Efter en lång resa har jag nu stigit av på rätt perrong. Vi tar det från början. För ca ett år sedan kände jag att det var dags att kunna variera de vintage ur jag brukar sporta med något mer modernt. Eftersom de vintage klockor jag har ligger mer åt det dressade hållet var siktet inställt på något sportigt på länk. Ett annat önskemål var att den skulle vara utan datum (går inte in på orsaken, det är en lång historia). Lägg till det ytterst subjektiva kravet att märket skulle appellera till mig så föll snart valet på Rolex, och närmare bestämt Explorern. Men när jag sedan fick klockan på armen i butik så var det något som inte stämde. Hur jag än provade så sa det aldrig klick.
Det fick istället bli en 116000 med blå tavla. Trodde därmed att min tyvärr olyckliga relation med Explorern var slut, men sedan släpptes den reviderade 214270 på Basel i våras och intresset för Explorer väcktes åter till liv. Jag trivdes dock med storleken på min 116000 så jag tänkte att det kanske skulle vara en 114270 jag skulle ha. Hittade efter tids letande en i bra skick och var säker på köp, men när jag provade så var det uppenbart att den bars mindre än min 116000. Jag tycker 114270 är en jäkligt snygg klocka och hade jag framförallt varit ute efter något mer dressat så hade jag slagit till, men mina preferenser så kändes den helt enkelt för liten. Med 114270 ur bilden så var det åter fullt fokus på den nya Explorern. När den hade kommit till butik och jag kunde prova så kändes den helt rätt. De större visarna var helt klart en förbättring men det jag framför allt haft problem med var siffrorna i guld på den gamla versionen. Att de åter är i lume känns i mitt tycke mer i samklang med Explorerns sportiga DNA. Jag tycker inte att 116000 kändes som något naturligt komplement så den fick raskt avyttras för att få ihop till inköpspotten.
Idag bar det så iväg till forumsponsorn Nymans men det ex jag tidigare tittat på var sålt och någon annat ex fanns inte i butiken. Men skam den som ger sig så det fick bli en tur till Krons, men där hade de bara den gamla T-rexen. Mitt sista hopp stod därför till Rob. Väl där blev jag som tur var inte besviken. Den nya Explorern låg i montern och väntade och snart vandrade den iväg på min arm. Tack Rob för bra service. Till sist ett ganska dåligt men obligatoriskt wrist shot , 39 mm Explorer på 17 cm handled.