• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

NRE

Vacheron
2-Faktor
Varit klockintresserad i cirka fyra år, och det började med en Victorinox som jag köpte när jag fyllde 25. Därifrån eskalerade det fort, där jag testat flera panerai, lite zenith, speedy, seamaster, bb58or, JLC, tag heuer. Idag hämtade jag min första Rolex, en Explorer 114270.

I början av intresset så tyckte jag att den såg relativt intetsägande ut, basic och lite tråkig. Smaken har ändrats totalt, då jag nu ser den som välbalanserad och elegant. Less is more. Sitter extremt skönt och skulle kunna vara den enda klocka man behöver. 😍
IMG_20230926_163540_edit_664333757641336.jpg

IMG_20230926_162639_edit_664376840526746.jpg

IMG_20230926_162506_edit_664414042016324.jpg
Gjort samma resa som du i synen på Explorern. Hämtade ut min (dock 224270) för ett par veckor sen😍
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har nu jämfört 39mm med dagens 40mm och detta var egentligen på alla sätt som jag hade förväntat mig. Positivt är att all Explorer-känsla är bibehållen och att jag gillar den blankare svarta tavlan, befarade lite att jag skulle tycka den var för blingig men det tycker jag inte alls den är. AR på insidan ett plus förstås. Klockan har växt runt en millimeter på egentligen alla håll och kanter. gått från 20->21mm på länken och claspen ser också 1mm bredare ut. Detta ger lite förändrade proportioner då länken procentuellt breddats mer än boetten. Bättre proportioner säger nog dom flesta men har man haft en 39mm i så många år som jag så känns det kanske inte helt rätt? Egentligen gillar jag nog inte helt det faktum att klockan har växt.

Men egentligen, denna 224270 är verkligen en kanonklocka som jag tycker ingen konkurrent kan matcha om man tittar på dess listpriser, om man är ute efter en klocka av denna typ i denna storlek. Tyvärr befarar jag en rejäl höjning från Rolex inom kort och snabba sig att köpa är ju inte möjligt, väntelista som är ett rent lotteri. Kan ta allt från någon månad till kanske ett år.

224270 40mm
IMG_2350.jpeg


214270 39mm
IMG_2353.jpeg
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Har varit lite osäker på att äga en explorer av den enkla anledningen att ingen annan klocka behövs om jag har denna.
IMG_9568.jpeg
IMG_9565.jpeg
Får se om den lever upp till förväntningarna och om de övriga klockorna i lådan blir liggandes. Tack @Patriik för trevlig f2f köp idag.
Stort grattis! Vi är många här i tråden som delar din åsikt 😀
 
Senast ändrad:

JimmiEriksson

Breitling
Har nu jämfört 39mm med dagens 40mm och detta var egentligen på alla sätt som jag hade förväntat mig. Positivt är att all Explorer-känsla är bibehållen och att jag gillar den blankare svarta tavlan, befarade lite att jag skulle tycka den var för blingig men det tycker jag inte alls den är. AR på insidan ett plus förstås. Klockan har växt runt en millimeter på egentligen alla håll och kanter. gått från 20->21mm på länken och claspen ser också 1mm bredare ut. Detta ger lite förändrade proportioner då länken procentuellt breddats mer än boetten. Bättre proportioner säger nog dom flesta men har man haft en 39mm i så många år som jag så känns det kanske inte helt rätt? Egentligen gillar jag nog inte helt det faktum att klockan har växt.

Men egentligen, denna 224270 är verkligen en kanonklocka som jag tycker ingen konkurrent kan matcha om man tittar på dess listpriser, om man är ute efter en klocka av denna typ i denna storlek. Tyvärr befarar jag en rejäl höjning från Rolex inom kort och snabba sig att köpa är ju inte möjligt, väntelista som är ett rent lotteri. Kan ta allt från någon månad till kanske ett år.

224270 40mm
IMG_2350.jpeg


214270 39mm
IMG_2353.jpeg
Snyggt
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kan du utveckla varför? (Jag skulle också byta men kul att höra dina tankar)
Ja det är väl inte någon speciell anledning och det finns klockor i lådan som varit med under större happenings. Men kortfattat så var det många klockor som kom och gick under pandemin. Explorern var en grail som hämtades ut under slutet av pandemin och fick på så sätt markera avslutet på den perioden. Sedan har den följt med på diverse olika resor.

Men för min del skulle den utan problem kunna agera GADA. Och varför börja om på nytt när den jag har redan är inkörd och riktigt bra?

Kompenserade med att skaffa en neo 16570 istället. 😉
DO01017902.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp