Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Woow, vilken samling! Vad är du sugen på som nästa?Glömde ju posta den här igår! Har varit överfullt i Squale-lådan ett bra tag men nu finns det plötsligt plats för några till...
![]()
Goaste samlingen ! Är det Pelicase lådor? Är sugen på liknande men har inte bestämt om det blir det eller en klassisk låda med glas.Glömde ju posta den här igår! Har varit överfullt i Squale-lådan ett bra tag men nu finns det plötsligt plats för några till...
![]()
Tack så mycket!Woow, vilken samling! Vad är du sugen på som nästa?![]()
Tack! Japp, det är Pelicase. Helt meningslöst att ha dem där men det är kul!Goaste samlingen ! Är det Pelicase lådor? Är sugen på liknande men har inte bestämt om det blir det eller en klassisk låda med glas.![]()
Jag tycker att du lyckas riktigt bra med att få till bilder på den. Ruskigt svår att fotografera med det där glaset och då är det ändå tvåsidig AR...Tjäna, blev helt nojig när ni snackar vridringar och tröga uppdrag så var tvungen att testa mina.
Lena och fina i uppdrag men har heller ingen 1521 så det kanske är karaktäristiskt för modellen? Skulle tippa på på att det rör sig om tight kronpackning som @MaBr var inne på så säkerligen inget att oroa sig för.
Motstånd är dock aldrig bra, inte minst för att kronaxlar är ganska sköra, har lyckats snappa av rätt många såna genom åren och då nästan uteslutande ETA när jag tänker efter så ta det vackert, just my two cents
Slänger med en bild från gårdagen, fortfarande ingen aning om hur man ska fota denna discokulaTar gladeligen emot tips o trick från proffsen, tack på förhand
![]()
Tack, antar samtidigt att det är nyttigt med träning men fattar inte hur jag ska få till det, får man på något sätt bort reflektioner så hamnar ens eget fula tryne mitt på glasetJag tycker att du lyckas riktigt bra med att få till bilder på den. Ruskigt svår att fotografera med det där glaset och då är det ändå tvåsidig AR...![]()
Grymt fräscht ju, gillart!Testade detta nu, vet inte riktigt vad jag tycker. Få ha det på en stund så får vi se
![]()
![]()
![]()
![]()
Kan vara bra om det blir världskrig, om man blir småbarnsförälder och liknandeTack! Japp, det är Pelicase. Helt meningslöst att ha dem där men det är kul!![]()
Ja, och tidshållningen är mer eller mindre perfekt. Lite oroväckande ändå, då den känns som den ska gå sönder när som helst.Samma på min GMT, vet inte vad det beror på. Den drar dock upp så det verkar fungera som det ska.
Det enda tipset jag har är telefoto så att man kommer långt bort från klockan. Är man nära så är det i princip omöjligt att inte få med sig själv. Ett tips är såklart att ha mörk är bakom sig, se till att ljuset faller på klockan och inte en själv men det är ju lättare sagt än gjort...Tack, antar samtidigt att det är nyttigt med träning men fattar inte hur jag ska få till det, får man på något sätt bort det reflektioner så hamnar ens eget fula tryne mitt på glaset
Har du några konkreta tips på vinklar/ljus som funkar bättre?
Ja, i ett sånt scenario känns det helt rätt...Kan vara bra om det blir världskrig, om man blir småbarnsförälder och liknandeNä men det är väl lite i överkant skyddsmässigt, men tufft!
Har du några bra tips var man kan köpa dom ?
Hellre väldigt lite motstånd än för mycket tycker jag.Ja, och tidshållningen är mer eller mindre perfekt. Lite oroväckande ändå, då den känns som den ska gå sönder när som helst.
Riktigt fin den där!Tjäna, blev helt nojig när ni snackar vridringar och tröga uppdrag så var tvungen att testa mina.
Lena och fina i uppdrag men har heller ingen 1521 så det kanske är karaktäristiskt för modellen? Skulle tippa på på att det rör sig om tight kronpackning som @MaBr var inne på så säkerligen inget att oroa sig för.
Motstånd är dock aldrig bra, inte minst för att kronaxlar är ganska sköra, har lyckats snappa av rätt många såna genom åren och då nästan uteslutande ETA när jag tänker efter så ta det vackert, just my two cents
Slänger med en bild från gårdagen, fortfarande ingen aning om hur man ska fota denna discokulaTar gladeligen emot tips o trick från proffsen, tack på förhand
![]()
Tack så mycket!Vad är jag inte sugen på..? I det moderna sortimentet så är jag sugen på en blå/vit eller orange/brun 60 Atmos.
![]()
![]()
I semi-vintage-segmentet så är det en 1521 Marina Militaire eller en Squale Tiger.
![]()
![]()
När det kommer till vintage så är det såklart Squale Master som lockar mest, helst med det gamla caset som har kronan klockan tre men kanske också en med det klassiska Squale-caset. Som jag har nämnt tidigare så är jag på jakt efter en Squale 1157 10 Atmos också.
![]()
![]()
![]()
Tack! Japp, det är Pelicase. Helt meningslöst att ha dem där men det är kul!![]()
Tackar!Grymt fräscht ju, gillart!
Grymt snygg klocka! Helrätt på alla sätt! GrattisSå, då ansöker jag också om att få vara med i Maticklubben.
Tilltänkt band får vänta lite men lika glad är jag för det, mycket positivt överraskad med det mesta faktiskt.
Inte en susning om hur man gör denna rättvisa på bild men tja, med lite fantasi kanske det går. Just ja, 120 klicks vridring
![]()
![]()
![]()
Det är hyfsat uppenbart att katten behöver en egen Squale! Kanske en med full lume? Matchar bra när katten smyger på natten.TackSå är det väl. Blir lite nojig bara att jag inte fått in den helt, inte för jag djupdyker allt för ofta men ändå
Höll inte på att få tillbaka klockan efter jag tagit bilden![]()
![]()
![]()
![]()
Känns det som om rotorn snurrar när du vrider upp?Hur är era 1521 att vrida upp ? Alltså ”hand wind”.
Jag tycker min går onödigt tungt att vrida upp? Trycker jag in den på gäng för att dra åt den går den lätt men i första läget är det mer motstånd än jag är van med på andra klockor. Minns inte att jag reagerade på det när jag vred upp den första gången.
ETA2824 och alla dess kloner kan få det problemet. Det behöver åtgärdasSamma här, den får med sig rotorn ibland skulle jag gissa på. Min förra Oris var likadan, inget konstigt vad jag vet men det kanske någon mer erfaren kan svara på?![]()
Tack så mycket, känns inte riktigt komplett utan gummi men den går ju alltid att använda som fickurGrymt snygg klocka! Helrätt på alla sätt! Grattis![]()
Squales sitter så bra på gummin och mesh.Tack så mycket, känns inte riktigt komplett utan gummi men den går ju alltid att använda som fickur![]()
Aha okej! Bra att veta. Min känns "trög" konstant och inget känns som att rotorn skulle åka med ibland. I sånt fall skulle det vara konstant men det känner/hör jag inte. Så kanske är som sig bör.Känns det som om rotorn snurrar när du vrider upp?
ETA2824 och alla dess kloner kan få det problemet. Det behöver åtgärdas![]()
Jag har haft det problemet med ett ETA och ett Sellita. Det går verkligen inte ta miste på att rotorn snurrar, så om du inte känner det så är det inte det jag beskrevAha okej! Bra att veta. Min känns "trög" konstant och inget känns som att rotorn skulle åka med ibland. I sånt fall skulle det vara konstant men det känner/hör jag inte. Så kanske är som sig bör.![]()
Ja verkligen, hoppas det blir bra med gummit som kommer lite senareSquales sitter så bra på gummin och mesh.
Okej, låter bra!Jag har haft det problemet med ett ETA och ett Sellita. Det går verkligen inte ta miste på att rotorn snurrar, så om du inte känner det så är det inte det jag beskrev![]()
Vad för gummi har du beställt?Ja verkligen, hoppas det blir bra med gummit som kommer lite senare
Tyvärr är jag inte kompis med vare sig läder eller mesh som vanligtvis medföljer Maticen men dom är säkerligen skitbra också
Det är den, man kan se det som ett integrerat kronskydd. Istället för att ha kronskydd som sticker ut så skyddas kronan från stötar genom att skruva in den i boetten. Jag både gillar och ogillar detGlöm inte ställa datum idag
Bara jag som tycker att kronan är lite besvärlig på 1521? Lite svåråtkomlig.![]()
Min glappar lite kl.6 som din också. Märks inte så mycket dock om man inte avsiktligt trycker på vridningen där glappet finns.Filmade lite snabbt hur min beter sig. Är bara när den står centrerad på 12 som det verkar va lite spel.
Har du liknande?
https://streamable.com/66cpy3
Fast nu när jag snurrat den ett par varv och ställt den på 12 så glappar den på kl3 istället.
Det är så marginellt så det är inget som stör mig.
Den är antagligen helt uppvriden redan, då går det segt. Det är likadant på min Tudor med ETA-verk, den är rejält seg när jag burit klockan men ganska lätt att vrida upp när den stannat. Oavsett så är 2824-baserade urverk inte gjorda för att vridas upp särskilt ofta. Man ska istället bara vrida några varv så den går igång, sen bär du klockan och låter automat-mekanismen sköta restenHur är era 1521 att vrida upp ? Alltså ”hand wind”.
Jag tycker min går onödigt tungt att vrida upp? Trycker jag in den på gäng för att dra åt den går den lätt men i första läget är det mer motstånd än jag är van med på andra klockor. Minns inte att jag reagerade på det när jag vred upp den första gången.
Tror de flesta kallar det New Tropic, orange.Vad för gummi har du beställt?
Så sjukt braGlömde ju posta den här igår! Har varit överfullt i Squale-lådan ett bra tag men nu finns det plötsligt plats för några till...
![]()
Tackar!Så sjukt bra![]()
Ser riktigt bra ut på mesh, klockan blir så jäkla kaxig.Mesh på idag!!
![]()
Ja meshet lyfter den till andra nivåer.Tackar!
Ser riktigt bra ut på mesh, klockan blir så jäkla kaxig.
Fick bli ett klockbyte till 1545, man kan inte köra samma klocka en hel dag...
![]()
![]()
Japp, men vi var först!Ja meshet lyfter den till andra nivåer.
Helt rätt du har några att byta med
Den där är galet lik Ferrodo eller Ferrodo är lik den och LE![]()