• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

SalvadorDali

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det största orosmolnet för mig innan köp var att den skulle kännas för liten på min 17,5cm handled. Nu, snart 5 månader in i ägandet, känns den fortfarande som en riktig keeper.

Den mest givna "go-to" klockan i samlingen!

20221117_055620.jpg
 

Lauda

Patek
2-Faktor
88CBDC15-0562-4F44-B5AC-356E3A774918.jpeg


Inte så att länken inte är bra, länken erbjuder som känt hög komfort. Men jag undrar ändå, för variationens skull mest, ifall vi har någon/några forums kollegor som tagit initiativet att flytta på länken för att bära sin ”124270” på läder. I så fall tar jag/vi tacksamt emot bilder och tips om vilka läderband som tilltalat er mest.

Skål 🥂
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
88CBDC15-0562-4F44-B5AC-356E3A774918.jpeg


Inte så att länken inte är bra, länken erbjuder som känt hög komfort. Men jag undrar ändå, för variationens skull mest, ifall vi har någon/några forums kollegor som tagit initiativet att flytta på länken för att bära sin ”124270” på läder. I så fall tar jag/vi tacksamt emot bilder och tips om vilka läderband som tilltalat er mest.

Skål 🥂
Min sitter för närvarande på ett nubuck från Molequin. Snedköp eg, hade tänkt mig ett ”vanligt” läder men var lite för snabb i klickandet :bag:

De har dock bra utbud i 19mm. Så rekommendation på den.
91725A8C-1266-4299-91E9-3E82D62754A2.jpeg

Edit: Gräslig årstid. Skapliga ljusförhållanden någon halvtimme runt lunch. Beklagar risig bild.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Min sitter för närvarande på ett nubuck från Molequin. Snedköp eg, hade tänkt mig ett ”vanligt” läder men var lite för snabb i klickandet :bag:

De har dock bra utbud i 19mm. Så rekommendation på den.
91725A8C-1266-4299-91E9-3E82D62754A2.jpeg

Edit: Gräslig årstid. Skapliga ljusförhållanden någon halvtimme runt lunch. Beklagar risig bild.

-Mycket snygg kombo och inte alls fel med nubuck. Tack för bra tips👍🏼

DD54EBF4-BAEB-48BE-93DA-D4AE72222F24.jpeg
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Min sitter för närvarande på ett nubuck från Molequin. Snedköp eg, hade tänkt mig ett ”vanligt” läder men var lite för snabb i klickandet :bag:

De har dock bra utbud i 19mm. Så rekommendation på den.
91725A8C-1266-4299-91E9-3E82D62754A2.jpeg

Edit: Gräslig årstid. Skapliga ljusförhållanden någon halvtimme runt lunch. Beklagar risig bild.
Snyggt! Har du upplevt några problem att bandhornen ”skrapar” upp läderbandet? Valde du quick-release till? :)
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Snyggt! Har du upplevt några problem att bandhornen ”skrapar” upp läderbandet? Valde du quick-release till? :)
Tack! Ingen quick-release och nej, inte alls med detta. Har en del andra band också, har inte noterat något på dem heller.

Dock aldrig testat på något med en mer glansig yta. Kan tänka mig att det skulle kunna bli problem, i alla fall för den pedantiskt lagde.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Min sitter för närvarande på ett nubuck från Molequin. Snedköp eg, hade tänkt mig ett ”vanligt” läder men var lite för snabb i klickandet :bag:

De har dock bra utbud i 19mm. Så rekommendation på den.
91725A8C-1266-4299-91E9-3E82D62754A2.jpeg

Edit: Gräslig årstid. Skapliga ljusförhållanden någon halvtimme runt lunch. Beklagar risig bild.
Snyggt med mocka :) Hur blir det med den utfräsningen som finns mellan bandhornen. Är det något som syns när man har bandet på?
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Snyggt med mocka :) Hur blir det med den utfräsningen som finns mellan bandhornen. Är det något som syns när man har bandet på?
Nja egentligen inte tycker jag. Men visst sök och du skall finna.

Har aldrig reflekterat över det när jag haft den på. Klockan är ju ganska tunn så betraktningsvinklarna som är mindre smickrande får man inte till så ofta på naturlig väg så att säga.

F1F75CD1-2BF0-453D-94DE-F65B9C3D6E75.jpeg
A4132C04-CB4F-4488-97EC-C99E8A83AC66.jpeg
85C4B917-8DEB-4CA9-BB2E-90C56C863CB8.jpeg
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Snyggt med mocka :) Hur blir det med den utfräsningen som finns mellan bandhornen. Är det något som syns när man har bandet på?
Nja egentligen inte tycker jag. Men visst sök och du skall finna.

Har aldrig reflekterat över det när jag haft den på. Klockan är ju ganska tunn så betraktningsvinklarna som är mindre smickrande får man inte till så ofta på naturlig väg så att säga.

F1F75CD1-2BF0-453D-94DE-F65B9C3D6E75.jpeg
A4132C04-CB4F-4488-97EC-C99E8A83AC66.jpeg
85C4B917-8DEB-4CA9-BB2E-90C56C863CB8.jpeg
Hm, inte sett den där utfräsningen tidigare. Fyller den någon funktion?
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Hm, inte sett den där utfräsningen tidigare. Fyller den någon funktion?
Sitter motsvarande hane på ändlänkarna så sitter väl relativt sett stabilare än utan. Antingen det eller så tycker man det är lite gött att det blir krångligare för oss att byta :bored:

Stör mig som sagt inte själv men ser samtidigt inte riktigt att detta är motiverat fullt ut.
 
  • Like
Reactions: Ncs

Ncs

Rolex
2-Faktor
Sitter motsvarande hane på ändlänkarna så sitter väl relativt sett stabilare än utan. Antingen det eller så tycker man det är lite gött att det blir krångligare för oss att byta :bored:

Stör mig som sagt inte själv men ser samtidigt inte riktigt att detta är motiverat fullt ut.
Alright. Kanske blir lite stabilare som du är inne på men jag har själv aldrig upplevt att moderna referenser från Rolex skulle ha problem med rassliga end-länkar.
 

Uggl4n

Breitling
Godkväll,
Finns det någon vänlig själ som är insatt i kö-läget hos AD för tillfället? Ett orimligt intresse för ”nya” Explorer 1 har infunnit sig efter alla trevliga recensioner i tråden. Får man säga att man går i tankarna att ersätta sin 14270?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Godkväll,
Finns det någon vänlig själ som är insatt i kö-läget hos AD för tillfället? Ett orimligt intresse för ”nya” Explorer 1 har infunnit sig efter alla trevliga recensioner i tråden. Får man säga att man går i tankarna att ersätta sin 14270?
Som sagt så är AD den enda som kan säga. Räkna dock med säkert 1 år+
Vill du inte vänta så finns en på ks just nu som ligger under list :) (lär även ske minst 1 till prishöjning innan du kan plocka ut en egen klocka hos AD)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Godkväll,
Finns det någon vänlig själ som är insatt i kö-läget hos AD för tillfället? Ett orimligt intresse för ”nya” Explorer 1 har infunnit sig efter alla trevliga recensioner i tråden. Får man säga att man går i tankarna att ersätta sin 14270?
Om du verkligen vill ha en så skulle jag hoppa på den som ligger ute. Visserligen alltid skoj med en ny, men svårt att komma över en 124270 till ett sånt pris.
 
Topp