• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Squale ATMOS 20 Classic 1545 MK2.JPG
Min första Squale på handleden! Den har sina charmiga spår efter användning men jag är hittills väldigt nöjd, otrolig klocka! :D

Har ett originalmesh till 1521 jag inte använder om det är någon som är intresserad. Tyckte det var schysst men tror jag är mer en canvas-kille till just den klockan.

Såg alldeles nyss denna; någon mer som har sett? "LE" från Gnomon. Ironiskt att Gnomon verkar pumpa ut mer bilder och modeller, samt även marknadsföra Squale mer än Squale själva? Jisses
Squale60atmosbluepuro9.jpg

Snygg. Men kan inte bestämma mig om insertet blir lite väl avskalat eller om bara.. desto blåare desto bättre. :)

Vg Squales svaga marknadsföring.. jag har bott till och från i Italien och känner tyvärr alltför väl igen problemet med att inte ge riktigt bra produkter ett rimligt marknadsstöd.

Snygg. Men kan inte bestämma mig om insertet blir lite väl avskalat eller om bara.. desto blåare desto bättre. :)

Vg Squales svaga marknadsföring.. jag har bott till och från i Italien och känner tyvärr alltför väl igen problemet med att inte ge riktigt bra produkter ett rimligt marknadsstöd.

Jag kom på tanken att Gnomon faktiskt har egen butik här i Sing. med märkena de säljer, däribland Squale. Jag ska imorgon släpa med damen för att klämma lite klockor! Ska försöka få en del bilder, skojs skull. Vore ju intressant att se denna i verkligen exempelvis :)

Jag kom på tanken att Gnomon faktiskt har egen butik här i Sing. med märkena de säljer, däribland Squale. Jag ska imorgon släpa med damen för att klämma lite klockor! Ska försöka få en del bilder, skojs skull. Vore ju intressant att se denna i verkligen exempelvis :)
Tänkte precis tipsa dig om det! Det enda jag vet om Singapore typ, ska tilläggas :D Lär bli ett grymt besök!

Då ska vi se.
Börjar med utbudet i butik; de hade tyvärr inte alla modeller från Squale inne, endast de i montern + LE versionen som de inte hade framme. Innan jag börjar på den så nämner jag lite smått varför de producerar sub-modellerna.
IMG_8961.JPG

Storyn som jag fick berättat för mig var väldigt simpel: de nya subbarna är baserade på Squales äldre 25atmos modeller, inte de klassiska med medium boetten (20atmos) som den nedan..
s-l400.jpg

... utan de mer ovanliga här: en 25bar dykar-boett. Mer historik finns att läsa här -> https://www.toptime.eu/blogs/news/153034759-squale-50-atmos-original-diver-s-watch-with-rich-history
Jag är dock fortfarande inte såld på nyutgåvorna, för mycket fel enligt mig... :meh::depressed:
9067E63F-C9BD-4A29-B050-CCFC73BE1DB7-823-0000009591563D23.jpeg

2344CD51-1C82-4BF3-BAB4-C1C88B97D0CA-823-0000008BDE4434EF.jpeg

3DED9683-8D69-442B-ACA1-A71464B4517B-823-0000008E02FB33A9.jpeg

Nu vidare mot nya LE:n. 60atmos 'Blu Puro'. Limiterad upplaga via Gnomon. Om jag minns rätt så ska 160st tillverkas (tar inte gift på det!).
Denna har arbetats med sedan 2 år tillbaka, 2016. Man hade bekymmer med att färgerna inte blev som man önskade, såsom index & vridning.

Vridningen har 60klick men vad som är intressant här är att vridningen är i bakelite. Måste säga att det gav ett helt annat intryck än vad jag förväntade mig. Väldigt djup, kraftig blå.
Tavlan har också fått sig en mörkare blå sunburst ton jämfört med 50atmos'en.
IMG_8976.JPG
IMG_8978.JPG

IMG_8970.JPG
IMG_8971.JPG
IMG_8973.JPG
IMG_8974.JPG
IMG_8975.JPG
IMG_8980.JPG

Så vad är måtten? ~42x51x15mm (BxLxH) med 22mm mellan bandhornen. Vill man vara petig kan man hävda att den mäter 44mm, men då är det inkl. vridningen. Den bärs dock som en 42'a. Inga konstigheter.

Senast ändrad:
Fortsättning.
Annat kul som dök upp under besöket var att Gnomon är i kontakt med Squale dagligen, och att de har fått/tagit på sig rollen för deras marknadsföring, och Squale för produktionen. Tydligen därför man ser så lite från Squales håll? Vi både var klart överens om att Squale gör en del tabbar med detta tyvärr.
Exempelvis är ju Squales egna hemsida helt klart utdaterad, inga nya modeller som finns på marknaden syns på hemsidan i nuläget, inte heller på deras instagram/fb med undantag för små inlägg här och var.

Vi kom på in på 1521 modellen där jag nämnde att en riktig länk saknas, inte bara ett mesh. Jag visade @Erik1 Squale
fba3da3b-9543-49f9-92b8-d63fc33aa273-jpeg.727584

(hoppas det är ok att jag postar den!) och då sken butiksbiträdet upp. Det visar sig att Gnomon och Squale har faktiskt tillverkat en riktig länk, dock fortfarande i prototypstadiet, och bilder fanns på deras kontor så fick tyvärr inget se. Squale slopade idéen i dåläget då man ansåg att 'vintage'-känslan försvann. Skitsnack sa jag! Förhpppningsvis är detta något som kommer ske i framtiden, jag håller tummarna..

Tillsist pratade vi om årets Basel och att deras nyheter hade presenteras väldigt klent.. Hursomhelst, Squale släpper en ny design på 1521, s.k Onda. Kommer släppas i omgångar om 15st DOCK ej limiterad. Fick inte runt huvudet på den riktigt..
2BB8910E-49EE-4913-B692-75FAE869FAFE-823-0000009C1E5C369D.jpeg

Den upplevs tydligen mycket bättre i verkligheten än på bild. Tavlan är i en lila-aktig nyans med vågor som textur. Vridningen är i stål och markeringarna är faktiskt upphöjda och ej tryckta. Vidare är index applicerade med stålmarkörer, likt de på 60atmos.

Köpte jag något nytt i butiken? Jadå,
men inte vad jag kom för. Ville ha Squales dragspelsgummi men det visade sig vara för långt.. fick nöja mig med ett orange't nato vilket visade sig vara minst lika bra. Tunt, mjukt och ORANGE.
IMG_8982.JPG
IMG_8984.JPG

Senast ändrad:
Fint minireportage! Den djupblå limiterade är väldigt snygg, men jag tycker nog den klassiska 1521 026 Ocean är den snyggaste av de två. Sedan står det på en av bilderna att den djupblå klockan som provas har nummer 0686 så det måste väl vara fler exemplar än 160 i den limiterade utgåvan?

Fint minireportage! Den djupblå limiterade är väldigt snygg, men jag tycker nog den klassiska 1521 026 Ocean är den snyggaste av de två. Sedan står det på en av bilderna att den djupblå klockan som provas har nummer 0686 så det måste väl vara fler exemplar än 160 i den limiterade utgåvan?

Jo precis. Jag la också märke till det, tyvärr försent då jag såg det när jag kollade igenom bilderna i efterhand. Vet inte riktigt hur de hade tänkt där, men vi får helt enkelt se

/e

Enligt hemsidan är det 160pcs!
IMG_9001.PNG

Fortsättning.
Annat kul som dök upp under besöket var att Gnomon är i kontakt med Squale dagligen, och att de har fått/tagit på sig rollen för deras marknadsföring, och Squale för produktionen. Tydligen därför man ser så lite från Squales håll? Vi både var klart överens om att Squale gör en del tabbar med detta tyvärr.
Exempelvis är ju Squales egna hemsida helt klart utdaterad, inga nya modeller som finns på marknaden syns på hemsidan i nuläget, inte heller på deras instagram/fb med undantag för små inlägg här och var.

Vi kom på in på 1521 modellen där jag nämnde att en riktig länk saknas, inte bara ett mesh. Jag visade @Erik1 Squale
fba3da3b-9543-49f9-92b8-d63fc33aa273-jpeg.727584

(hoppas det är ok att jag postar den!) och då sken butiksbiträdet upp. Det visar sig att Gnomon och Squale har faktiskt tillverkat en riktig länk, dock fortfarande i prototypstadiet, och bilder fanns på deras kontor så fick tyvärr inget se. Squale slopade idéen i dåläget då man ansåg att 'vintage'-känslan försvann. Skitsnack sa jag! Förhpppningsvis är detta något som kommer ske i framtiden, jag håller tummarna..

Tillsist pratade vi om årets Basel och att deras nyheter hade presenteras väldigt klent.. Hursomhelst, Squale släpper en ny design på 1521, s.k Onda. Kommer släppas i omgångar om 15st DOCK ej limiterad. Fick inte runt huvudet på den riktigt..
2BB8910E-49EE-4913-B692-75FAE869FAFE-823-0000009C1E5C369D.jpeg

Den upplevs tydligen mycket bättre i verkligheten än på bild. Tavlan är i en lila-aktig nyans med vågor som textur. Vridningen är i stål och markeringarna är faktiskt upphöjda och ej tryckta. Vidare är index applicerade med stålmarkörer, likt de på 60atmos.

Köpte jag något nytt i butiken? Jadå,
men inte vad jag kom för. Ville ha Squales dragspelsgummi men det visade sig vara för långt.. fick nöja mig med ett orange't nato vilket visade sig vara minst lika bra. Tunt, mjukt och ORANGE.
IMG_8982.JPG
IMG_8984.JPG
Grymma inlägg! Stort tack för gedigen rapport :)

Kul att ni uppskattade det! :)

Nu över till något helt annat.. är det bara min visare som har blekt sig till nästan en gul färg?! Känslig färg?

Bilderna är i kronologisk ordning från januari fram till sista mars
IMG_9043.PNG

IMG_9044.PNG
IMG_9045.PNG

IMG_9055.PNG
IMG_9054.PNG
IMG_9048.PNG

IMG_9053.PNG

Senast ändrad:
Kul att ni uppskattade det! :)

Nu över till något helt annat.. är det bara min visare som har blekt sig till nästan en gul färg?! Känslig färg?

Bilderna är i kronologisk ordning från januari fram till sista mars
IMG_9043.PNG

IMG_9044.PNG
IMG_9045.PNG

IMG_9055.PNG
IMG_9054.PNG
IMG_9048.PNG

IMG_9053.PNG

Bra bilder North! Hur upplever du lumen på denna variant jämfört med tex Seiko SRP?

Bra bilder North! Hur upplever du lumen på denna variant jämfört med tex Seiko SRP?

Lumen är väldigt tunnt placerad = lyser starkt men avtar rätt snabbt i styrka. Lumen orkar lysa svagt under en hel natt om den fått sig tillräckligt med ex. solljus. I jämförelse med en Turtle.. inget snack, Seiko vinner alla dagar i veckan :)

Watchgecko :) Står Geckota på insidan, man får med fyra(?) olika ändfästen, ett av de sitter men är lite för långt som man ser på bilden.

Riktigt Nice ändå tycker jag men en orginal länk som inte är mesh som @North skrev om hade verkligen varit något!
Håller med. Klockan blir väldigt annorlunda och snygg med oyster jämfört med mesh. Sedan kan man inte förneka att den gör sig på mesh men det är kul att kunna variera sig.

Har erfarenhet av Watchgeckos grejer sedan tidigare (dock ej deras oyster) och jag tycker att de är bra. Har även sett deras mesh nämnas som bättre/bekvämare än Squales original.

Tillbaka
Topp