• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

Whale

Cartier
2-Faktor
Rekommenderar Gnomon. Bra pris och du kan vänta dig paketet inom tre dagar från att du gör din beställning.
IMG_1982.JPG
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Lite sugen att testa Squale. Va ska man ha?

Utbudet av modeller hos Squale är ju inte enorm (bortser helt från deras Sub-modeller som säljs via Gnomon.. har riktigt svårt för dem då jag inte tycker alls att det är Squale...) men jag hade satsat på en 1521, möjligen en Squalematic (60 atmos) om du har lite grövre handleder.
Den med svart vridning & tavla smälter ju in till allt så det tycker jag är en bra start, iom att du tyckte den blå var för blå. 1521 sitter som en smäck på handleden :)
IMG_4040.JPG
IMG_5060.JPG
IMG_5109.JPG
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Aa den där är riktigt bra - men jag vet inte om blått känns så höstigt? :D
Klart det funkar på hösten! Stämmer in i kören om en 1521. Jag är grymt nöjd med min! Den blåa tavlan är helt underbar. Möjligtvis gör den sig ännu bättre på sommaren, men med det sagt tycker jag ändå den passar året om. Definitivt en allroundklocka enligt mig! I annat fall, kör på en svart. Gillar du dykare, så får du mycket kul för pengarna.
IMG_6863.JPG
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Ingen som har hört något om det jag skrev angående tillverkning i kina?
Det finns väl en regel för hur mycket man behöver göra i Schweiz för att det ska få stå Swiss made på tavlan? Jag skulle tro att Squale och förmodligen många andra märken gör precis så mycket i Schweiz och resten i Kina eller något annat land där det är billigare. Ser väl inte direkt något konstigt med det?

Läs mer här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swiss_made
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Det finns väl en regel för hur mycket man behöver göra i Schweiz för att det ska få stå Swiss made på tavlan? Jag skulle tro att Squale och förmodligen många andra märken gör precis så mycket i Schweiz och resten i Kina eller något annat land där det är billigare. Ser väl inte direkt något konstigt med det?

Läs mer här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swiss_made
Känner till detta, personligen så har jag inga större problem med att saker tillverkas i t.ex Kina men visst känns det lite som falsk marknadsföring om bara en liten del görs i Schweiz men kallas ändå Swiss made.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Känner till detta, personligen så har jag inga större problem med att saker tillverkas i t.ex Kina men visst känns det lite som falsk marknadsföring om bara en liten del görs i Schweiz men kallas ändå Swiss made.
Tidigare mer än 50%, numera mer än 60% av värdet samt nyckelkomponenter måste vara gjort i Schweiz. Räcker gott, tror det skulle vara dyrt och inte speciellt mycket bättre om Squale skulle göra allt i gökurens land. Snarare skulle det nog inte finnas något Squale alls.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Tidigare mer än 50%, numera mer än 60% av värdet samt nyckelkomponenter måste vara gjort i Schweiz. Räcker gott, tror det skulle vara dyrt och inte speciellt mycket bättre om Squale skulle göra allt i gökurens land. Snarare skulle det nog inte finnas något Squale alls.
"In sum, a watch is considered Swiss whose movement is encased in Switzerland and whose final control by the Manufacture d'horlogerie takes place in Switzerland."
Så, verket skall monteras in i klockan i Schweiz, samt att en sista kontroll görs där efter. Allt annat kan göras var som helst =)
Verket skall även vara ihopsatt i Schweiz, men det är väl samtliga 2824-2? Delarna till verket kan dock vara tillverkade någon annan stans.
 

Goose95

Breitling
Ingen som har hört något om det jag skrev angående tillverkning i kina?

Saxat från en youtubevideo om Squale 1521, han påstår att det är Submariner-homagen som har haft vissa kopplingar till Kina, inte helt oväntat då det är största marknaden för sådana klockor. Om detta stämmer eller inte vet jag ju dock inte, men verkar rimligt, hör gärna input från er andra

"A squale dealer who visits the factory frequently actually told me that the 1521 series and above is manufactured completely in Switzerland and while he didn't say it clearly, he hinted that the 1545's are produced in China. Until recently, squale even had one of the watch makers working for them, who produced all the original models back in the 70's. Also, the Maggi family, who currently own squale, were their Italian distributor in their most glorious days and they were/ are close friends to the von Burens."
 

Deden94

Breitling
Nästan helt ny inom klockvärlden, endast ägt seiko innan, men squale föll jag pladask för, såppas hårt att jag faktiskt tror att jag ska ta ut en ny 1521, 2002 eller squale matic. Måste bara bestämma vilken haha.
 
Topp