• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Svara på min egen fråga. @TibbeTabb har en annons ute med en riktigt läcker vintage Squale. Måste ju vara denna som är inspirationen för min 30 ATMOS Tropic GMT Ceramica?
oi000388-jpg.666101
squale-30-atmos-tropic-gmt-ceramica-01-jpg.604685

Svårt att se den exakta kopplingen. Kanske lite i det ljusblå på insertet men inte så mycket mer. Rolex GMT Master är nog en större inspiration ;)

Men Wonder Watch Squalen måste vara en riktigt ovanlig pjäs!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Svårt att se den exakta kopplingen. Kanske lite i det ljusblå på insertet men inte så mycket mer. Rolex GMT Master är nog en större inspiration ;)
Men Wonder Watch Squalen måste vara en riktigt ovanlig pjäs!
Står detta i beskrivningen: "Based on a vintage diver model produced by Squale in the 1960s with the added feature of a GMT function."
Tycker förutom att det ljusblåa i insertet går att känna igen så finns det en hel del likheter i tim- och minutvisare samt index.
Men visst har GMT Master varit en stor inspirationskälla (fast Squalen är så mycket snyggare!).
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, den är riktigt läcker. Är nyfiken på vad den kommer lista, har inte en susning vad de första utan datum gick för :)
Mm, bra fråga. Minns inte heller vad de förra gick för! Skulle nog gissa att den landar kring 10'. Tror att den förra versionen har postats i tråden när den kom :)
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Då har man beställt en Squale Tropic GMT och väntar otåligt på paketet.
Jag gissar att Squale hoppade på "vintige" tåget som har växt sig till en stark trend senaste åren. Jag tänker på Tudor(Black bay), Rado (Captain cook), Tag Heuer(Heuer) som några exempel.

Men under tiden har jag grävt lite bland forum för att bilda mig en uppfattning om klockan. Frågan jag är nyfiken på är om Squale även var med i tillverkningen av GMT modeller på slutet av 60-talet och under 70 talet ? Von Buren var ju lego leverantör till väldigt många klocktillverkare. Någon som sitter på länkar eller info får gärna dela mid sig. Typ Squale referens bibliotek eller något.

Så först har vi klockan:
2.png


Sedan har jag hittat bilder i trådar som "skulle" vara inspirationen till modellen som produceras idag. Här kan man se "GMT" bezeln utan siffror. Tyvärr förstår jag inte varför man vill ha en tvådelad bezel på en dykare. Men detta var nog en "trend" då klockan såldes i butiker.
Super squale Wonder Watch.jpg

(lånad bild)
Kul reklam bild. Fångar lite av tiden som en "tidskapsel".
SqualeAd.jpg

(lånad bild)

Sedan har vi min kvalificerade gissning till inspirationenl att skapa en modern vintige GMT. Förutsätter att det är Rolex GMT Master ref: 16700-16750
rolex gmt master.png

(lånad bild)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Då har man beställt en Squale Tropic GMT och väntar otåligt på paketet.
Jag gissar att Squale hoppade på "vintige" tåget som har växt sig till en stark trend senaste åren. Jag tänker på Tudor(Black bay), Rado (Captain cook), Tag Heuer(Heuer) som några exempel.

Men under tiden har jag grävt lite bland forum för att bilda mig en uppfattning om klockan. Frågan jag är nyfiken på är om Squale även var med i tillverkningen av GMT modeller på slutet av 60-talet och under 70 talet ? Von Buren var ju lego leverantör till väldigt många klocktillverkare. Någon som sitter på länkar eller info får gärna dela mid sig. Typ Squale referens bibliotek eller något.

Så först har vi klockan:
2.png


Sedan har jag hittat bilder i trådar som "skulle" vara inspirationen till modellen som produceras idag. Här kan man se "GMT" bezeln utan siffror. Tyvärr förstår jag inte varför man vill ha en tvådelad bezel på en dykare. Men detta var nog en "trend" då klockan såldes i butiker.
Super squale Wonder Watch.jpg

(lånad bild)
Kul reklam bild. Fångar lite av tiden som en "tidskapsel".
SqualeAd.jpg

(lånad bild)

Sedan har vi min kvalificerade gissning till inspirationenl att skapa en modern vintige GMT. Förutsätter att det är Rolex GMT Master ref: 16700-16750
rolex gmt master.png

(lånad bild)
Grattis till en riktigt fin klocka. Är väldigt nöjd med min.:smug:
Angående inspirationen till denna modell håller jag med dig. (Se några poster upp på denna sida:))
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Då har man beställt en Squale Tropic GMT och väntar otåligt på paketet.
Jag gissar att Squale hoppade på "vintige" tåget som har växt sig till en stark trend senaste åren. Jag tänker på Tudor(Black bay), Rado (Captain cook), Tag Heuer(Heuer) som några exempel.

Men under tiden har jag grävt lite bland forum för att bilda mig en uppfattning om klockan. Frågan jag är nyfiken på är om Squale även var med i tillverkningen av GMT modeller på slutet av 60-talet och under 70 talet ? Von Buren var ju lego leverantör till väldigt många klocktillverkare. Någon som sitter på länkar eller info får gärna dela mid sig. Typ Squale referens bibliotek eller något.

Så först har vi klockan:
2.png


Sedan har jag hittat bilder i trådar som "skulle" vara inspirationen till modellen som produceras idag. Här kan man se "GMT" bezeln utan siffror. Tyvärr förstår jag inte varför man vill ha en tvådelad bezel på en dykare. Men detta var nog en "trend" då klockan såldes i butiker.
Super squale Wonder Watch.jpg

(lånad bild)
Kul reklam bild. Fångar lite av tiden som en "tidskapsel".
SqualeAd.jpg

(lånad bild)

Sedan har vi min kvalificerade gissning till inspirationenl att skapa en modern vintige GMT. Förutsätter att det är Rolex GMT Master ref: 16700-16750
rolex gmt master.png

(lånad bild)

Jag är tveksam till att super-boetten skulle vara inspirationen till Squales GMT, de har inte ens samma designform? Squale har en äldre tidigare design, skulle släppas runt 2015. 'Giramondo' kallade man den.
53079f1b5c4518914cdd340b0dddfbc2.png
 
Senast ändrad:

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
... tyvärr finns det inte mycket information om denna modell, vilket är synd då den hade potential.
http://wornandwound.com/salon-qp-2014/
"Squale and their ever-knowledgeable MD Andrea Maggi have been quietly getting on with something gorgeous. It’s a GMT Vintage Master with a new enamel bezel. Powered by an ETA 2893, it’ll come with a choice of rich red or black bezels, a blue or red dial and the usual Squale attention to detail. With luck, it’ll be hitting the market early next year."
attachment.php


Från vad jag läst hade de gjort om formerna på boetten, trots att den är lik boetten från deras vintage master.

https://plus.google.com/photos/112939889083382930625/album/6119338843007809841
"We're into day 2 of our Italian Squale Giramondo adventure... "
 

Urtid

Breitling
Är på gång att införskaffa en 20 atmos Maxi efter allt bra som skrivs om Squale här. Har dock fastnat för den förra versionen som verkar helt slutsåld överallt :banghead:
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
00F9546B-A8E2-48F2-B5E5-7BBF608C43DB.jpeg
DD3A90D5-0162-4470-AC7D-27DECCE181E0.jpeg

Då jag faktisk tänker använda min klocka även när jag badar så var jag ju tvungen att byta lädret mot ngt tåligare men har vansinnigt svårt att hitta rätt. Tycker inte riktigt gummit stämmer tyvärr, bäst hittills är nog ett grått Nato. Har ni andra solklara val eller är ni lite halvnöjda som jag?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
00F9546B-A8E2-48F2-B5E5-7BBF608C43DB.jpeg
DD3A90D5-0162-4470-AC7D-27DECCE181E0.jpeg

Då jag faktisk tänker använda min klocka även när jag badar så var jag ju tvungen att byta lädret mot ngt tåligare men har vansinnigt svårt att hitta rätt. Tycker inte riktigt gummit stämmer tyvärr, bäst hittills är nog ett grått Nato. Har ni andra solklara val eller är ni lite halvnöjda som jag?
Tropic eller Watchgecko oysterlänk kör jag, riktigt nöjd med det :) Tyckte orginalgummit var riktigt klibbigt faktiskt.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
00F9546B-A8E2-48F2-B5E5-7BBF608C43DB.jpeg
DD3A90D5-0162-4470-AC7D-27DECCE181E0.jpeg

Då jag faktisk tänker använda min klocka även när jag badar så var jag ju tvungen att byta lädret mot ngt tåligare men har vansinnigt svårt att hitta rätt. Tycker inte riktigt gummit stämmer tyvärr, bäst hittills är nog ett grått Nato. Har ni andra solklara val eller är ni lite halvnöjda som jag?
@PartiSan kör denna störtsköna kombo.:)
Det NATO:t skulle nog göra sig bra till din modell också!
img_1702-jpg.624666
 

Molgan

Cartier
Söndag = Squale, såklart!:)
1212-jpg.687297

Ni får ursäkta mig men..
Den där GMT har bara hämtat inspiration från en enda modell vilket jag inte tycker någon ska hymla om.
Nä för mig åker Squale åker i samma tunna som Sverker Olovsson hade kastat Steinhart.

Synd då Squale faktiskt hade en egen historia.

*slut rant*
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ni får ursäkta mig men..
Den där GMT har bara hämtat inspiration från en enda modell vilket jag inte tycker någon ska hymla om.
Nä för mig åker Squale åker i samma tunna som Sverker Olovsson hade kastat Steinhart.
Synd då Squale faktiskt hade en egen historia.
*slut rant*
Nä visst har den hämtat mycket (t o m jättemycket, på en skala 1-8 skulle jag säga en stark 6:a) inspiration från en viss modell. Men gjort det så mycket snyggare. Och, tycker jag, tillräckligt eget.:)
Men som tur är så finns det ju ingen som tvingar dig att köpa den...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Haha ! Viva Italia : )
Sitter som en smäck. Ni får läsa mer om ni vill om i paketöppningstråden.
https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/page-534
En liten teaser.
img_20171214_200247617-2-png.690166
Grattis!:) Är själv jättenöjd med min. Sjukt mycket klocka för slanten. Bra kvalitetsintryck, grymma färger på vridringsinsert och tavla, perfekt färg på lumen.:smug:
Du kommer dock att ångra dig att du monterade av länken. Eftersom jag i grund och botten är en NATO-kille var jag ju tvungen att testa ett sånt på klockan. Visserligen riktigt snygg, men fi fan vilket meck att få på länkhe*vetet igen.:arghh:
 
Topp