• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Hmm, mycket märkligt. Måste ju ha hänt under monteringen. 🙁
För mig ser det ut som om tavlan lags upp och ner, och sedan dragits mot en yta när den plockats upp.. Men men, det syns bara i vissa vinklar, och jag stör mig egentligen inte på det. Har mailat Squale nu, men förväntar mig inte att de ser detta som något som täcks av garantin... Vi får se!

Jag har originalmesh på min 1521. Men tycker det är lit bulkigt och stelt. Någon rekommendation på något lättare och mer följsamt?

Apropå mesh, vart hittar man ett polerat Squale mesh om man skulle bli sugen på ett sånt? Bara hittat på longisland men verkar tveksamt om de säljer det fortfarande eller om det bara var slut i lager.

Kommer nog avyttra min Galeazzi ev bytes mot en 1521.

20210529_120149.jpg

Är faktiskt bra sugen. Spontansålde en klocka i helgen så är öppen för något nytt :) Det enda som gjorde att jag inte slog till när de lanserades var den röda min.visare. Frågan är om det går att få tag i en orange. Är det matic-visare? @MaBr & @Von Har ni koll? Går det att få tag i lösa visare nu för tiden? 🤔
Den röda färgen är dock inte jättestark och gör sig fint,men är det en dealbreaker så kanske mabr vet.

Är faktiskt bra sugen. Spontansålde en klocka i helgen så är öppen för något nytt :) Det enda som gjorde att jag inte slog till när de lanserades var den röda min.visare. Frågan är om det går att få tag i en orange. Är det matic-visare? @MaBr & @Von Har ni koll? Går det att få tag i lösa visare nu för tiden? 🤔
Nej, det är helt unika visare för modellen så de finns nog inte i annat än röd. Matic har annan form på sina visare. Tycker att rött funkar fint på den modellen. 😊

I mitt sökande av en automatdykare så har jag hunnit gå igenom flera märken. Fastnade direkt när jag fann Steinharts Rolex homages. Vill dock hellre ha 42mm än 39mm, men problemet är att Steinharts skänklar är ovanligt raka och inte följer handleden så bra. 42mm modellen har 50mm l2l medan 39mm modellen har 47mm, vilket passar bättre för min 17cm handled.
Och nyligen upptäckte jag att Squale har modeller som är väldigt lika Steinharts och för ungefär samma pris. Av någon anledning finns dessa inte med på Squales egen nätsida, eller gömda så att de är svåra att hitta.
Squale ska ha mer böjda skänklar än Steinhart och med 47mm l2l för 40mm versionen och 48mm för 42mm versionen så innebär det att även 42mm versionen bör passa mig.
Men jag undrar om någon vet vad som är skillnaden mellan bezeln som finns i classic ceramic och maxi ceramic? Samma klocka finns i 2 versioner med samma pris men endast den skillnaden.

I mitt sökande av en automatdykare så har jag hunnit gå igenom flera märken. Fastnade direkt när jag fann Steinharts Rolex homages. Vill dock hellre ha 42mm än 39mm, men problemet är att Steinharts skänklar är ovanligt raka och inte följer handleden så bra. 42mm modellen har 50mm l2l medan 39mm modellen har 47mm, vilket passar bättre för min 17cm handled.
Och nyligen upptäckte jag att Squale har modeller som är väldigt lika Steinharts och för ungefär samma pris. Av någon anledning finns dessa inte med på Squales egen nätsida, eller gömda så att de är svåra att hitta.
Squale ska ha mer böjda skänklar än Steinhart och med 47mm l2l för 40mm versionen och 48mm för 42mm versionen så innebär det att även 42mm versionen bör passa mig.
Men jag undrar om någon vet vad som är skillnaden mellan bezeln som finns i classic ceramic och maxi ceramic? Samma klocka finns i 2 versioner med samma pris men endast den skillnaden.
Är det inte bara tavlorna som skiljer mellan de två? Den ena har applicerade index och den andra målade. Jag tror att bezel/insert är precis samma.

Tack för hjälpen med att reda ut saken! Tänkte först ifall det hade nånting att göra med om bezeln var mattare eller blankare men såg ingen sådan skillnad på bilderna.
Om jag ser på bilderna så drar jag slutsatsen att det kan innebära att maxi har starkare lume för den belagda ytan måste vara större.

Tack för hjälpen med att reda ut saken! Tänkte först ifall det hade nånting att göra med om bezeln var mattare eller blankare men såg ingen sådan skillnad på bilderna.
Ser nu att det faktiskt inte är samma tavelfärg för Classic har en glossy dial och Maxi har en matt. Jag har båda och det är rätt stor skillnad på dem. Glossy är verkligen riktigt djupt svart medans den matta är lite mer mörkgrå. Så är det iofs på nästan alla tavlor, de matta blir alltid lite gråaktiga.

Dåligt tryck i tråden tycker jag.
20210601_193747-01.jpeg
Det är svårt att posta bilder på klockor som inte finns. 😂 Jag har länge funderat på att köpa en blästrad 1521 eftersom jag har svårt för repor på högpolerade ytor men varje gång någon postar bild på sin polerade 1521 får jag såna jäkla sommarkänslor av den underbara sunbursten att jag nu bestämt mig för att försöka trotsa OCDn men då finns det inga jäkla klockor att köpa istället. 🙄

Det var någon hemsida som angav 14-30 dagars leveranstid så det kanske går att få hem en innan sommaren är över i alla fall.

Jag är även sugen på pepsin men det verkar dröja länge innan den kommer in i lager igen (om den nu gör det). Det dödar nästan intresset lite när det man vill ha inte ens går att köpa...

a38eeb48cab4d17de20f1b73e358588c(1)(1).jpg

Tillbaka
Topp