• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Seiko Astron

Lauda

Patek
2-Faktor
3988A05B-C51F-45C9-AE70-B3F7D98FAC98.jpeg

Hej,

På jakt efter kronograf från Seiko fick jag upp ögonen för Seiko Astron. Jagr intresserad av ref SSH003 som kommer att lanseras snart.

Jag har letat här på forumet men hittat ingen tråd eller info om Astron.

Tekninken i Astron verkar vara mycket spännande. Men inför ett köp skulle jag gärna vilja veta mer om Astron.

•Vad som är bra med den typen av urverk?
•Finns det några nackdelar/kända fel?
•Hur ser servicebehovet ut (behöver de ens servas)?
•Annat att tänka på?

Posta gärna lite bilder samt referens och gärna en kommentar om hur ni som haft upplevt klockan?

MVH
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Astron SSE085J 8X22 urverk (förra generationen)
IMG_3802.JPG

Om jag skulle försöka beta av dina punkter så gott det går blir det väl något sånt här...
Vad som är bra med den typen av urverk? Det är sjukt punktligt med GPS-synk. Det är dessutom oerhört användarvänligt när man reser mellan tidszoner.
Finns det några nackdelar/kända fel? Modellen du länkat finns väl inte till försäljning i Sverige än?
Hur ser servicebehovet ut (behöver de ens servas)? Njae. Det uppladdningsbara batteriet håller väl minst i 10 år, i övrigt har jag inte hittat någon instruktion om service utöver att man kan/bör trycktesta klockan med jämna mellanrum om man tänkt åka på badsemester.
Annat att tänka på? Det är en sol/ljusdrivet urverk med massa tekniska finesser som drar ström. Man bör ge dom så mycket ljus som möjligt om man vill att det ska lira bekymmersfritt. GPS synkar i princip felfritt varje gång, till skillnad ifrån radiosynk, men det kräver öppen himmel. Du kan alltså inte synka inomhus. Det är hårdhetsbehandlad titan, får du repor kan du inte polera bort dom hur som helst, men det är inte lätt att repa ;)
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Astron SSE085J 8X22 urverk (förra generationen)
IMG_3802.JPG

Om jag skulle försöka beta av dina punkter så gott det går blir det väl något sånt här...
Vad som är bra med den typen av urverk? Det är sjukt punktligt med GPS-synk. Det är dessutom oerhört användarvänligt när man reser mellan tidszoner.
Finns det några nackdelar/kända fel? Modellen du länkat finns väl inte till försäljning i Sverige än?
Hur ser servicebehovet ut (behöver de ens servas)? Njae. Det uppladdningsbara batteriet håller väl minst i 10 år, i övrigt har jag inte hittat någon instruktion om service utöver att man kan/bör trycktesta klockan med jämna mellanrum om man tänkt åka på badsemester.
Annat att tänka på? Det är en sol/ljusdrivet urverk med massa tekniska finesser som drar ström. Man bör ge dom så mycket ljus som möjligt om man vill att det ska lira bekymmersfritt. GPS synkar i princip felfritt varje gång, till skillnad ifrån radiosynk, men det kräver öppen himmel. Du kan alltså inte synka inomhus. Det är hårdhetsbehandlad titan, får du repor kan du inte polera bort dom hur som helst, men det är inte lätt att repa ;)

-Mycket snygg klocka!:pompus:

Tack så mycket för tydliga svar. Det var mer än vad jag visste.:happyhappy:

Nej den har inte lanserats i Sverige ännu. Men det närmar sig.
 
Har själv varit inne på att köpa en Aston, men det jag hakar upp mig på är andrahandsvärdet.... 20k för en klocka ny och sedan 5-6k tillbaka när man vill prova ngt annat är för mig ovärt (Kanske eftersom jag nästan är säker på att det blir flip, mest för jag tkr tekniken verkar ball :p ).
Men vet man med sig att man ska behålla den så är den häftig.
Lycka till med ditt framtida köp!
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Har själv varit inne på att köpa en Aston, men det jag hakar upp mig på är andrahandsvärdet.... 20k för en klocka ny och sedan 5-6k tillbaka när man vill prova ngt annat är för mig ovärt (Kanske eftersom jag nästan är säker på att det blir flip, mest för jag tkr tekniken verkar ball :p ).
Men vet man med sig att man ska behålla den så är den häftig.
Lycka till med ditt framtida köp!

-Tack för det!

Andrahandsvärdet är en aspekt som man ska ta hänsyn till.

Särskilt när det gäller ett av de första lite dyrare köp av klockor. Man vill kunna ha möjligheten att sälja för att köpa något annat istället om man skulle känna att man inte trivs... Så andra handsvärdet är viktigt!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
-Tack för det!
Andrahandsvärdet är en aspekt som man ska ta hänsyn till.
Särskilt när det gäller ett av de första lite dyrare köp av klockor. Man vill kunna ha möjligheten att sälja för att köpa något annat istället om man skulle känna att man inte trivs... Så andra handsvärdet är viktigt!

Det finns så många olika klockintressen. Att köpa en lite för dyr klocka för att kunna sälja när man behöver få loss pengar till nästa (antagligen dyrare) klocka är vanligt förekommande på KS. Att köpa något speciellt till samlingen man har siktat in sig på, det kan vara digitalare, titanklockor, kvarts, manuella, nästan vad som helst :). En gemensam nämnare jag tycker mig se är att de flesta som köper för att kunna sälja sällan är intresserade av att ha en samling. En klocka till nästan allt, och möjligen en eller två till som används vid speciella tillfällen. När man väl landat i vilket klockintresse man har är det lättare att välja eller välja bort vissa klockor.
Som @Likeitclean skrev så är andrahandsvärdet inte det bästa, så ingen bra investering "på vägen" mot en annan dyrare klocka. Däremot kan det vara ett klipp begagnad :). Jag kan väl lugnt säga att min inte bärs varje dag, men när jag ska resa är den oslagbar.
 
Det finns så många olika klockintressen. Att köpa en lite för dyr klocka för att kunna sälja när man behöver få loss pengar till nästa (antagligen dyrare) klocka är vanligt förekommande på KS. Att köpa något speciellt till samlingen man har siktat in sig på, det kan vara digitalare, titanklockor, kvarts, manuella, nästan vad som helst :). En gemensam nämnare jag tycker mig se är att de flesta som köper för att kunna sälja sällan är intresserade av att ha en samling. En klocka till nästan allt, och möjligen en eller två till som används vid speciella tillfällen. När man väl landat i vilket klockintresse man har är det lättare att välja eller välja bort vissa klockor.
Som @Likeitclean skrev så är andrahandsvärdet inte det bästa, så ingen bra investering "på vägen" mot en annan dyrare klocka. Däremot kan det vara ett klipp begagnad :). Jag kan väl lugnt säga att min inte bärs varje dag, men när jag ska resa är den oslagbar.
"Lite för dyr" haha
Har ingenting med pris att göra, dessutom har du ingen aning om folks olika klocksamlingar.
Skulle påstå att det snarare är dom med en samling som gärna byter ut klockor och väldigt få har nog high enda samlingar utan olika prisklasser och förmodar att det är dom billigare som roteras mest för där är således minst förlust!!!! Därav tipsade jag trådskaparen om andrahandsvärdet. Om det är drömklockan som aldrig ska bytas så spelar andrahandsvärdet ingen roll.

Mitt råd är också att inte köpa denna typ av avancerad tek klocka begagnad då du inte vet hur den hanterats och inte vet om den kan lägga av........Köp den ny, med garanti ist även om prisbilden begagnad är lockande.
Vänligen
Nästan bara quarts i lådan :)
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Det finns så många olika klockintressen. Att köpa en lite för dyr klocka för att kunna sälja när man behöver få loss pengar till nästa (antagligen dyrare) klocka är vanligt förekommande på KS. Att köpa något speciellt till samlingen man har siktat in sig på, det kan vara digitalare, titanklockor, kvarts, manuella, nästan vad som helst :). En gemensam nämnare jag tycker mig se är att de flesta som köper för att kunna sälja sällan är intresserade av att ha en samling. En klocka till nästan allt, och möjligen en eller två till som används vid speciella tillfällen. När man väl landat i vilket klockintresse man har är det lättare att välja eller välja bort vissa klockor.
Som @Likeitclean skrev så är andrahandsvärdet inte det bästa, så ingen bra investering "på vägen" mot en annan dyrare klocka. Däremot kan det vara ett klipp begagnad :). Jag kan väl lugnt säga att min inte bärs varje dag, men när jag ska resa är den oslagbar.

-Bra resonemang både kring klocksamling och användningsområdet av en Astron.

Personligen ser jag gärna att jag äger en samling av klockor. Syftet med en klocksamling för mig är att ha klockor som täcker mina behov beroende på vad jag gör för aktiviteter.

I resesammanhang får man maximal nytta av en klocka från Astron serien precis som du nämnt. Är man ute efter en reseklocka (och inte bara) så är Astron ett mycket bra alternativ.

Just nu har jag snöat in mig på Seiko. Har haft lite olika modeller. Men aldrig en kronograf. Jag skulle känna att min klocksamling som bestått av Seiko för det mesta skulle bli mer fulländad med en kronograf från samma tillverkare.

Längre fram kommer jag säkert vilja byta inriktning och testa andra märken, då är det viktigt att inte lägga 23K på en klocka vars andrahandsvärde rasar helt.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
"Lite för dyr" haha
Har ingenting med pris att göra, dessutom har du ingen aning om folks olika klocksamlingar.
Skulle påstå att det snarare är dom med en samling som gärna byter ut klockor och väldigt få har nog high enda samlingar utan olika prisklasser och förmodar att det är dom billigare som roteras mest för där är således minst förlust!!!! Därav tipsade jag trådskaparen om andrahandsvärdet. Om det är drömklockan som aldrig ska bytas så spelar andrahandsvärdet ingen roll.

Mitt råd är också att inte köpa denna typ av avancerad tek klocka begagnad då du inte vet hur den hanterats och inte vet om den kan lägga av........Köp den ny, med garanti även om prisbilden begagnad är lockande.
Vänligen
Nästan bara quarts i lådan :)


Helt enig om att andrahandsvärdet kvittar OM det skulle gälla drömklockan... Jag är ganska så säker på att en Astron inte är min drömklocka. Så andra handsvärdet blir viktigt här. Men det är absolut en klocka som jag blir nyfiken på särskilt när jag inte kan hitta några andra coola kronografer från Seiko för tillfället.

Då jag inte är särskilt bekant med den typen av teknik hade jag nog inte vågat köpa begagnad. Alltid tryggast med garanti osv... ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
"Lite för dyr" haha
Har ingenting med pris att göra, dessutom har du ingen aning om folks olika klocksamlingar.
Jag tror du får sluta läsa mellan raderna och läsa vad som faktiskt skrivs ;)
"Andrahandsvärdet är en aspekt som man ska ta hänsyn till. Särskilt när det gäller ett av de första lite dyrare köp av klockor. Man vill kunna ha möjligheten att sälja för att köpa något annat istället om man skulle känna att man inte trivs... Så andra handsvärdet är viktigt!" innan dess var det du själv som nämnde pris och ekonomi "Har själv varit inne på att köpa en Aston, men det jag hakar upp mig på är andrahandsvärdet.... 20k för en klocka ny och sedan 5-6k tillbaka när man vill prova ngt annat".
Jag har absolut ingen ingen aning om @Filipro s samling, eller din...eller er ekonomi. Jag kan bara konstatera att det finns många olika sätt att ha ett klockintresse :). Jag samlar själv mest vintage kvarts men har en liten samling moderna klockor som roteras. Till vardags oftast HAQ i någon form, och där passar en Astron väl in. Jag är alltså inte en sådan klockentusiast som väljer/köper klocka utifrån om den kan säljas för att finansiera något annat, utan för att den kompletterar något i min samling. Om jag säljer en klocka är det antagligen för att jag inte längre gillar den tillräckligt. Jag gillar exempelvis Longines och har 4st i deras heritage linje, och jag har tänkt att fylla på med fler när rätt objekt dyker upp. Köpte själv Astron som en rese/semesterklocka att kunna ha både på stranden och på stan, samtidigt som den kompletterar andra andra klockor i samlingen. Om du skulle falla inom kategorin som köper en klocka för att kunna sälja och finansiera någon annan är inget jag lägger någon negativ värdering i, det är som jag skrev väldigt vanligt på KS.
 
Härligt! Skulle gärna köpa en Longines legend diver inom snar framtid! Så fin!
Absolut, så finns olika intressen. Köpte själv över nätet ett par klockor på chans som jag inte gillade och därför skicka vidare.
Numer vill jag helst prova i butik först och helst köpa där med om det inte dyker upp rätt objekt med all dokument osv :)
Gillar quarts mest för det är enligt mig hyffsat underhållsfritt kontra automat (lärt mig den läxan, kostar dom en kundservice ibland haha) leve quartsklockan.

:)
 

Lauda

Patek
2-Faktor
@BarbaBaba och @Likeitclean

-Inget av det Ni skrivit har låtit negativt här.

Jag är bara tacksam för Ni har tagit Er tid för att skriva och besvara mina frågor kring Astron.

Jag fick bra info från Er två både kring Astron (för- och nackdelar) och även blivit mer medveten om vad som gäller när det kommer till andrahandsvärdet.

Inget att bråka om :) :)
 
Senast ändrad:

Lauda

Patek
2-Faktor
@FilPro Om det är just kronograf tavla, soldrift och titan du är sugen på så har ju Citizen några riktigt trevliga (och ruskigt prisvärda) alternativ :) De flesta visserligen radiosynkade, men denna är med GPS https://www.uropenn.se/citizen-promaster-super-titan-satellite-wave-gps-cc9015-54e

-Se där ja, ”tekninen” har spridit sig... :happyhappy:
Den hade varit ett mycket bra alternativ till en Astron.

Om jag hade fått drömma obegränsat så hade jag velat ha en reissue av Seiko 6138-8020 eller en reissue av Pouge.

Jag halkade in på Astron på jakt efter en cool kronograf från Seiko, och inte just för den typen av klocka som Astron serien innebär.

Jag har egentligen varit sugen på Speedmaster ett tag nu. Men jag hade gärna sett att min samling fortsätter växa med Seikos.

Sen kan man naturligtivs ha både Seikos och klockor från andra märken också, men just nu är jag lite fyrkantig:D

Att ha en typ av klocka till de olika livstils aktiviteterna man gör, från samma märke anser jag att det är något som skapar en röd tråd i samlingen... Men det är kanske fel att tänka så.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
-Se där ja, ”tekninen” har spridit sig... :happyhappy:
Den hade varit ett mycket bra alternativ till en Astron.

Om jag hade fått drömma obegränsat så hade jag velat ha en reissue av Seiko 6138-8020 eller en reissue av Pouge.

Jag haltade in på Astron på jakt efter en cool kronograf från Seiko, och inte just för den typen av klocka som Astron serien innebär.

Jag har egentligen varit sugen på Speedmaster ett tag nu. Men jag hade gärna sett att min samling fortsätter växa med Seikos.

Sen kan man naturligtivs ha både Seikos och klockor från andra märken också, men just nu är jag lite fyrkantig:D

Att ha en typ av klocka till de olika livstils aktiviteterna man gör, från samma märke anser jag att det är något som skapar en röd tråd i samlingen... Men det är kanske fel att tänka så.
Låter väl som en trevlig "röd tråd" :cigar:
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Jag har en Seiko Astron SSE031J1. Kom runt 2014-2015 nånstans och har 8X82-urverket. Har ägt den några år och har egentligen bara gott att säga om den! Som någon sa tidigare är GPS-synken sjukt smidig och bara funkar. Har heller aldrig varit med om att laddningsindikatorn ens gått ner från toppnivån, trots att jag snurrar på några olika klockor och Astronen ganska långa perioder ligger i klocklådan (stängd). Den går ju ner i nån slags powersaving-mode...

Man ska väl vara medveten om att en hi-tech quartzare som Astron knappast har något cool-keps-värde på klocksnack däremot. Här är det ju mest automatare/manuella som gäller :) Därför är det som skrivits om andrahandsvärdet säkert också rätt - det har jag mindre koll på. Men... Om man är ute efter en quartzare med finess för att verkligen använda och veta att man alltid har koll på tiden med precision, smidighet när man reser, etc så är Astron riktigt fin. Jag använder den ofta som referens för att ställa mina övriga klockor, istället för att kolla online, eftersom jag vet att den alltid är i synk (har aldrig sett den vara off alls typ).

En annan sak på plussidan som ska nämnas är att jag upplever Astron extremt välbyggd. Snygg urtavla med väldigt fina, fasade index som glänser oavsett vilken riktning man tittar på dem. Visarna är snygga och alignar med mkt fin precision. Bra stuns i knapparna och både boett och länk känns välarbetade. Läste nånstans, tror det var här på klocksnack, om att Seiko tillverkar Astron i samma fabriker som Grand Seiko görs - och det förvånar mig inte det minsta. Kvalitetskänslan är sådan!

Är du sugen på en Astron, så kör på säger jag! Det är ett fint köp.
Lånad bild på modellen jag har:
1l.jpg
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Jag har en Seiko Astron SSE031J1. Kom runt 2014-2015 nånstans och har 8X82-urverket. Har ägt den några år och har egentligen bara gott att säga om den! Som någon sa tidigare är GPS-synken sjukt smidig och bara funkar. Har heller aldrig varit med om att laddningsindikatorn ens gått ner från toppnivån, trots att jag snurrar på några olika klockor och Astronen ganska långa perioder ligger i klocklådan (stängd). Den går ju ner i nån slags powersaving-mode...

Man ska väl vara medveten om att en hi-tech quartzare som Astron knappast har något cool-keps-värde på klocksnack däremot. Här är det ju mest automatare/manuella som gäller :) Därför är det som skrivits om andrahandsvärdet säkert också rätt - det har jag mindre koll på. Men... Om man är ute efter en quartzare med finess för att verkligen använda och veta att man alltid har koll på tiden med precision, smidighet när man reser, etc så är Astron riktigt fin. Jag använder den ofta som referens för att ställa mina övriga klockor, istället för att kolla online, eftersom jag vet att den alltid är i synk (har aldrig sett den vara off alls typ).

En annan sak på plussidan som ska nämnas är att jag upplever Astron extremt välbyggd. Snygg urtavla med väldigt fina, fasade index som glänser oavsett vilken riktning man tittar på dem. Visarna är snygga och alignar med mkt fin precision. Bra stuns i knapparna och både boett och länk känns välarbetade. Läste nånstans, tror det var här på klocksnack, om att Seiko tillverkar Astron i samma fabriker som Grand Seiko görs - och det förvånar mig inte det minsta. Kvalitetskänslan är sådan!

Är du sugen på en Astron, så kör på säger jag! Det är ett fint köp.
Lånad bild på modellen jag har:
1l.jpg

-Stort tack för ditt inlägg och all bra info. Det tar jag till mig:happyhappy:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Många räds storleken, vilket kanske kan ha visst fog om man har väldigt smala handleder. Men här på KS är ju fixeringen vid dykare ganska dominant, och det är få dykare under 42mm än färre under 40mm, så jag tycker man borde våga... :cool:
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Se där ja, ”tekninen” har spridit sig... :happyhappy:
Den hade varit ett mycket bra alternativ till en Astron.

Om jag hade fått drömma obegränsat så hade jag velat ha en reissue av Seiko 6138-8020 eller en reissue av Pouge.

Jag halkade in på Astron på jakt efter en cool kronograf från Seiko, och inte just för den typen av klocka som Astron serien innebär.

Jag har egentligen varit sugen på Speedmaster ett tag nu. Men jag hade gärna sett att min samling fortsätter växa med Seikos.

Sen kan man naturligtivs ha både Seikos och klockor från andra märken också, men just nu är jag lite fyrkantig:D

Att ha en typ av klocka till de olika livstils aktiviteterna man gör, från samma märke anser jag att det är något som skapar en röd tråd i samlingen... Men det är kanske fel att tänka så.

-Jag citerar mig själv. Efter att jag provat Speedyn så kändes klockan något stort på mig då luggarna stack ut utanför handleden.

Detta gjorde att Seiko Astron kom tillbaka i mina tankar. Jag passade på och gick in till AD och provade klockan helt enkelt. Jag bara drog på mig en och det råkade bli SSH001.

Fittingen var perfekt. Den är inte alls för stor som många pratar om (detta är något som är väldigt individuellt naturligtvis).

Otroligt fina detaljer, bra storlek och imponerande teknik!

Det kan faktiskt bli min nästa klocka
2F6D8DE0-C381-4BE0-BC73-F37AE7E0576F.jpeg
 

nept

Panerai
Varför är inte astron populärare ?


Är väl en del spekulationer om det högre upp i tråden, men exempelvis finns det ju en hel del klockfantaster som har nåt emot följande saker:
  • Kvarts - det gamla vanliga
  • Solcellsdrift - folk tänker väl på tidiga modeller där solcellerna var rätt fula
  • GPS - de som gillar HAQ för att det är så precist och bra tycker ibland att det är fusk att synka mot andra källor
Sen är de ju rätt stora och med rätt plottriga tavlor, som man ju kan ha nåt emot. Det är inte heller nåt dyrt och välkänt märke som imponerar på de andra i konferensrummet.

Ja, det var väl det. Själv har jag ingen för att de är för stora.

Som allt annat betyder det ju inte att man ogillar nåt bara för att man inte har en, utan kanske mer att nåt annat passar bättre.
 
Topp