• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Ah ok.. Ja jag lyckades klämma på ett gummiband faktiskt. Men de bandsprintarna fick ganska mycket stryk innan jag fick dom på plats. 😅
Verkar vara stökigt med sprinthålens placering ja 😄
Lite irriterande att det inte går att variera.. Även stökigt eftersom squale använder sig av skruvade sprintar i länkarna (iaf på min modell). I mitt jobb så måste jag kolla så de är ordentligt iskruvade med jämna mellanrum. När jag glömmer kontrollera så har helt plötsligt en sprint skruvat ur sig, och faller ur och är då omöjlig att hitta.. Börjar bli irriterande
Köp loctite och ta LITE i gängorna så håller det. Har inte behövt göra det själv men använder det till andra skruvade grejor som tenderar att skruva upp sig vid användning. Men pass på så det inte blir för mycket. Var väl nåt microsläpp där det inte gick att justera länkarna pga för mycket loctite.

Ah ok.. Ja jag lyckades klämma på ett gummiband faktiskt. Men de bandsprintarna fick ganska mycket stryk innan jag fick dom på plats. 😅
Verkar vara stökigt med sprinthålens placering ja 😄
Lite irriterande att det inte går att variera.. Även stökigt eftersom squale använder sig av skruvade sprintar i länkarna (iaf på min modell). I mitt jobb så måste jag kolla så de är ordentligt iskruvade med jämna mellanrum. När jag glömmer kontrollera så har helt plötsligt en sprint skruvat ur sig, och faller ur och är då omöjlig att hitta.. Börjar bli irriterande
haha ja, det är som det är... har haft några stycken 1545 själv men har inte ens fått länkarna att sitta komfortabelt så har skippat helt. Eller förresten, jubileelänken som kommer på vissa varianter är grymt skön 👍🏼

haha ja, det är som det är... har haft några stycken 1545 själv men har inte ens fått länkarna att sitta komfortabelt så har skippat helt. Eller förresten, jubileelänken som kommer på vissa varianter är grymt skön 👍🏼
Länken är verkligen den svaga länken (höhö) på 1545. Får inte heller den att sitta bra på varken 40 eller 42mm boetten. Låset är också rätt kass om man jämför med andra klockor i samma prisklass. 🤨

Denna är inte bortglömd. IMG_20210613_201638.jpg

jag använder min flitigt :cool: mer eller mindre varje dag i någon månad nu :)
Det ända jag inte riktigt gillar är claspen till länken, kan tycka att den är lite "billig"

Går det att hitta nya lås till länken eller en helt ny länk? :)

IMG_1874.JPG
Ny länk blir nog svårt om du vill ha ändlänkar som passar boetten. Lås borde ju gå att hitta kan man tycka, finns ju i alla möjliga former och bredder. Svårt att veta vad som passar bara. 🤔

Ny länk blir nog svårt om du vill ha ändlänkar som passar boetten. Lås borde ju gå att hitta kan man tycka, finns ju i alla möjliga former och bredder. Svårt att veta vad som passar bara. 🤔
Jag kanske tänker helt gâlet men borde inte ändlänkarna gå att kombinera med många andra länkar? De sitter ju bara med ett stift och det borde finnas ett gäng alternativ som har liknande mått på själva länken. Eller...? :bag:

Jag kanske tänker helt gâlet men borde inte ändlänkarna gå att kombinera med många andra länkar? De sitter ju bara med ett bandstift och det borde finnas ett gäng alternativ som har liknande mått på själva länken. Eller...? :bag:
Det kan man säkert göra men jag tänker att det blir svårt att hitta en länk som passar till precis de ändlänkarna. Dels ska de passa på bredden men även djupet på den första länken som möter ändlänken måste stämma så att det inte blir glapp eller för tight. 🤔

Det kan man säkert göra men jag tänker att det blir svårt att hitta en länk som passar till precis de ändlänkarna. Dels ska de passa på bredden men även djupet på den första länken som möter ändlänken måste stämma så att det inte blir glapp eller för tight. 🤔
Jag har aldrig testat men det känns som att de flesta länkar med samma mått borde ha ganska liknande infästning till ändlänkarna/bredd på anslutande länkbitar men som sagt, jag kanske tänker helt snett. 🤦‍♂️

Någon som sitter på ett gäng länkar och har tid över kan kanske mäta ett par olika exempel? Så länge bredden och höjden stämmer överens borde ändlänkarna vara kompatibla.

106085_589_attachment.jpg

Edit: läste ditt inlägg igen och inser att du skrev exakt samma sak fast på ett tydligare och mer pedagogiskt sätt. 😂

Jag har aldrig testat men det känns som att de flesta länkar med samma mått borde ha ganska liknande infästning till ändlänkarna/bredd på anslutande länkbitar men som sagt, jag kanske tänker helt snett. 🤦‍♂️

Någon som sitter på ett gäng länkar och har tid över kan kanske mäta ett par olika exempel? Så länge bredden och höjden stämmer överens borde ändlänkarna vara kompatibla.

106085_589_attachment.jpg

Edit: läste ditt inlägg igen och inser att du skrev exakt samma sak. 😂
Så här då...med den utformningen på ändlänken med "mittenbulan" (vad det nu heter) funkar det ju bara med en annan oysterlänk, känns väl ganska meninglöst? 🤷🏻‍♂️
(lägg till att det bör vara samma borstning för att ens se ok ut)

Så här då...med den utformningen på ändlänken med "mittenbulan" (vad det nu heter) funkar det ju bara med en annan oysterlänk, känns väl ganska meninglöst? 🤷🏻‍♂️
Mja, med tanke på hur kass originallänken är så känns nästan vilken annan oyster som helst som ett uppköp. 😁

I värsta fall kan man alltid borsta länken och ändlänkarna tillsammans för att få samma finish. Kräver ju dock lite mer jobb än att bara byta iofs.

• Like
Reactions: v0n
Mja, med tanke på hur kass originallänken är så känns nästan vilken annan oyster som helst som ett uppköp. 😁
Jag tycker ändå att själva länken fyller sin funktion men låset är rätt fult/plåtigt. Det kunde iofs ha varit lite bättre finish på länken men den är inte katastrofalt dålig. 😊

Fick 13.
Mitt favoritnummer!
Tyvärr hopplöst att korta meshet med värdelösa ögon och värdelös utrustning.
EDIT: Skruvarna är så små att jag inte ens ser om dom är skruvar.
Någon som har koll på 1521 meshet?
Gummit på kanske...

1623783623390.png

Är inte Squales mesh lite sådär halvbra som bäst... bättre å köpa klockan på gummi och komplettera med ett Staib...

• Like
Reactions: HSK
Jag hade skruvar på min små som fan,fick ha pincett.

Mitt Squale-mesh hade pins i alla fall. 🤔

Är inte Squales mesh lite sådär halvbra som bäst... bättre å köpa klockan på gummi och komplettera med ett Staib...

Allt man borde veta innan fick man veta efter... 😁

Såg inte den obligatoriska pilen så jag utgick från att det var små skruvar och inte pins.
Får kanske ta vägen till urmakaren om jag inte fixar det själv under dagen.
Jag gillar Squales mesh, tror jag :)
Hade det på min Onda, fast det är 2-3 år sen så jag kommer inte ihåg helt.
Har också mesh på Maticen, men det är ju en lite annan variant.
Hade i alla fall valet mellan läder med gummi på köpet eller mesh med gummi på köpet i detta fallet. Det bruna lädret är supersnyggt till klockan (@hiro) men aversionen mot läder på dykare gör att det inte var ett alternativ.

I alla fall blev det orange gummi (vem kunde gissat det :))

1623817455094.png

Tillbaka
Topp