• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Till skillnad från @McNulty skulle jag aldrig tänka tanken att sälja denna. 😊😏 Skulle kunna tänka mig att komplettera med en blå/vit för visst kan man ha båda? 😁
PSX_20210606_110836.jpg
Du har bättre karaktär! 🥰😆 Sen är du ju kung av Squale här på KS också 🙏🏼

Börjar bli jobbigt med alla bilder på Matic nu😆
Otroligt läckra på bild och har börjat fundera på en "chocolate". Någon som kanske sitter på en sån att visa upp?
Mja, satt på en förra året, bättre än inget kanske? Väldans trevlig på alla sätt och vis även om det var/är en discokula som kanske gör sig bättre
ovan vattenytan än under 🙂
b4Efm6d.jpg

Z0tOcfI.jpg

flChTke.jpg

Edit: Funkade bra på nato också 😆🥳
xj0HB0F.jpg

Senast ändrad:
Mja, satt på en förra året, bättre än inget kanske? Väldans trevlig på alla sätt och vis även om det var/är en discokula som kanske gör sig bättre
ovan vattenytan än under 🙂
b4Efm6d.jpg

Z0tOcfI.jpg

flChTke.jpg

Edit: Funkade bra på nato också 😆🥳
xj0HB0F.jpg
Wow! Fantastiska bilder och tackar för det! Fick habegäret en rejäl knuff framåt😀
Kommer mestadels användas på land för min del. Läcker pjäs hursom👍

Jag väntar tålmodigt på att min Squale Matic ska anlända. Om den utlovade leveranstiden är korrekt bör det bli leverans innan helgen. Det är bara att hålla tummarna. Men. Det är en sak som förbryllar mig. Under denna väntan har det blivit en del bild- och videosökande i ett försök att stilla den värsta längtan. Jag snubblade då in på Squales officiella hemsida och blev förvånad när det stod att det sitter Sellita SW 200-2-verk Matic-serien. I varenda recension och klipp jag läst och sett om Matic-serien så talas det om ETA2824-2. Det sistnämnda är även vad återförsäljaren anger i sin beskrivning. Har Squale bytt nyligen? Jag är inte kunnig när det gäller urverk, men som jag förstår det (efter googling) är Sellita SW 200-2 och ETA2824-2 i princip likadana verk? Jag vill ändå höra mer er experter om det här är något jag bör reflektera över? Eller spelar det ingen roll? :)

Senast ändrad:
Jag väntar tålmodigt på att min Squale Matic ska anlända. Om den utlovade leveranstiden är korrekt bör det bli leverans innan helgen. Det är bara att hålla tummarna. Men. Det är en sak som förbryllar mig. Under denna väntan har det blivit en del bild- och videosökande i ett försök att stilla den värsta längtan. Jag snubblade då in på Squales officiella hemsida och blev förvånad när det stod att det sitter Sellita SW 200-2-verk Matic-serien. I varenda recension och klipp jag läst och sett om Matic-serien så talas det om ETA2824-2. Det sistnämnda är även vad återförsäljaren anger i sin beskrivning. Har Squale bytt nyligen? Jag är inte kunnig när det gäller klockverk, men som jag förstår det (efter googling) är Sellita SW 200-2 och ETA2824-2 i princip likadana verk? Jag vill ändå höra mer er experter om det här är något jag bör reflektera över? Eller spelar det ingen roll? :)

Spelar ingen som helst roll... gäller STP 1-11 också

Jag väntar tålmodigt på att min Squale Matic ska anlända. Om den utlovade leveranstiden är korrekt bör det bli leverans innan helgen. Det är bara att hålla tummarna. Men. Det är en sak som förbryllar mig. Under denna väntan har det blivit en del bild- och videosökande i ett försök att stilla den värsta längtan. Jag snubblade då in på Squales officiella hemsida och blev förvånad när det stod att det sitter Sellita SW 200-2-verk Matic-serien. I varenda recension och klipp jag läst och sett om Matic-serien så talas det om ETA2824-2. Det sistnämnda är även vad återförsäljaren anger i sin beskrivning. Har Squale bytt nyligen? Jag är inte kunnig när det gäller klockverk, men som jag förstår det (efter googling) är Sellita SW 200-2 och ETA2824-2 i princip likadana verk? Jag vill ändå höra mer er experter om det här är något jag bör reflektera över? Eller spelar det ingen roll? :)
Min gröna 1521 från Hong Kong som är ny kör också på Sellita, så det är fler modeller som börjar få det urverket I alla fall.

Senast ändrad:
Frågor till tråden:

Någon som vet att berätta om vintage Squale 1545 och samarbetet med Viser eller för den delen enbart vintage 1545? Google är inte din vän i detta sammanhanget.

om jag akulle vilja bada med klockan och följdaktligen provtrycka den innan, någon som kan rekommendera en urmakare i Stockholmstrakten?

I teddy's senaste video nämns Squale:

I kommentarerna verkar det som att några ogillar märket baserat på något samarbete med en YouTube-profil med alias TGV. Någon som vet varför detta verkar vara en turnoff för vissa?

I teddy's senaste video nämns Squale:

I kommentarerna verkar det som att några ogillar märket baserat på något samarbete med en YouTube-profil med alias TGV. Någon som vet varför detta verkar vara en turnoff för vissa?
Det syftar på kanalen The Urban Gentry. Han säljer in Squale som rätt hårt och har gjort flera LE tillsammans med dem. Det har ryktats om att TGV får betalt av Squale för att hylla dem men det är ingen som vet.

Jag tycker att han är rätt underhållande i lagom dos och kan säga att jag köpte min första 1521a tillika min första Squale tack vare honom. Personligen förstår jag inte hur man kan döma ut ett helt märke pga att det är en YouTuber som man inte gillar som tycker om det märket. Skit i honom och titta på vad Squale har åstadkommit istället.

Det syftar på kanalen The Urban Gentry. Han säljer in Squale som rätt hårt och har gjort flera LE tillsammans med dem. Det har ryktats om att TGV får betalt av Squale för att hylla dem men det är ingen som vet.

Jag tycker att han är rätt underhållande i lagom dos och kan säga att jag köpte min första 1521a tillika min första Squale tack vare honom. Personligen förstår jag inte hur man kan döma ut ett helt märke pga att det är en YouTuber som man inte gillar som tycker om det märket. Skit i honom och titta på vad Squale har åstadkommit istället.
Jag bryr mig inte ett jota, mest nyfiken...

Tjenare!

Vet någon här om det finns länkar att köpa i Sverige till 1545?
Vill ju gärna ha rundade länkändar, men har dålig koll på om det finns några länkar från andra tillverkare som passar. Kikat på miltats länkar, men de är ju anpassade för seikomodeller. Men någon som testat och hittat länk som passat för 1545? Är mest sugen på en jubileelänk.
😃

Tjenare!

Vet någon här om det finns länkar att köpa i Sverige till 1545?
Vill ju gärna ha rundade länkändar, men har dålig koll på om det finns några länkar från andra tillverkare som passar. Kikat på miltats länkar, men de är ju anpassade för seikomodeller. Men någon som testat och hittat länk som passat för 1545? Är mest sugen på en jubileelänk.
😃
Tjäna,
Nej, det gör tyvärr inte det och Squale är världsmästare på att göra boetter där inga eftermarknadslänkar passar, många har försökt lika många failat.
Just 1545 har udda placering på sprinthålen, bara OEM som passar och dessa länkar finns inte att köpa lösa överhuvudtaget.

Mig veterligen är det bara Giramondo GMTn som någon hade lyckats hitta en passande Seikolänk till.

Det är svårt att posta bilder på klockor som inte finns. 😂 Jag har länge funderat på att köpa en blästrad 1521 eftersom jag har svårt för repor på högpolerade ytor men varje gång någon postar bild på sin polerade 1521 får jag såna jäkla sommarkänslor av den underbara sunbursten att jag nu bestämt mig för att försöka trotsa OCDn men då finns det inga jäkla klockor att köpa istället. 🙄

Det var någon hemsida som angav 14-30 dagars leveranstid så det kanske går att få hem en innan sommaren är över i alla fall.

Jag är även sugen på pepsin men det verkar dröja länge innan den kommer in i lager igen (om den nu gör det). Det dödar nästan intresset lite när det man vill ha inte ens går att köpa...

a38eeb48cab4d17de20f1b73e358588c(1)(1).jpg

Den där Pepsin gillar jag. Och av de bilder jag sett tycker jag Squales version är snyggare än Steinharts motsvarighet. Om inte annat är jag lite sugen på den svarta också. Frågan är om jag ska bortse från att lumet(enligt alla bilder från ägare samt youtuberecension) på visarna är svagare än både markörerna och siffrorna på bezeln. Det borde snarare vara tvärtom.
På Gnomon's websida visas lumet på visarna dock som riktigt starkt! Vill inte tro att försäljaren vilken har fått många goda omdömen har manipulerat bilden.

Ni som har någon av Squales homager med lume även på bezeln, vilken bild stämmer med er klocka? Visarnas ljusstyrka i förhållande till markörernas och bezelsiffrornas alltså. Bilderna avser samma modell. Antingen är det urusel kvalitetskontroll eller så är någon av bilderna fel.

Screenshot_20210605-233432_DuckDuckGo.jpg

Screenshot_20210605-233542_YouTube.jpg

Senast ändrad:
Tjäna,
Nej, det gör tyvärr inte det och Squale är världsmästare på att göra boetter där inga eftermarknadslänkar passar, många har försökt lika många failat.
Just 1545 har udda placering på sprinthålen, bara OEM som passar och dessa länkar finns inte att köpa lösa överhuvudtaget.

Mig veterligen är det bara Giramondo GMTn som någon hade lyckats hitta en passande Seikolänk till.
Ah ok.. Ja jag lyckades klämma på ett gummiband faktiskt. Men de bandsprintarna fick ganska mycket stryk innan jag fick dom på plats. 😅
Verkar vara stökigt med sprinthålens placering ja 😄
Lite irriterande att det inte går att variera.. Även stökigt eftersom squale använder sig av skruvade sprintar i länkarna (iaf på min modell). I mitt jobb så måste jag kolla så de är ordentligt iskruvade med jämna mellanrum. När jag glömmer kontrollera så har helt plötsligt en sprint skruvat ur sig, och faller ur och är då omöjlig att hitta.. Börjar bli irriterande

Tillbaka
Topp