Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken härlig bild!Glöm inte ställa datum idag
Bara jag som tycker att kronan är lite besvärlig på 1521? Lite svåråtkomlig.![]()
TackVilken härlig bild!Jag håller med om att kronan är rätt fipplig men man vänjer sig.
![]()
Jag tror inte att det är någon större fara. Kolla på undersidan då ser man tydligt om den är inskruvad eller inte.TackSå är det väl. Blir lite nojig bara att jag inte fått in den helt, inte för jag djupdyker allt för ofta men ändå
Höll inte på att få tillbaka klockan efter jag tagit bilden![]()
![]()
![]()
![]()
Haha ja kanske det. En babySquale hade vart nåttJag tror inte att det är någon större fara. Kolla på undersidan då ser man tydligt om den är inskruvad eller inte.Vilken fin katt! Den kanske också vill ha en egen Squale?
![]()
Haha ja kanske det. En babySquale hade vart nått![]()
En vintage Squale Tina på 26mm är ju perfekt...Det finns inga små Squales va? Hade det funnits är det ju ett givet köp för framtiden![]()
Tuff! Hade varit sjukt kaxigt att ha barn på dagis med en vintage SqualeEn vintage Squale Tina på 26mm är ju perfekt...
![]()
Kan hålla om att den är lite pilligGlöm inte ställa datum idag
Bara jag som tycker att kronan är lite besvärlig på 1521? Lite svåråtkomlig.![]()
Haha, det hade varit något!Tuff! Hade varit sjukt kaxigt att ha barn på dagis med en vintage Squale
Nu har jag inga kids men hoppas att det blir nå små klockfantaster i framtiden![]()
Har aldrig tänkt på det men när jag gör som du säger så klickar det för mig med men bara på kl12.Kan hålla om att den är lite pillig
Upptäckte nu att vridringen har rätt mycket spel om man tar tag kl 12 och kl6 och vickar upp och ner samt att man får till ett klickande ljud. Har någon mer så?![]()
Jag gick och kollade båda mina och ingen har något spel alls, går inte att rubba åt det hållet. Du kan inte spänna åt skruvarna på vridringen?Kan hålla om att den är lite pillig
Upptäckte nu att vridringen har rätt mycket spel om man tar tag kl 12 och kl6 och vickar upp och ner samt att man får till ett klickande ljud. Har någon mer så?![]()
Den nedre hade ju varit perfektHaha, det hade varit något!Har en sparv på 3 år men inga Squale än, hon har en Casio F91 på nato och en Pókemon-G-shock.
Finns sjukt många coola vintage Squale i mindre storlekar. Dippy på 28mm och Tiny på 30mm tex, älskar looken!
![]()
![]()
Den länken är ju grymt cool tycker jag.Den nedre hade ju varit perfektmed annat band kanske
![]()
En vintage Squale Tina på 26mm är ju perfekt...
![]()
Haha, det hade varit något!Har en sparv på 3 år men inga Squale än, hon har en Casio F91 på nato och en Pókemon-G-shock.
Finns sjukt många coola vintage Squale i mindre storlekar. Dippy på 28mm och Tiny på 30mm tex, älskar looken!
![]()
![]()
Har aldrig tänkt på det men när jag gör som du säger så klickar det för mig med men bara på kl12.
Inget stort spel och inget som stör mig eller funktionen.
Har aldrig tänkt på det men när jag gör som du säger så klickar det för mig med men bara på kl12.
Inget stort spel och inget som stör mig eller funktionen.
Tyvärr så finns det inga moderna klockor i mindre storlekar så det är vintage som gäller. De dyker ofta upp på diverse auktionssidor.Haha jäklar va ballt. Trodde verkligen inte att det fanns så små. Har du sett någon till salu någon gång?![]()
Filmade lite snabbt hur min beter sig. Är bara när den står centrerad på 12 som det verkar va lite spel.Okej tack för att ni kolladefår testa skruva åt dom om det går!
Tyvärr så finns det inga moderna klockor i mindre storlekar så det är vintage som gäller. De dyker ofta upp på diverse auktionssidor.![]()
Filmade lite snabbt hur min beter sig. Är bara när den står centrerad på 12 som det verkar va lite spel.
Har du liknande?
https://streamable.com/66cpy3
Fast nu när jag snurrat den ett par varv och ställt den på 12 så glappar den på kl3 istället.
Det är så marginellt så det är inget som stör mig.
Samma här, den får med sig rotorn ibland skulle jag gissa på. Min förra Oris var likadan, inget konstigt vad jag vet men det kanske någon mer erfaren kan svara på?Hur är era 1521 att vrida upp ? Alltså ”hand wind”.
Jag tycker min går onödigt tungt att vrida upp? Trycker jag in den på gäng för att dra åt den går den lätt men i första läget är det mer motstånd än jag är van med på andra klockor. Minns inte att jag reagerade på det när jag vred upp den första gången.
Jag tror det har att göra med ifall klockan redan är uppdragen kontra klockan står stilla. Är ingen hejare på hur urverk fungerar men jag vill inbilla mig att det har och göra med det. Det är väl en fjäder som du drar upp när kronan vrids, alternativt när rotorn snurrar ett par varv, vilket medför att fjädern spänns.Hur är era 1521 att vrida upp ? Alltså ”hand wind”.
Jag tycker min går onödigt tungt att vrida upp? Trycker jag in den på gäng för att dra åt den går den lätt men i första läget är det mer motstånd än jag är van med på andra klockor. Minns inte att jag reagerade på det när jag vred upp den första gången.
Mina är ganska tröga att dra upp men det är samma med min Matic. 1545orna är däremot extremt lätta att dra upp, speciellt min Tropic GMT där man undrar om den drar upp överhuvudtaget. Jag vet inte om det har att göra med packningarna i kronhalsen kanske?Hur är era 1521 att vrida upp ? Alltså ”hand wind”.
Det låter logiskt iaf. Man ska inte kunna överdra/dra sönder den va? Onödigt att dra upp den mer än vad som behövs.Jag tror det har att göra med ifall klockan redan är uppdragen kontra klockan står stilla. Är ingen hejare på hur urverk fungerar men jag vill inbilla mig att det har och göra med det. Det är väl en fjäder som du drar upp när kronan vrids, alternativt när rotorn snurrar ett par varv, vilket medför att fjädern spänns.
Precis! Det är väl främst 1545 jag jämför med och den är raka motsatsen. Känns inte som att händer någonting då man vrider upp den.Mina är ganska tröga att dra upp men det är samma med min Matic. 1545orna är däremot extremt lätta att dra upp, speciellt min Tropic GMT där man undrar om den drar upp överhuvudtaget. Jag vet inte om det har att göra med packningarna i kronhalsen kanske?
Generellt sett så ska man inte kunna vrida upp ett automatiskt verk för mycket men tydligen så är 2824 lite känsliga om man vrider upp dem manuellt.Det låter logiskt iaf. Man ska inte kunna överdra/dra sönder den va? Onödigt att dra upp den mer än vad som behövs.
Jag kom på att jag ställde frågan till Svante på KM Globen angående min Oris och han skrev enligt nedan men det behöver inte vara likadant på Squale för det. "Felet" var att den blev rätt trög att dra upp så fort rotorn åkte med, då hade jag bara Seiko 6R15 att jämföra med som går väldigt lätt.Hur är era 1521 att vrida upp ? Alltså ”hand wind”.
Samma på alla mina, inget motstånd alls. De har ju dessutom väldigt stora kronor som gör att man får bra vrid.Precis! Det är väl främst 1545 jag jämför med och den är raka motsatsen. Känns inte som att händer någonting då man vrider upp den.
Samma på min GMT, vet inte vad det beror på. Den drar dock upp så det verkar fungera som det ska.Mina 1521 och mina 1545 har alla känts ganska konstiga i både uppdrag och tidsställning. Men GMT-varianterna jag haft eller har är överlägset konstigast.
Jag funderar på att låta en urmakare titta på min Pepsi, för den känns riktigt skum. Typ inget motstånd alls.