• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Seiko Astron

Jag tror den lider lite av "en Seiko för över 20k!!" mentaliteten här hemma i Sverige. Den görs ju i samma studio som GS och håller riktigt bra finish. Storleksmässigt både är den och bärs mindre än Omega PO. Fördelen är ju att man kan ha tur och göra klipp begagnat.
Fast samtidigt är ju MM300 och 62mas re-issuen superpopulära..

Fast samtidigt är ju MM300 och 62mas re-issuen superpopulära..
I mina ögon är det obegripligt att den är så ovanlig i Sverige, och på KS i synnerhet. När jag är i Spanien ser man dom lite då och då, och när jag var i Japan såg man också en del. Oavsett är det en klocka med både hög finish och ruskigt bra prestanda och användbara funktioner. Som reseklocka är den ju kanon. Förra årets GMT boom håller säkert i sig ett par år till, kanske kan det locka någon som har verklig användning för funktionen på riktigt att testa en Astron

I mina ögon är det obegripligt att den är så ovanlig i Sverige, och på KS i synnerhet. När jag är i Spanien ser man dom lite då och då, och när jag var i Japan såg man också en del. Oavsett är det en klocka med både hög finish och ruskigt bra prestanda och användbara funktioner. Som reseklocka är den ju kanon. Förra årets GMT boom håller säkert i sig ett par år till, kanske kan det locka någon som har verklig användning för funktionen på riktigt att testa en Astron

Har lite eget anekdotalt bevismaterial att bidra med som stärker påståendet att den är vanlig på kontinenten men inte i Sverige, för jag har själv bara sett en person med Astron i verkliga livet, och det var en österrikisk man på jobbet. Han passade även på att berömma min Grand Seiko när vi hade möte.

Börjar bli riktigt taggad på att se nya modellerna som kommer i augusti. Alltid tyckt Astron varit för stora men dessa ser lovande ut. Modellerna nedan mäter 42,7x13,3x50mm.

BF2E060A-14F0-45FF-AFFF-9091BB9A95AD.jpeg

20190812_125933.jpg

Min Astron! Jag diggar den men har dåligt samvete att den får så lite handledstid... Varför? Jo för jag har ju en del annat jag diggar också. Men - jag har sagt det förr men tål att upprepas - detaljnivån och kvaliteten är sjukt bra, jag tycker Astron är klart underskattad. Den BORDE få och förtjänar mer handledstid. Mkt mer!

Börjar bli riktigt taggad på att se nya modellerna som kommer i augusti. Alltid tyckt Astron varit för stora men dessa ser lovande ut. Modellerna nedan mäter 42,7x13,3x50mm.

BF2E060A-14F0-45FF-AFFF-9091BB9A95AD.jpeg
Den boetten tror jag kommer bli riktigt vass. Den svarta skulle jag kunna tänka mig... Den Speedmaster ’57 jag hade var ju 41,5x16,5mm så den bars definitivt inte så skönt, mycket på grund av höjden.

Gah! Satan vad den ser bra ut.

E1758BF8-4B0F-49BE-9FAE-FAB95B51DA78.png
Den är en riktig fullträff den boetten, jag testade den idag :hungry:. Eftersom länken var "full" tänkte jag inte på låset, men den har en helt annan utstrålning än de andra boetterna. Även om den är lite sportig med kronograf looken lär det lätt kunna vara en sån typisk edc klocka man kan bära till allt.

• Like
Reactions: AB
Den är en riktig fullträff den boetten, jag testade den idag :hungry:. Eftersom länken var "full" tänkte jag inte på låset, men den har en helt annan utstrålning än de andra boetterna. Även om den är lite sportig med kronograf looken lär det lätt kunna vara en sån typisk edc klocka man kan bära till allt.
Gött! Måste till Globen och känna på den i helgen. Hur kändes storleken? Hur bärs den, om du skulle jämföra med annan Seiko?

Gött! Måste till Globen och känna på den i helgen. Hur kändes storleken? Hur bärs den, om du skulle jämföra med annan Seiko?
Den liksom bara satte sig, sitter slimmat och kramade min handled riktigt snyggt. Seiko brukar ju vara duktiga på att få även större klockor att sitta bra, denna var verkligen inget undantag :) Och den upplevdes verkligen nättare än tidigare generationer

Tack, fattar! Så den upplevs ändå som rätt stor? Är väl bara 41mm har jag för mig?
Svårt att beskriva. Den är ju över 40mm och ser också så ut. Men den såg och kändes helt perfekt ut i den storleken den är, och för vad den är. Om den bara hade varit mindre i diameter hade den blivit för hög, om man skulle skala ner den proportionerligt till säg 40mm skulle den antagligen upplevas plottrig och svårläst. Det kan vara dom speciella luggarna som ger ett helt nytt intryck... Du får testa och säga vad du tyckte. Jag tyckte den var jäkligt vass :cigar:

• Like
Reactions: AB
Svårt att beskriva. Den är ju över 40mm och ser också så ut. Men den såg och kändes helt perfekt ut i den storleken den är, och för vad den är. Om den bara hade varit mindre i diameter hade den blivit för hög, om man skulle skala ner den proportionerligt till säg 40mm skulle den antagligen upplevas plottrig och svårläst. Det kan vara dom speciella luggarna som ger ett helt nytt intryck... Du får testa och säga vad du tyckte. Jag tyckte den var jäkligt vass :cigar:
Tack för utförlig förklaring, tror jag förstår vad du menar. Bara att testa med andra ord, men baserat på dina kommentarer tror jag att jag kommer att gilla den. Alltid gillat Astron, nu kanske det är dags att införskaffa en!

Någon som vet om den nya claspen går att montera på den gamla länken? Vore ju smutt att kunna uppgradera. :)
SSE077.
20190905_191009.jpg
Förutom att den nya är i stål ser dom lika ut med blotta ögat... Måste erkänna att den nya lockar mer efter att ha testat den på. Det är förstås fullt möjligt att jag inte skulle bära den mer än den jag har nu, men den har ju liksom alla funktioner man kan behöva på en klocka. Tyvärr tycker jag visarna på den svarta limiterade är snyggare, att det alltid ska vara något...

Förutom att den nya är i stål ser dom lika ut med blotta ögat... Måste erkänna att den nya lockar mer efter att ha testat den på. Det är förstås fullt möjligt att jag inte skulle bära den mer än den jag har nu, men den har ju liksom alla funktioner man kan behöva på en klocka. Tyvärr tycker jag visarna på den svarta limiterade är snyggare, att det alltid ska vara något...
Den jag har är i stål, SSE077. Måste ta mig till en butik och kolla både spänne och klockor. :)

Köpte nyligen en Seiko Astron med 8x82 urverket här på KS. Fick hem det, och minut samt timvisaren stod stilla. Skakade på klockan och de började ticka igång igen, men stannar sporadiskt. Klockan är fullt uppladdad. Försöker ställa om tiden - ser till att klockan är inställd till rätt tidzon och fullt uppladdad, och noterat att den hittar en satellit och att den bekräftar att tiden är inställd genom att peka på "y". Antar att det är en defekt klocka jag har köpt? Något jag bör testa; går det att nollställa klockan exempelvis?
Har gått igenom manualen för ur verket som återfinns på nätet och mer eller mindre gått igenom allt känns det som.

Senast ändrad:
Köpte nyligen en Seiko Astron med 8x82 urverket här på KS. Fick hem det, och minut samt timvisaren stod stilla. Skakade på klockan och de började ticka igång igen, men stannar sporadiskt. Klockan är fullt uppladdad. Försöker ställa om tiden - ser till att klockan är inställd till rätt tidzon och fullt uppladdad, och noterat att den hittar en satellit och att den bekräftar att tiden är inställd genom att peka på "y". Antar att det är en defekt klocka jag har köpt? Något jag bör testa; går det att nollställa klockan exempelvis?
Har gått igenom manualen för ur verket som återfinns på nätet och mer eller mindre gått igenom allt känns det som.
Jag har inget riktigt svar att ge, men jag hade en del strul när min var ny. Då var det hela modulen som fick bytas ut. Ingen aning om vad som var fel. Men...
Att synka manuellt eller söka plats drar en del, och jag har varit med om att visaren har pekat på full när jag ställt om den, fipplat lite när den skulle ställas tillbaka och då sten dog den. Medans jag höll på och testade så sjönk laddningen, alltså inte innan. Så jag skulle absolut testa att lägga den under lampa ikväll och ute i solen i morgon under hela dagen utan att röra den innan du testar igen.

Jag har inget riktigt svar att ge, men jag hade en del strul när min var ny. Då var det hela modulen som fick bytas ut. Ingen aning om vad som var fel. Men...
Att synka manuellt eller söka plats drar en del, och jag har varit med om att visaren har pekat på full när jag ställt om den, fipplat lite när den skulle ställas tillbaka och då sten dog den. Medans jag höll på och testade så sjönk laddningen, alltså inte innan. Så jag skulle absolut testa att lägga den under lampa ikväll och ute i solen i morgon under hela dagen utan att röra den innan du testar igen.

Tack, får testa detta.

Tack, får testa detta.
Ja gör det först, kollar man manualen blir man ju mörkrädd :p för hur mycket ljus som krävs för att "verkligen" fulladda den. Jag har min på fönsterbrädan när jag inte bär den. Min ballade ur totalt, så där var det ingen tvekan, men annars är det ganska vanligt med soldrivna att det är just låg nivå som är problemet.

Ja gör det först, kollar man manualen blir man ju mörkrädd :p för hur mycket ljus som krävs för att "verkligen" fulladda den. Jag har min på fönsterbrädan när jag inte bär den. Min ballade ur totalt, så där var det ingen tvekan, men annars är det ganska vanligt med soldrivna att det är just låg nivå som är problemet.
Alltid haft ett gott öga till Astron, men börjar bli mer och mer tveksam

Alltid haft ett gott öga till Astron, men börjar bli mer och mer tveksam
Jag fick ju ett måndags-ex som ballade ur första dagen, efter det har den funkat felfritt. Svante på KM Globen berättade att han hade någon fet jubileumsmodell som han la i bankfacket. När han tog ut den efter 6 månader var den sten död och var tvungen att skickas till Japan. Annars har jag bara hört om problem när dom varit dåligt laddade och man använder synken manuellt ofta. 5x är väl en helt ny modul, så förhoppningsvis är den bättre. Casio har ju feta Oceanus med GPS (tyvärr JDM) och Citizen är ju kungar med sin eco-drive, jag vet faktiskt inte hur Seikos SOLAR jobbar, bara att dom kräver mycket ljus för att driva alla funktioner

Tillbaka
Topp