• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Gångreserven måste ändå vara rätt bra i 2893-2 (Sellita SW330?).
Har blivit G-shock i jobbet och Squale när jag kommit hem. Kört så i kanske två veckor och den har då inte stannat ännu :) Har varit mest soffläge då jag kommit hem så vet inte hur mycket den hinner dras upp på en kväll framför tvn men tydligen tillräckligt för att räcka till nästa soffkväll. :)
Tror uppvridningsmekanismen på 2893 är bland de mer effektiva på marknaden. Baserat på 2892 som ska vara en stor uppgradering på 2824. Så även om du inte rör dig så mycket när du bär den så vrids den ändå upp tillräckligt för att klara sig minst 24 timmar till. Vilket är riktigt bra :)
ETA 2892/2893 /SW 300/ SW330 är mina absoluta favoriturverk i icke-inhouse-klassen. Riktigt grymma urverk!

Tror uppvridningsmekanismen på 2893 är bland de mer effektiva på marknaden. Baserat på 2892 som ska vara en stor uppgradering på 2824. Så även om du inte rör dig så mycket när du bär den så vrids den ändå upp tillräckligt för att klara sig minst 24 timmar till. Vilket är riktigt bra :)
ETA 2892/2893 /SW 300/ SW330 är mina absoluta favoriturverk i icke-inhouse-klassen. Riktigt grymma urverk!
Ja den verkar vara otroligt effektiv. Håller tiden bra också, framförallt på armen. När jag låter den ligga på dagarna har jag lämnat den "platt" med tavlan uppåt. Då tappar den dock ett par sekunder per dag. Beror väl lite på hur den ligger om jag förstått allt rätt. :)

2892 designades med två andra mål än 2824: den skall vara tunn (3,6 mm mot 4,6 mm för 2824) för att passa i smäckrare klockor och det skall vara lätt att hänga på moduler för ytterligare komplikationer som t.ex. 2893 för gmt och 2894 för kronograf. Till och med 2893 (med gmt modulen på) är tunnare än 2824 med 4,1 mm. Om jag nu fattat rätt.

Lite bildfattigt nu tycker jag. Upp med lite påskbilder:)
EDF9ED4A-14D9-49C9-BD56-DDA4589CE872.jpeg
Kanske inte så ”påskig” men.. :)

För ett gäng år sedan gjorde jag lite efterforskningar om vilken av ETA 2924 vs 2892 som är mest "uppvridningseffektiv", och då verkade uppfattningen vara att 2824 är bättre i det avseendet.

2892 designades med två andra mål än 2824: den skall vara tunn (3,6 mm mot 4,6 mm för 2824) för att passa i smäckrare klockor och det skall vara lätt att hänga på moduler för ytterligare komplikationer som t.ex. 2893 för gmt och 2894 för kronograf. Till och med 2893 (med gmt modulen på) är tunnare än 2824 med 4,1 mm. Om jag nu fattat rätt.
Jo precis, men det är även ett urverk som i princip inga märken använder till skitklockor som 2824.
Har dessutom aldrig sett ett standard-2892 i någon klocka, de flesta verkar köpa Elaboré eller Top Grade när de köper 2892.

Jo precis, men det är även ett urverk som i princip inga märken använder till skitklockor som 2824.
Har dessutom aldrig sett ett standard-2892 i någon klocka, de flesta verkar köpa Elaboré eller Top Grade när de köper 2892.
Om jag fattat rätt testas alla 2892 till elaboree nivån (endast justeringen som är skillnad mot standard). Det är nog tänkt att vara ett lite exklusivare verk än 2824, därför bägge finns på marknaden. Top grade har andra material i balansfjäder mm så är dyrare rent tillverkningsmässigt. Det är det enda som används för COSC testning tror jag (som ju då också bara skiljer från Top grade genom tuffare testning ).

60 ATMOS - Blu Puro - Ltd Ed 160
Lika grym IRL som på bilderna?

Den är fin! Med blått gummi som jag tänkte testa. Något speciellt du undrar över?
67A7151F-626F-4532-B7C5-A6C79DD624FF.jpeg

Sitter i ett Matic case så den är större än 1521. Bärs enligt mig relativt stort. Inte tokstort. Men den bygger ändå en del på höjden och är mer topptung jmf med den smidiga 39mm bredvid.

Jag gillar den ändå. Underbar sommarklocka.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp