• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Grattis, stenhård! Min har klick i vridningen.
IMG_20191117_110754_596.jpg
Tack! Då är det nog så att det ska vara click på dessa. Antar dessa är jämngamla från slutet 70-tal? Finns graverat serienr på sidan av botten men man kanske inte blir så klokare av det om man vill veta årgång😄
Är det mineralglas på din?
Snygg pjäs👍

Helt klart! Länken behöver definitivt slitas in men det kommer ju med tiden. Tycker att den gör sig bra på klockan i alla fall. 👌 Jag har tyvärr aldrig ägt en 2003a så jag vet inte hur den vridringen ska fungera. Vi kan fråga @StarMan hur det är på hans som sannolikt är från samma period. 😊 Min 1515 och min 300 Supermatic har friktion så Squale har i alla fall haft båda delarna.
Intressant info och verkar finnas en himla mängd olika varianter på allt möjligt när det gäller squale och historia.
Är nog inte helt lätt få tag i en vintage pvd-länk 19 mm så fick bli denna nya men gjorde sig över förväntan😃

Tack! Då är det nog så att det ska vara click på dessa. Antar dessa är jämngamla från slutet 70-tal? Finns graverat serienr på sidan av botten men man kanske inte blir så klokare av det om man vill veta årgång😄
Är det mineralglas på din?
Snygg pjäs👍
Tack! Ja, det är mineralglas men Inget synligt serienummer på min. Osäker på årtal, hade gissat sent 70, tidigt 80-tal. Ursäkta dåliga bilder.
20210302_201215.jpg
20210302_201147.jpg
20210302_201133.jpg
20210302_201125.jpg

Riktigt bra 👌hur känns 22mm luggar på den? Hört några störa sig lite på just det på de här sub39-modellerna, att det är för stora alltså..själv tycker jag bara det är bra!
Packade bara upp den för att kolla att den var ok. Tänkte inte så mycket på luggarna ...
Nu ligger den i lådan och väntar på första april. Vill inte riskera att sabba #OWGMARCH :)
Men rent utseendemässigt är den kanon! Grymt fin klocka.

174AB950-4D4D-465C-9375-9FA5F0DA928A.jpeg

Nu har sommarklockan tittat fram. Vårvädret gav mig feeling.

Synd att den inte är kvarts bara. Tycker det är bökig att ställa och skruva den lilla kronan.
Håller med :D När jag vinner på lotto skall jag köpa en 1521 kvarts.

Ligger ju en fräsig 2002 kvarts ute på köp och sälj annars, kan rekommendera den gamla 2002-boetten varmt, precis som med de flesta andra squalemodeller så kan man inte enbart kika på måtten, bärs inte alls som man väntar sig.

Håller med :D När jag vinner på lotto skall jag köpa en 1521 kvarts.

Ligger ju en fräsig 2002 kvarts ute på köp och sälj annars, kan rekommendera den gamla 2002-boetten varmt, precis som med de flesta andra squalemodeller så kan man inte enbart kika på måtten, bärs inte alls som man väntar sig.
Jag har tittat på den. Riktigt snygg.

Annars skulle man kanske kunna byta verk i den man äger.

Jag har tittat på den. Riktigt snygg.

Annars skulle man kanske kunna byta verk i den man äger.
Det hade ju varit ett tufft projekt. Tror dock att man måste byta visare och så behöver man nog någon typ av spacer också då jag gissar att alla moderna kvartsverk är tunnare. Finns kanske något vintagekvartsverk som man bara kan droppa i....

Ja, jag fortsätter krångla med kronan istället
Verkar vara möjligt men krävs modifikation (samt vart hitta verk?), bl.a. så skulle sekundvisaren inte passa. Du kan dock köra utan :)

Har ni sett denna?

1614947191138.png
Är väl samma som Gnomons "Ferrovia"?

Men det kanske bara är vinkeln på bilden. Den såg fin ut iaf. Inte lika mörkorange heller men det kan också vara samma
Är rätt säker på att det är samma modell av 1545. Men ja, visst är den fin! Har varit sugen på en flertalet gånger. Bra och mycket klocka för pengen.

Gillar den historiska kopplingen till Squales BP-boett, även om många säkert avvisar den för en Rolex ripoff. Men vem bryr sig! :D
02145a.jpg

Är rätt säker på att det är samma modell av 1545. Men ja, visst är den fin! Har varit sugen på en flertalet gånger. Bra och mycket klocka för pengen.

Gillar den historiska kopplingen till Squales BP-boett, även om många säkert avvisar den för en Rolex ripoff. Men vem bryr sig! :D
02145a.jpg
Har aldrig sett Ferrovia live men skulle gärna byta min nuvarande mot en sådan.

IMG_20210305_133828.jpg

Har aldrig sett Ferrovia live men skulle gärna byta min nuvarande mot en sådan.

IMG_20210305_133828.jpg
Usch, nu blev jag sugen på en 1545 igen :p Känns som att det finns ett hål i samlingen efter först LE:n som saknade cyklop och ersattes av en Steinhart O39 som hade ett cyklop men hade i princip noll förstoring så den fick gå den också... men Squale verkar ha ett cyklop som fungerar ...

Tillbaka
Topp