• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Svårt att veta, men om vi gör några antaganden:

Vanliga 1521 kostar ca 830 USD inklusive normal marginal. Specialversionerna ligger närmare 1000 USD. Finns en trolig chans att få klockan från 7500-8000kr inkl ändringar. Och max 10 000kr om vi ändrar mycket.
När vi beställde 1545 så låt list hos Gnomon på $570 och vi fick ett pris (innan tillägg för ändringar) på $450 så drygt 20% rabatt. Låter inte orimligt med priset du nämner. 👍

IMG_20210313_095746_089.jpg

När vi beställde 1545 så låt list hos Gnomon på $570 och vi fick ett pris (innan tillägg för ändringar) på $450 så drygt 20% rabatt. Låter inte orimligt med priset du nämner. 👍
Det är väl egentligen en ganska tråkig lista, men såhär hade jag gjort min Squale, blandar språk för att jag inte vet vad allt heter på svenska:

Måste:
1521
Svart tavla, no-date (Applied circular indexes, not militaire style)
Fet orange minutvisare.
Standard bezel med minut-markörer runt hela ringen.

Övrigt, min smak men inga måsten:
Matte hällre än polished
Två Squale-loggor som vanligt!
Utan Von-Buren-logga, bättre symetri! (Den kan finnas på kronan!)
Utan Squale-logga på boetten klockn 9. Vi vet redan genom att titta på tavlan.
Puck och inte lollipop på sekundvisaren, tror jag... (Men skulle även funka med en sekundevisare helt utan lume..)
Samma färg på tim och sekundvisare som boetten..
μ är orange :D

Senast ändrad:
Det är väl egentligen en ganska tråkig lista, men såhär hade jag gjort min Squale, blandar språk för att jag inte vet vad allt heter på svenska:

Måste:
1521
Svart tavla, no-date (Applied circular indexes, not militaire style)
Fet orange minutvisare.
Standard bezel med minut-markörer runt hela ringen.

Övrigt, min smak men inga måsten:
Matte hällre än polished
Utan von buren-logga, bättre symetri!
Utan Squale-logga på caset klockn 9. Vi vet redan genom att titta på tavlan.
Puck och inte lollipop på sekundvisaren, tror jag...
Samma färg på tim och sekundvisare som boetten..
μ är orange :D

Har bara ett stort önskemål (tror jag)
Att vi integrerar mikrologgan i vattentätt-texten
500 000 000, eller alternativt i tiopotensform 5x109 μm
Vi blir först i världen (?) att ange vattenresistens i mikrometer :)

("Potensnian" hoppar ner när jag trycker spara, men ni fattar hur det skall vara.)

Senast ändrad:
Kan watchinsanity ta fram 5 ex så kan väl vi?
Ledsen att vara partypooper men det finns inte en chans att få ihop 50 pers.
Vi fick inte ens ihop 50 till microLEn och då var ändå typ "alla" med kändes det som (i en betydligt större tråd än denna).

Kan watchinsanity ta fram 5 ex så kan väl vi?
Ledsen att vara partypooper men det finns inte en chans att få ihop 50 pers.
Vi fick inte ens ihop 50 till microLEn och då var ändå typ "alla" med kändes det som (i en betydligt större tråd än denna).

Borde la gå att göra reklam för detta i mikrotråden utan att bryta mot gällande regelverk?

Känns som att det har kommit in fler i mikrotråden sedan sist det begav sig.

Frågan är om man måste upp i 50? Räcker det inte att sälja in en snygg klocka till tex gnomonwatches och säga att om ni börjar sälja den så kommer vi köpa 10 direkt?

Oj, den frågan lämnar jag till våran Squaleguru @MaBr :)

Tror jag med. OT måhända men var med i en arbetsgrupp som tog fram några andra klocks från Traska å Nodus som hamnade på 3-4k. Vi fick dock lägga ner pga covidläget men kanske dags att rodda upp något kul snart igen? 🤔

Det hade jag missat! Vill minnas att det var tal om en Steinhart LE för en tid sedan.

Frågan är om man måste upp i 50? Räcker det inte att sälja in en snygg klocka till tex gnomonwatches och säga att om ni börjar sälja den så kommer vi köpa 10 direkt?
Njä, så enkelt är det dessvärre inte men det hade såklart varit optimalt. 10 klockor är ingenting för en gigant som Gnomon.
Förlåt om jag låter aningens negativ men det är inte så enkelt som man först kanske tror att ta fram en klocka, det krävs dessutom ett sjujäkla eget engagemang som jag inte har en aning om vem som har just nu? 🙂
(jag orkar inte iaf).

Hade jag kunnat ekonomi så hade jag inte arbetat som snickare, men den som tjänar mest på att sälja ett gäng klockor på ett bräde borde vara Squale. Att plocka in en mellanhand som Gnomon är ju en bra idé om dom får sälja modellen vidare utanför KS gruppköp och därmed har intresse av att pitcha idén för Squale. Mig skulle det kvitta om den blev tillgänglig för fler -Limiterade utgåvor finns det redan så att det räcker och blir över i klockvärlden och det tillför nada till själva klockan.
Hur gick det till när Micro-modellen togs fram?

Hade jag kunnat ekonomi så hade jag inte arbetat som snickare, men den som tjänar mest på att sälja ett gäng klockor på ett bräde borde vara Squale. Att plocka in en mellanhand som Gnomon är ju en bra idé om dom får sälja modellen vidare utanför KS gruppköp och därmed har intresse av att pitcha idén för Squale. Mig skulle det kvitta om den blev tillgänglig för fler -Limiterade utgåvor finns det redan så att det räcker och blir över i klockvärlden och det tillför nada till själva klockan.
Hur gick det till när Micro-modellen togs fram?
Inlägg från mikrotråden när det begav sig! @MaBr som jag vet roddade en hel del kan säkert berätta mer 😁

Mikrotrådens gruppköp av Squale 1545 μ, LE 50 ex.

Det finns i skrivande stund 12 platser kvar för de som är intresserade av en specialutgåva av Squale 1545, framtagen av medlemmar i den här forumtråden i samarbete med Gnomon Watches och Squale. Specifikationerna och grov skiss är följande [Notera att skissen felaktigt visar runt datumfönster. Det kommer vara rektangulärt med vit ram]:
  • Squale 1545 with 40mm case (non-GMT version)
  • Oyster Bracelet
  • Domed sapphire crystal without date magnifier (same as on e.g. the 1545 Militaire)
  • Green bezel insert (same as on the 1545 Mint)
  • Dial from the 1545 Classic (glossy black with applied indexes) with custom logo
  • Hands from the 60 Atmos (same as on e.g. the 6045/BLU) with steel hour and seconds hand and orange minute hand.
  • Date wheel with black background and white text
Custom logo specifications:
  • Dial from the 1545 Classic (glossy black with applied indexes) as stated above.
  • Remove "1545Y"
  • Replace "20 ATM" with a μ (Greek lower case letter for mu / micro prefix).
kU3Yw7v.jpg

Regler för gruppköpet:
Alla anmälningar är bindande utan undantag. Om du skulle vilja hoppa av är det okej ENDAST under förutsättning att du själv ordnar en ersättare. Olovliga avhopp kommer, förutom att göra livet surt och deppigt för de som drar i gruppköpet, leda till en svartlistning från framtida gruppköp.

Köpet sker via Gnomon Watches i Singapore och 25% moms plus avgifter som tillkommer är ditt ansvar som köpare och bör därmed räknas med i kalkylen.

Beräknat pris är $484 USD och 50 exemplar kommer tillverkas. Ett exemplar per person (tills annat anges). Betalning sker individuellt direkt till Gnomon Watches enligt instruktioner som kommuniceras ut till anmälda deltagare i gruppköpet.

Bindande anmälan görs genom att fylla i formuläret som länkas nedan. (Svaren kan bara ses av mig och kommer endast användas för att samordna med Gnomon (och givetvis inte delas med något annan part). Användarnamnet kommer användas för att sköta kommunikationen på klocksnack. ) De som fått plats läggs till i en seperat PM-konversation där framtida statusuppdateringar kommer ske.

Mycket grov tidsplan:
  1. Anmälningar öppna tills 50 st.
  2. Betalning sker.
  3. Produktion börjar.
  4. Plågsam väntan x antal månader (I bästa fall december men kan mycket väl bli senare. Tidsplan kommer uppdateras så fort vi vet mer).
  5. Klockorna skeppas från Singapore.
  6. Momsbetalning och paketöppning x 50.
https://docs.google.com/forms/d/e/1...ORL-sActpxraKz5YYa9yELUw/viewform?usp=sf_link

Lätt på 1521 LE! Tycker all inspirationsbilder från färg o blingigt till matt och bund är bra. Skon verkar klämma kring 50ex, så ett första steg vore kanske att sondera terrängen kring en mindre upplaga?

Nä, faktiskt bättre än vad jag förväntade mig. Har faktiskt heller inga problem med storleken - sitter perfekt!

Fick hem den igår och så lyckas BB släppa en dito samma dag. Vad är oddsen? Sick!
Ja, det var ju sjukt otippat. Om jag hade fått välja en så hade jag valt Squalen alla dagar i veckan. 👌 Jag har inte testat den specifika modellen men jag tycker att 34mm är en perfekt storlek på en vintage-dykare. 😎

Ja, det var ju sjukt otippat. Om jag hade fått välja en så hade jag valt Squalen alla dagar i veckan. 👌 Jag har inte testat den specifika modellen men jag tycker att 34mm är en perfekt storlek på en vintage-dykare. 😎
En stor fördel med denna jämfört med BP:n tycker jag är avsaknaden av datum. Blir såååå mycket bättre utan.

Kan passa på att nämna att den sista batchen är på gång. Bara visarna som återstår, så min gissning är att det blir släpp under våren.

Senast ändrad:
En stor fördel med denna jämfört med BP:n tycker jag är avsaknaden av datum. Blir såååå mycket bättre utan.

Kan passa på att nämna att den sista batchen är på gång. Bara visarna som återstår, så min gissning är att det blir släpp under våren.
Tycker också Squalen är bättre på alla sätt och vis även om såklart BP inte är kattskit heller 😃
Bjussar du på en WS?

Tillbaka
Topp