• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Seiko Astron

AB

Panerai
2-Faktor
Alltså jag hittar typ NOLL användarbilder på nya Astron, wtf... Jag vet att den precis kommit ut men ändå. Något tips?
 

AB

Panerai
2-Faktor
Äntligen varit och klämt på nya Astron! Sitter kanon. Storleken är riktigt bra, den både är och upplevs som betydligt mindre än tidigare generationer. Har för mig att den mäter 41 mm. Som referens har jag inga stora handleder direkt, ungefär 17 cm i omkrets. Jag har länge gått och suktat efter en Astronklocka men alltid tyckt att de varit för stora för min smak - det här är något helt annat. Dock är jag lite sugen på den i svart/guld.

D83E1DA9-5791-494C-BCCB-C6BF87D3F9D1.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Äntligen varit och klämt på nya Astron! Sitter kanon. Storleken är riktigt bra, den både är och upplevs som betydligt mindre än tidigare generationer. Har för mig att den mäter 41 mm. Som referens har jag inga stora handleder direkt, ungefär 17 cm i omkrets. Jag har länge gått och suktat efter en Astronklocka men alltid tyckt att de varit för stora för min smak - det här är något helt annat. Dock är jag lite sugen på den i svart/guld.

D83E1DA9-5791-494C-BCCB-C6BF87D3F9D1.jpeg
Bra med bild är ;) Jag tycker boetten på denna är riktigt snygg, den känns både kaxig och elegant. Den svarta med guld är riktigt vass, jag är dock inte helt såld på gummit. Eller rättare sagt själva infästningen...
 
  • Like
Reactions: AB

AB

Panerai
2-Faktor
Bra med bild är ;) Jag tycker boetten på denna är riktigt snygg, den känns både kaxig och elegant. Den svarta med guld är riktigt vass, jag är dock inte helt såld på gummit. Eller rättare sagt själva infästningen...
Boetten är riktigt grym. Känns rätt mycket Seiko också? Fattar inte varför modellen flyger så mycket under radarn men antar att många avfärdat Astron tidigare med tanke på storleken... Svårt att få folk att testa igen kanske.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Boetten är riktigt grym. Känns rätt mycket Seiko också? Fattar inte varför modellen flyger så mycket under radarn men antar att många avfärdat Astron tidigare med tanke på storleken... Svårt att få folk att testa igen kanske.
Ja, det och priset antagligen. Det är väl för få som förstår vad man får för pengarna. Man ser bara en svindyr Seiko liksom...
 
  • Like
Reactions: AB

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Min astron sitter på armen varje dag. Mer än mina GS. Crazy.
Min har länk, och jag har testat ett tropicliknande gummi på den vilket var skitsnyggt men inte helt 100. Någon som har tips på ett bra gummi som ser lite spejsigt ut?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bildlös bump. I morse gick jag runt och ställde om alla klockor som behövde hjälp med detta. Står framför fönsterbrädan där de med ljusdrift och RC ligger på rad. Samtliga med RC förutom Junghans Max Bill MEGA har synkat :) Astron har bara lapat sol då den inte synkar inomhus. En snabb vända utanför dörren så var den också synkad, dock utan DST. Man måste själv ändra DST inställningen, är det inte lite sniket? Och vad ska man egentligen med DST till på det viset som på Astron? Alltså, av eller på. På de med radio-synk kan man antingen ha den på automatisk eller av. Om man nu mot förmodan missat att det var dags att ställa fram klockan får man ju ingen vägledning av Astron utan får ha en annan källa. Är detta uppdaterat på senaste generationen?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Min astron sitter på armen varje dag. Mer än mina GS. Crazy.
Min har länk, och jag har testat ett tropicliknande gummi på den vilket var skitsnyggt men inte helt 100. Någon som har tips på ett bra gummi som ser lite spejsigt ut?
Jag har ett sån där Hirsch i skiffer med gummi på undersidan, riktigt snyggt till klockan. Tyvärr tyckte jag viklåset byggde så mycket på höjden så det är inte på klockan nu...
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Jag har ett sån där Hirsch i skiffer med gummi på undersidan, riktigt snyggt till klockan. Tyvärr tyckte jag viklåset byggde så mycket på höjden så det är inte på klockan nu...
Bra tips, men tyvärr har jag inte kvar klockan. Blev tvungen att skaffa mig en MM300. :) Men har span på en av dom nyare modellerna, om läget tillåter blir den sån i framtiden.
 
Jag är i valet och kvalet mellan en Astron eller en MRG. Jag är ute efter visare som rör sig (sjukt jag vet). Oklart vad man får för skillnaden i priset dock.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag är i valet och kvalet mellan en Astron eller en MRG. Jag är ute efter visare som rör sig (sjukt jag vet). Oklart vad man får för skillnaden i priset dock.
Såg i Mr-G tråden att valet föll på den. Du kommer säkert vara riktigt nöjd med den :cigar:. Det jag tycker är en fördel med Astron (om det finns i förhållande utöver tekniken) är att den är något mer "prydlig". Man kan liksom ha den till kostymen på resan till affärsmötet samtidigt som den sitter på när man är på stranden eller spelar squash. Kör man Mr-G till kostym blir man nog tagen för "livvakten" till stolsgrannen på planet :p
 
Såg i Mr-G tråden att valet föll på den. Du kommer säkert vara riktigt nöjd med den :cigar:. Det jag tycker är en fördel med Astron (om det finns i förhållande utöver tekniken) är att den är något mer "prydlig". Man kan liksom ha den till kostymen på resan till affärsmötet samtidigt som den sitter på när man är på stranden eller spelar squash. Kör man Mr-G till kostym blir man nog tagen för "livvakten" till stolsgrannen på planet :p
Ja det blev en sådan. Tror det kan bli en Astron framöver dock. Eller kanske en motsvarande Citizen satelite. Är inne i en väldigt experimentell fas.
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Ingen som har slagit till på en Astron av nyare modell? Är farligt sugen på en ssh065 eller ssh067 i titan, men dom kostar ju en slant.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden på det nya året... Jag börjar fundera på om man ska leta en begagnad 5X?
Det som ständigt återkommer hos mig är bristen på funktioner om man jämför med konkurrenterna, typ Citizen och Casio.
På en reseklocka är det jäkligt smidigt att kunna ha ett larm. Har man vad som kan liknas vid kronograftavlor borde man ju även ha en tidtagningsfunktion?
Men, om jag bara tänker att man med Astron får en riktigt fin klocka (nu i titan) med dual-time, perpetuell kalender och soldrift så är den ju på något vis jämförbar med exempelvis en Citizen Chronomaster.
hero-img.png
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden på det nya året... Jag börjar fundera på om man ska leta en begagnad 5X?
Det som ständigt återkommer hos mig är bristen på funktioner om man jämför med konkurrenterna, typ Citizen och Casio.
På en reseklocka är det jäkligt smidigt att kunna ha ett larm. Har man vad som kan liknas vid kronograftavlor borde man ju även ha en tidtagningsfunktion?
Men, om jag bara tänker att man med Astron får en riktigt fin klocka (ni i titan) med dual-time, perpetuell kalender och soldrift så är den ju på något vis jämförbar med en Citizen Chronomaster.
hero-img.png

Den silvriga var riktigt läcker. Saknar dessa många funktioner som Citizen och Casio har?
 
Bumpar tråden på det nya året... Jag börjar fundera på om man ska leta en begagnad 5X?
Det som ständigt återkommer hos mig är bristen på funktioner om man jämför med konkurrenterna, typ Citizen och Casio.
På en reseklocka är det jäkligt smidigt att kunna ha ett larm. Har man vad som kan liknas vid kronograftavlor borde man ju även ha en tidtagningsfunktion?
Men, om jag bara tänker att man med Astron får en riktigt fin klocka (ni i titan) med dual-time, perpetuell kalender och soldrift så är den ju på något vis jämförbar med en Citizen Chronomaster.
hero-img.png
Jag kom över min MRG väldigt förmånligt. Vilket har fått mig att tänka orimligt i mina spaningar på Astron. Varför jag nämner det är ju för att klockorna uppfyller samma slot i samlingen. I alla fall så kommer det bli en sådan framöver. Eller i värsta fall en motsvarande Citizen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag kom över min MRG väldigt förmånligt. Vilket har fått mig att tänka orimligt i mina spaningar på Astron. Varför jag nämner det är ju för att klockorna uppfyller samma slot i samlingen. I alla fall så kommer det bli en sådan framöver. Eller i värsta fall en motsvarande Citizen.
Det är svårt att inte tänka på exempelvis Casio Mr-G eller Citizen Attesa när man tänker på Astron. Det kanske både är rätt och fel. Titan, hög finish, ljusdrift och GPS är ju det som är likheterna. Mr-G har ju en helt annan framtoning, så egentligen ligger Attesa närmast. Det är det där med att sälja in klockor till sig själv... 🤣
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Astron har ju egentligen bara GPS synk och dubbel tidvisning (perpetuell kalender och snabbställning mellan tidzoner). Den har inget larm eller kronograf...

Aha ok. Lite tunt med funktioner men å andra sidan kan man ju betrakta den som en snygg, renodlad reseklocka. Jag har nog aldrig använt alarmet på mina klockor. Timer och kronograf däremot är väldigt användbara!
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
ja, den talade till mig ;)
nya urverket och nya boetten i titan tillsammans med lite udda färgsättning
*och givetvis bättre pris än ny i butik
Var svårt sugen på den också, men har nyss slagit till på en GS (som jag inte ens fått än), och resurserna är ju inte oändliga. :)
Du får hojta om du tröttnar, en 5x i titan står högt på listan, skulle precis slå till från klockmagasinet då dom slutade sälja till Sverige med buller och bång. :(
 
Topp