• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Har funderat på squale ett par gånger, är det inte lite homage över dom?

Allt ligger i betraktarens ögon som man brukar säga. Men givetvis baserat på vilken modell du kollar på, kan man ju vart de hittat inspiration.

Däremot är många modeller enligt mig självständiga i sitt utförande och står på egna ben designmässigt :)

1545-serien är mer homage än Steinhart, 1521-serien är eget. Du får själv välja huruvida homagerna påverkar varumärket.

Jag tycker man kan säga att samtliga modeller som erbjuds på squale.ch är deras egna, och att resterande ”kollektioner” hos t.ex. Gnomon är deras samarbetsmodeller/samarbetspartners.

Du ser inte 1545 linjen på någon officiell hemsida, samma sak med vissa andra limiterade färgsläpp på ex. 1521 linjen.

Jag tycker man kan säga att samtliga modeller som erbjuds på squale.ch är deras egna, och att resterande ”kollektioner” hos t.ex. Gnomon är deras samarbetsmodeller/samarbetspartners.

Du ser inte 1545 linjen på någon officiell hemsida, samma sak med vissa andra limiterade färgsläpp på ex. 1521 linjen.
Det här är sant, likväl producerar de och byxar vinsten från försäljningen av nämnda klockor. Att de sedan inte vill skryta om det är rätt egalt när det kommer till hur man ser på märket.

Det här är sant, likväl producerar de och byxar vinsten från försäljningen av nämnda klockor. Att de sedan inte vill skryta om det är rätt egalt när det kommer till hur man ser på märket.
Ja så är det säkert. Tror nog att Squale gärna säljer 1545 ändå. Tappet hade nog blivit märkbart om man skulle slopa den linjen eftersom dom är ganska populära. Jag gillar dom och har inga problem med att dom liknar något annat :). Bra storlek på 40mm samt med väl godkänd kvalitet och finish. Helt enkelt bra grejer det med :).
Funderar själv så smått på en Heritage nu när jag sålt min Gmt Alpine Green. En Squale är ju ett måste i lådan.

Tjena!
Köpte mig en squale gmt pepsi igår, och har fattat att dom släpps i ganska begränsad upplaga, är det någon som vet hur många dom släpper och hur ofta?
Grattis till köpet! Mig veterligen är det inga siffror som redovisas.

Många av Squales modeller (typ Tropic) släpps med jämna mellanrum, säljer slut, och sen efter ett tag kan man köpa dem igen. Är inga limiterade modeller om det är det du tänker på :)

10 kvar för några timmar sedan. Slut nu!
Ja, sjukt att den såldes slut på en dag! Inget jag sett tidigare med Squale-släpp. Minns att det var bra tryck på L.E.-batchen av Onda Azzurro (låg i kundkorgen både en och två gånger och jag ångrade mig bittert att jag inte köpte den rackarn...).

Grattis till köpet! Mig veterligen är det inga siffror som redovisas.

Många av Squales modeller (typ Tropic) släpps med jämna mellanrum, säljer slut, och sen efter ett tag kan man köpa dem igen. Är inga limiterade modeller om det är det du tänker på :)

Okej, tack för svar! Såklart tycker man det är kul om det är en ovanligare modell, men inget jag hänger upp mig på.
Väldigt imponerad av byggkvaliten och utförandet, kan mkt väl bli fler squale.

Och nu vill vi ju såklart ha lite schysta bilder på din klocka här i tråden! ;)
Såklart! Har inga action bilder på mobilen just nu då vi är i sommarnöjet och badar, då har jag min trogna seiko på mig, men jag har nån bild när han hänger med sina halvbröder...
20190802_125535.jpg

Så har man har GMT är det selitta?
ETA slutar sälja sina verk till andra än inom Swatch gruppen. Sellita gör en klon. I takt med att de ETA verk man har i lager tar slut går man väl över till Sellita antar jag. Så svaret kan gott vara både och: ETA så länge lagret räcker och Sellita sen. Därför skriver man så i specen.

ETA slutar sälja sina verk till andra än inom Swatch gruppen. Sellita gör en klon. I takt med att de ETA verk man har i lager tar slut går man väl över till Sellita antar jag. Så svaret kan gott vara både och: ETA så länge lagret räcker och Sellita sen. Därför skriver man så i specen.
Tack ska du ha för svaret! Egentligen spelar det väll ingen roll, men om ETA slutar sälja så kanske det blir enklare med reservdelar i framtiden om man har selitta.

Tack ska du ha för svaret! Egentligen spelar det väll ingen roll, men om ETA slutar sälja så kanske det blir enklare med reservdelar i framtiden om man har selitta.
På sikt kan det kanske vara så, men EU's konkurrensmyndighet hindrade ETA att abrupt sluta sälja, har tagit ett antal år med nedtrappning och jag gissar att de "måste" sälja reservdelar under lång tid. "Min" urmakare säger att det inte är problem att köpa reservdelar från ETA framåt. Har klockor med urverk från både ETA och Sellita och de ser väldigt lika ut (förutom märkningen) men exakt hur lika de är vågar jag inte svara på, om reservdelar från Sellita passar i ETA verk och vice versa.

På sikt kan det kanske vara så, men EU's konkurrensmyndighet hindrade ETA att abrupt sluta sälja, har tagit ett antal år med nedtrappning och jag gissar att de "måste" sälja reservdelar under lång tid. "Min" urmakare säger att det inte är problem att köpa reservdelar från ETA framåt. Har klockor med urverk från både ETA och Sellita och de ser väldigt lika ut (förutom märkningen) men exakt hur lika de är vågar jag inte svara på, om reservdelar från Sellita passar i ETA verk och vice versa.
Jaha okej, tror sinn gick över till selitta också ganska nyligen, har en sinn 104 och den har också selitta, tror dom hade ETA i förr... jag har också läst nånstans att dom ska vara väldigt lika varann. Är nöjd med alla mina klockor med selitta så verkar vara en riktig arbetshäst till urverk.

Hur vanligt är det med quartzkonverterade NOS från Squale? Jag visste inte om att det existerade förrän TT-modellen började dyka upp tidigare i år men när jag kikade runt lite på olika handelsplatser hittade jag åtminstone två andra modeller.

Det verkar dock vara svårt att veta hur pass äkta de är eller om det är någon typ av inofficiell franken då det inte verkar finnas någon dokumentation alls kring dessa klockor.

Hur vanligt är det med quartzkonverterade NOS från Squale? Jag visste inte om att det existerade förrän TT-modellen började dyka upp tidigare i år men när jag kikade runt lite på olika handelsplatser hittade jag åtminstone två andra modeller.

Det verkar dock vara svårt att veta hur pass äkta de är eller om det är någon typ av inofficiell franken då det inte verkar finnas någon dokumentation alls kring dessa klockor.
Gamla case med nytt urverk, och på de som inte har länk även ett nytt gummi. Det står ju i klartext där de säljs? :)

• Like
Reactions: HSK
Gamla case med nytt urverk, och på de som inte har länk även ett nytt gummi. Det står ju i klartext där de säljs? :)
Jo, men den enda som jag hittat på Squales hemsida är ovan nämnda tvåton, därav min fundering kring om övriga konverteringar också är officiella Squale eller om det rör sig om någon slags hemmafix? Tar gärna emot någon länk eller två om du har tips på var man kan läsa mer om dessa för jag har i alla fall gått bet. :)

Jo, men den enda som jag hittat på Squales hemsida är ovan nämnda tvåton, därav min fundering kring om övriga konverteringar också är officiella Squale eller om det rör sig om någon slags hemmafix? Tar gärna emot någon länk eller två om du har tips på var man kan läsa mer om dessa för jag har i alla fall gått bet. :)
Okej! Jag vet att Gnomon har köpt upp lager från Squale, och sedan har Squale på uppdrag av Gnomon byggt iordning modeller som de sedan sålt. Hade en 1515 som köptes där. Inga hemmafix, levererad med cert osv i vanlig ordning :)

Vissa Tiger som sålts har också varit gamla case med nya urverk. Tror däremot alla dem är slut vid det här laget hos Squale.

Edit: även 1553 är gamla case tror jag!

Tillbaka
Topp