• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

RemiWM

Breitling
Hva er pris på en ny 214270 i Sverige (før pruting) hos AD? Vil bare sammenligne det med norske priser da jeg er på jakt etter en akkurat nå.
 

Kai

Rolex
Explorer I släpper inte mig. Denna förbaskade klocksjuka. Ska till NY i november, ska se om jag kan hitta en fin fullset 114270 där. Om det inte dyker upp nåt prima exemplar i köp och sälj på KS innan. Synd bara med USD-kursen.
 

Kai

Rolex
Förresten, tycker claspen till 114720 ser lite ranglig ut, hur upplever ni den? Tycker den verkar mycket mer välbygd i 214720.
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Så sjukt nöjd!! Nya 214270! Tack till @hook för råd och stöd!

IMG_5268.JPG
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor

Känns gött förstår jag :) Svårt att se om det är 36 eller 39 på bild va?
Bästa moderna Rollen!

Tack! Jag hade en 14270 mellan 1994-2010 (eh.. varför sålde jag den?)
Men rent ärligt, den här känns fantastiskt bra, perfekt uppdatering på min gamla. Lite modernare, på rätt sätt. Känns inte för stor och inte heller för "mycket". Har nu gått igenom 2 GMT, 1 Daytona,1 ExpII & 1 YM (och ett par SjööS). Så börjar känna att man har lite erfarenhet.
Känns bra att vara tillbaka.:)
 

McManaman

Cartier
God kväll! Någon som testat lädernato på 114270? Jag tänker mig att det blir svårt eftersom bandstiften sitter så långt in på hornen?
 

Såkkett

Omega
Funkar även bra till kostym! 114270 är min favorit då jag tycker 36mm sitter bättre än 39 på mig :)

IMG_20160819_190344.jpg
Även om jag själv föredrar 39an så håller jag med om att 36an absolut är ett bättre val till skjorta och kostym såvida man inte har riktigt grova handleder.
Dock så är ju 39an en modern sportrolex och skall väl snarare ses som ett mindre alternativ gentemot en sub snarare än jämföras mot sin företrädare.
 

Mvnordlander

Cartier
Skrev en fråga om vad service kostar på en Explorer 14270 i tråden om snabba frågor om vintage men kanske är smartare att fråga här. Så frågan lyder - Vad kostar en service på 14270?
Mvh
 

Mvnordlander

Cartier
ca 6000kr + eventuellta reservdelar enligt nymans hemsida :)
http://www.nymansur.com/service-prislista#rolex
Detta oroar mig lite när det är ett grundpris. Har man tur hamnar man runt 6-7000 som kanske är det vanligaste. Men har man otur och har delar som är slitna kanske man hamnar på 10 000+. Skulle vara intressant att höra hur det varit för er andra, vad det vanligaste är. Byter man ofta ut mycket delar eller är det vanligt att det mest är en grundservice som behövs? Kanske är allt för svårt att svara på utan att göra någon slags poll. Men ändå tacksam för att höra hur era erfarenheter varit.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Detta oroar mig lite när det är ett grundpris. Har man tur hamnar man runt 6-7000 som kanske är det vanligaste. Men har man otur och har delar som är slitna kanske man hamnar på 10 000+. Skulle vara intressant att höra hur det varit för er andra, vad det vanligaste är. Byter man ofta ut mycket delar eller är det vanligt att det mest är en grundservice som behövs? Kanske är allt för svårt att svara på utan att göra någon slags poll. Men ändå tacksam för att höra hur era erfarenheter varit.
Du kan ju alltid lämna in den och be dom kolla. Du måste ju inte acceptera kostnadsförslaget :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Många trevliga och inspirerade bilder som bjuds i tråden! Är en klocka som jag länge velat testa men inte kommit till skott, mest för att den saknar datum...
 
Topp