behändigt format.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Bra poänger alla. Jag skall få prova en 36:a inom kort, så jag lär blir varse om det är för litet eller precis lagom. Kan tillägga att jag tyckte min kollegas Datejust 36 satt som en smäck på mig. Jämförelsevis liten ja, men otroligt behändigt format.
Kanon att du kan få prova en. Tänk bara på att nya storlekar kan behöva viss invänjning.
 

soder

Cartier
Vill bara säga tack till de som hjälpe mig med länkar och dylikt för att göra så att spännet håller bättre, och inte går upp. Blev bra.
Tack.

/Söder
 

cornil

Cartier
77 sidor in. Har ni inte kommit fram till vilken storlek som är bäst än?
Det spelar ingen roll om man pratar Explorer, Day-Date eller datejust. 36 är det enda rätta. Klassiskt och tidlöst istället för kortisonsvullet. Det är så klart min amatörmässiga uppfattning, man får tycka olika.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Det spelar ingen roll om man pratar Explorer, Day-Date eller datejust. 36 är det enda rätta. Klassiskt och tidlöst istället för kortisonsvullet. Det är så klart min amatörmässiga uppfattning, man får tycka olika.
Det håller jag med om för det mesta också, iallafall i Explorers fall. Var mest ironisk för den här tråden är så stört enformig.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Det håller jag med om för det mesta också, iallafall i Explorers fall. Var mest ironisk för den här tråden är så stört enformig.
Det blir väl lätt så i en tråd som handlar om en modellserie där alla klockor har svart tavla, 3-6-9 och oysterlänk. Storleken och längden på visare är väl det enda man kan tjafsa om tänker jag ;)
Bittra jävlar. Ta en öl och slappna av
 

Moody

Rolex
Du är väl en riktig man... Då behövs ingen stor klocka ;)
DirtyHarry02.jpg
Skämt åsido, var och en får välja själv. 39mm Explorer är oxå grym .
Jo, såklart. Jag skojar bara! Gillar båda starkt, och hade jag haft mindre armar hade jag förmodligen gillat 36:an lite mer. M a o så är jag bara avundsjuk på er.;)
 
Senast ändrad:
Topp