• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Busigt eller hur? 😂
Riktigt crazy
1670700034404.gif
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Visserligen ett co-lab och promo för egen sak men kan bara instämma med Stacey's kommentarer, bland annat:

"The Explorer is the base unit of the professional series Rolex. It’s essentially the founding father, or an original band member, of the most successful line of watches ever created. It’s like an amazing chair or any other great mid-century design; you can buy a recreation today that's pretty faithful to the original, or if you have the time and the cash, you can find one from the late fifties or the early sixties that still feels like a very modern, considered, and well-made product."

 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Godmorgon alla Explorers!
31A49A30-DE25-420C-9325-64DA20CD7957.jpeg
Den är riktigt fin, lika sugen på att plocka fram den varje dag. Men fortsätter mitt OWG experiment. Det jag börjar landa i är att det är ofta jag skulle vilja har en mer kapabel och riktigt "toolig" klocka likt en dykare eller en lite mer dressad klocka likt Tank o.dyl. Men alla vägar leder tillbaks till Explorern som det absolut all-round klockan.

Ser fram emot att få ta fram den snart och förhoppningsvis med samma känsla som när den var ny.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Den är riktigt fin, lika sugen på att plocka fram den varje dag. Men fortsätter mitt OWG experiment. Det jag börjar landa i är att det är ofta jag skulle vilja har en mer kapabel och riktigt "toolig" klocka likt en dykare eller en lite mer dressad klocka likt Tank o.dyl. Men alla vägar leder tillbaks till Explorern som det absolut all-round klockan.

Ser fram emot att få ta fram den snart och förhoppningsvis med samma känsla som när den var ny.

-Kul experiment att vara OWG med nya Pelagos! Den är i för sig en dykare så den saknar inget. Det är många som kör endast på dykarklockor till allt. Hoppas dock att du plockar fram din Explorer snart för du är saknad i tråden.

Ja jag håller med dig till 100%, Explorer är en komplett klocka då den funkar till allt. Praktiskt sett behöver man inget annat utöver Explorer vilket jag också inser mer och mer nu när jag varit OWG med min i 5 veckor.

Det är ändå rimligt att bli sugen på annat även om man har den ultimata allroundklockan som man kan bli OWG med.

Exempel1
Ska man till en formell tillställning klädd i kostym då bär man gärna en tank från Cartier. Explorer1 funkar också givetvis.

Exempel2
När man är på sommarsemester då bär man gärna en biffig Seamaster 300 i sommarvärmen. Men Explorer1 funkar också.

Exempel3
Eller ska man gå och fiska kräftor då vill man ha en ha en robust och tålig Seiko Turtle. Men den här aktiviteten är ingenting heller som Explorer1 skulle backa på.

Man bär självklart vad man vill. Men det finns klockor som är avsedda för specifika användningsområden. Det är riktigt kul att använda en klocka i sitt rätta element. Men klockor som är avsedda för specifika användningsområden kan även innebära en begränsning. Det är inget drömscenario att bära en tank från Cartier på stranden när det är sommar. Och det är inget drömscenario heller att att klä sig i kostym och bära en biffig dykare. Men med Explorer1 på armen klarar man både stranden och kostymen.

Slutsatsen? Explorer1 är den ultimata allround klockan. Men som klockentusiast är det naturligt att även testa andra klockor dels för att det är kul, dels för att man utvecklas och dels för att hålla intresset vid liv.

Lång text. Jag avrundar med en bild 😇
A27FFAD4-140D-4C78-928D-440D8012EDDF.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
-Kul experiment att vara OWG med nya Pelagos! Den är i för sig en dykare så den saknar inget. Det är många som kör endast på dykarklockor till allt. Hoppas dock att du plockar fram din Explorer snart för du är saknad i tråden.
Slutsatsen? Explorer1 är den ultimata allround klockan. Men som klockentusiast är det naturligt att även testa andra klockor dels för att det är kul, dels för att man utvecklas och dels för att hålla intresset vid liv.
Tack! :)
Jo den kommer nog fram snart och precis som du är inne på är det en optial klocka för alla lägen. OWG idén kom från att ambitionen inför 2022 att dra ner på antalet klockor både i antal och köp. När Explorern kom var det lite av en graal och jag bestämde mig för att innan jag "tröttnar" så delvis sälja av men även att köra den så mycket som möjligt.
Använde den 6mån varje dag men enstaka undantag för en Seiko och lite annat. Kom däremot under hela perioden att sakna något mer robust och började leta efter en 16570 men svårt att hitta med rätt spec till rätt pris ;). Så när det dök upp en Pelagos 39 hos AD så hoppade jag på. Hade varit vansinnit tveksam till den så för att göra den rättvisa och verkligen ge den en chans så lade jag undan Explorern. Men nu efter 1månad kommer suget efter Explorern mer och mer.
.....men det är kul att få sakna den och desto bättre när jag väl plockar fram den igen.
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Det var ett tag sen jag postade i denna tråden men det betyder inte att Exp1:an inte är lika uppskattad. Nya inköp till trots så är nog Explorern den som sitter säkrast i samlingen.

Rensade lite hemma och hittade ett nytt 19mm sailstrap som jag köpt till en gammal GS. Även om länken är oslagbar så tycker jag att detta var ett klart godkänt resultat😊

20221216_072226.jpg


20221216_073259.jpg
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Det var ett tag sen jag postade i denna tråden men det betyder inte att Exp1:an inte är lika uppskattad. Nya inköp till trots så är nog Explorern den som sitter säkrast i samlingen.

Rensade lite hemma och hittade ett nytt 19mm sailstrap som jag köpt till en gammal GS. Även om länken är oslagbar så tycker jag att detta var ett klart godkänt resultat😊

20221216_072226.jpg


20221216_073259.jpg
Jäklar vad bra det där gjorde sig!
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Idag lämnade jag min kära 114270 in till AD för en check up ifall full service behövs. Den håller tiden mycket bra och har inga problem med kraftreserven men ”vibrerar” ibland då jag rör på armen, vilket jag har förstått är en indikation på att allt inte är som det skall.

Det kommer att ta flera veckor innan jag får ett kostnadsförslag och om det sedan blir service lär det ta ytterligare ett antal veckor före jag får tillbaka klockan. Saknar den redan…☹️
C62E8939-FF22-412C-8B79-579AB47D4415.jpeg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Idag lämnade jag min kära 114270 in till AD för en check up ifall full service behövs. Den håller tiden mycket bra och har inga problem med kraftreserven men ”vibrerar” ibland då jag rör på armen, vilket jag har förstått är en indikation på att allt inte är som det skall.

Det kommer att ta flera veckor innan jag får ett kostnadsförslag och om det sedan blir service lär det ta ytterligare ett antal veckor före jag får tillbaka klockan. Saknar den redan…☹️
C62E8939-FF22-412C-8B79-579AB47D4415.jpeg
Segt!
Låter som nåt knas med rotorn kanske?
 
Topp