• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Håller med.. old radium ser ut att vara nya modet. Se ex. Synchron military mfl.
Tycker ändå det såg helt ok ut. Synd dock att min.visaren är röd. Vet inte om man gjorde det valet då orange mot old radium kanske upplevdes lite för platt och man ville ha mer kontrast. + dock för svart datumhjul :)
Lite fundersam dock över tjockleken. 16mm är i överkant. Förmodligen ett måste att göra fetare för att få plats med He-ventilen?
Kan vara så men hade de gjort den orange så hade jag köpt en hel hög och bytt på mina klockor! 😁 Det funkar ju definitivt med rött på den modellen, det är det ingen tvekan om. 👍

Jag tror inte att tjockleken är ett problem faktiskt. Nu när jag har sett fler bilder så ser det ut att vara nästan 1:1 mot FF96-boetten och den sitter som en smäck.

Roligaste släppet på länge, helt klart. Förvånad att den inte kostar mer också, skulle lätt kunna tänka mig en sån på armen i sommar👌🏼
Är FF96 exakt 16mm på höjden @MaBr ?

Edit: Ok heliumventilen fattar jag inte riktigt varför den måste vara med 🤔

Roligaste släppet på länge, helt klart. Förvånad att den inte kostar mer också, skulle lätt kunna tänka mig en sån på armen i sommar👌🏼
Är FF96 exakt 16mm på höjden @MaBr ?

Edit: Ok heliumventilen fattar jag inte riktigt varför den måste vara med 🤔
Ja, den är riktigt najs och jag är väldigt sugen på att klicka hem en. Ska bli intressant att se om det är någon svensk ÅF som tar hem den eller om det blir ett köp från Gnomon. Njaaa, FF96 är knappt 16mm om man mäter baklock->glas och strax över om man tar med vridringen och inlägget som sticker upp en bit ovanför. Klart att den ska ha heliumventil, den är ju Co-branded med ett företag som tillverkar ubåtar och övertryckskammare för dykare! Kan du tänka dig att du sitter där i din tryckkammare och håller på med din decompression och så skjuter glaset ut på den ny Squale..?

Nu ska du bara köpa en sån här för att komplettera sommarstilen!
drass.JPG

Här får du en liten lookbook för Drass för att komma i stämning!
DDC-3MEN-02-copia.jpg

ciro-drass-03-500x500.jpg

Italy-Drass-DG-550-Compact-Submarine.jpg

Drass_DG350.jpg

Hur vet man att Drass är ett Italienskt företag? Tja, man kan gå in och kolla på deras "kalender" de har på sin hemsida. Nu är den tydligen från 2016 men... Fräscht... Sälja grej med tjej funkar tydligen även om man säljer professionell utrustning och inte bara bilar. Ser ju t.ex. helt rätt klädda ut för att använda en dekompressionskammare!
January2016-1024x724.jpg
May2016-1.jpg
October2016-1.jpg

Ja, den är riktigt najs och jag är väldigt sugen på att klicka hem en. Ska bli intressant att se om det är någon svensk ÅF som tar hem den eller om det blir ett köp från Gnomon. Njaaa, FF96 är knappt 16mm om man mäter baklock->glas och strax över om man tar med vridringen och inlägget som sticker upp en bit ovanför. Klart att den ska ha heliumventil, den är ju Co-branded med ett företag som tillverkar ubåtar och övertryckskammare för dykare! Kan du tänka dig att du sitter där i din tryckkammare och håller på med din decompression och så skjuter glaset ut på den ny Squale..?

Nu ska du bara köpa en sån här för att komplettera sommarstilen!
drass.JPG

Här får du en liten lookbook för Drass för att komma i stämning!
DDC-3MEN-02-copia.jpg

ciro-drass-03-500x500.jpg

Italy-Drass-DG-550-Compact-Submarine.jpg

Drass_DG350.jpg
hahaha du är rolig du! (tur att det inte var mineralglas 🤪)
16mm med platt glas skojar man dock inte bort, det är ganska rejält men samtidigt skrämmer det väl iväg trendnissarna så det är väl bra 😎

Går mest igång på dom tidigare djuphavsdräkterna som har någon mystisk aura runt sig, helt sjukt att en människa kunde vara så korkad att ens låsa in sig i en sån 😱Noterade att Squalesajten använde samma bild på Roberto Galeazzi och hans 1,3 ton (!!!) ldräkt som jag länkade för några sidor sedan.

Att loggan skulle sitta på tavlan var väl ingen överraskning, tycker den passade väldigt bra där den hamnade, eller? Inte helt såld på indexen på tavlan till en början men växte ju mer jag kikade 🤌

Hur vet man att Drass är ett Italienskt företag? Tja, man kan gå in och kolla på deras "kalender" de har på sin hemsida. Nu är den tydligen från 2016 men... Fräscht... Sälja grej med tjej funkar tydligen även om man säljer professionell utrustning och inte bara bilar. Ser ju t.ex. helt rätt klädda ut för att använda en dekompressionskammare!
January2016-1024x724.jpg
May2016-1.jpg
October2016-1.jpg
Bilden i mitten...jag dööör 😂😂😂 Tutti frutti

hahaha du är rolig du! (tur att det inte var mineralglas 🤪)
16mm med platt glas skojar man dock inte bort, det är ganska rejält men samtidigt skrämmer det väl iväg trendnissarna så det är väl bra 😎

Går mest igång på dom tidigare djuphavsdräkterna som har någon mystisk aura runt sig, helt sjukt att en människa kunde vara så korkad att ens låsa in sig i en sån 😱Noterade att Squalesajten använde samma bild på Roberto Galeazzi och hans 1,3 ton (!!!) ldräkt som jag länkade för några sidor sedan.

Att loggan skulle sitta på tavlan var väl ingen överraskning, tycker den passade väldigt bra där den hamnade, eller? Inte helt såld på indexen på tavlan till en början men växte ju mer jag kikade 🤌
Hmm, safirglas kommer ju dock att EXPLODERA så det är inte bra. Hur tänkte de där? 🤔 😁 Det är en rätt kaxig tjocklek men bärs som sagt grymt bra. Jag märker ingen större skillnad på min 1521 och min 50 Atmos när de sitter på armen trots att det skiljer 3,5mm på höjden.

Ja, de där tidiga dräkterna har verkligen något speciellt. Man måste bara älska att de satte feta jäkla skor av bly på fötterna också så det var noll chans att ta sig upp om något gick åt pipsvängen, hehe.

Jag tycker att både index och logga är perfekta. Kul att de gjorde något eget av det och körde något som inte fanns sedan tidigare. Jag har i alla fall aldrig sett kvadratiska målade index på 1521an eller Matic.

Mycket trevlig och många rätt!
Undrar om den kommer säljas via gnomon eller om 500 ex kommer gå åt direkt? Hur länge kan man vänta tror ni?
Håller med! Gnomon har redan hintat om modellen på sin Instagram så de kommer sannolikt att sälja den. Tror inte att 500ex kommer att försvinna särskilt snabbt så jag tror att man kan ta det rätt lugnt. Hade det varit 100ex så hade det nog gått snabbare pga FOMO.

Håller med! Gnomon har redan hintat om modellen på sin Instagram så de kommer sannolikt att sälja den. Tror inte att 500ex kommer att försvinna särskilt snabbt så jag tror att man kan ta det rätt lugnt. Hade det varit 100ex så hade det nog gått snabbare pga FOMO.
Låter bra! Då kanske man kan avvakta lite om man kan hålla sig tills det dyker upp lite recensioner.

För en okunnig, vad är vitsen med att INTE handla från Squale direkt?

Skickas de från Schweiz så är det väl moms som gäller, tyvärr.
Så bör det vara, har dock beställt utan att åka på något extra. Kan eventuellt varit i en övergångsfas eller liknande, vet ej.
Annars finns ju tyska Squale.de som brukar vara ganska uppdaterade på det mesta ✌🏼
Köper hellre där än hos andra Kalle Anka "ADs" som börjat poppa här hemma.

Så bör det vara, har dock beställt utan att åka på något extra. Kan eventuellt varit i en övergångsfas eller liknande, vet ej.
Annars finns ju tyska Squale.de som brukar vara ganska uppdaterade på det mesta ✌🏼
Bra info! Tack!

• Like
Reactions: v0n
Bra fråga. Enligt tvetydiga källor tillkommer det moms efter flytten till Schweiz men ingen har bekräftat att så är fallet mig veterligen 🤷🏻‍♂️
Priserna på Squale.ch är ju ex moms ändå så det tillkommer oavsett. Från Squales hemsida:
squalevat.JPG

Däremot så brukar det vara mycket bättre pris om man köper genom Gnomon. Ta en svart 1521 på gummi t.ex. som kostar $829 hos Gnomon men $949 hos Squale. Drass Galeazzi kostar $1190 hos Gnomon men $1285 hos Squale.

Gnomon är ändå fortfarande lite billigare än Squale.de även om det är ganska lika. De är ju dessutom ingen Kalle Anka-AD som de vi har i vårt avlånga land. Sjukt bra service, snabb leverans och har sålt Squale länge. 👍

Priserna på Squale.ch är ju ex moms ändå så det tillkommer oavsett. Från Squales hemsida:
squalevat.JPG

Däremot så brukar det vara mycket bättre pris om man köper genom Gnomon. Ta en svart 1521 på gummi t.ex. som kostar $829 hos Gnomon men $949 hos Squale. Drass Galeazzi kostar $1190 hos Gnomon men $1285 hos Squale.
Jo, jag vet att det står så på sajten men väljer att vara motvals tills motsatsen bevisats. Håller såklart med om att Gnomon är grymt bra och tar hellre eventuella garantiåtgärder via dom än italienarna 👍🏼

Det verkar ju inte ha gått så bra för dem med taveltrycket tyvärr. På reklambilderna från deras egen hemsida ser det inte bra ut. Kolla A och ringen ovanför i Galeazzi och kolla det andra Z'at i samma ord eller kolla D och R i Drass. Snyggt...
drasssquale.JPG

Bilderna från Gnomon på deras ex är inte mycket bättre där det saknas en del av den inre ringen och en del av E'et i Tecnologie.
drassgnomon.JPG

Jo, jag vet att det står så på deras sajt men väljer att vara motvals tills motsatsen bevisats. Håller såklart med om att Gnomon är grymt bra och tar hellre eventuella garantiåtgärder via dom än italienarna 👍🏼
Vadå motvals? De säljer ju uppenbarligen utan att deklarera moms i Schweiz och om du får in den i Sverige utan att betala svensk moms så har det varit en olaglig import. Finns ju inte mycket att diskutera där eller? 🤷‍♂️

Haha, det är nog lika bra. Är ju duktigt sugen på att beställa en. Kul att man kan välja nummer på Gnomon också!
Ghaa, är också äckligt sugen!
Är dock rädd för att jag kommer störa ihjäl mig på den röda minuten, och om trycket är så där tattigt som du visade så kan jag inte låta bli att tänka på asjobbiga reklamationer och skit 😭

Tillbaka
Topp