• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Hur är acceptenansen på 1545 klockorna? Högre kurs än typ Steinhart?

//D
För mig är acceptansen högre. Squale skojar till det med egna färgkombinationer (som t ex Rolex aldrig skulle drömma om). Steinhart tillverkar homage-klockor rakt av för att se identiska ut jämfört med originalet. Med det sagt tycker jag att Squale kan lägga ner sin 1545-serie och i stället göra en egen design. Det finns för mycket historia i märket.

För mig är acceptansen högre. Squale skojar till det med egna färgkombinationer (som t ex Rolex aldrig skulle drömma om). Steinhart tillverkar homage-klockor rakt av för att se identiska ut jämfört med originalet. Med det sagt tycker jag att Squale kan lägga ner sin 1545-serie och i stället göra en egen design. Det finns för mycket historia i märket.
Mhm, dagen de återinför sina äldre fina boettdesigner & färger... :hungry: De har ju kommit igång litegranna men..
Altanus-Squale-5.jpg
image70023.jpg
blandford_ocean_black_dialed_pro.jpg
squale_darwil_2.jpg
squale_chrono-1.jpg

Jag ser det så här: Squale har gjort egna klockor sedan 70-talet men för att dryga ut kassan gör de homager till Asien. Steinhart började sin affärsidé med att göra homager och nu när det går bra övergår de till lite egen design. Det är en stor skillnad i grundfilosofin tycker jag.
B0CB2929-BE3A-41E1-A264-21DF04FA1551.jpeg
Classic modellen eller Maxi? Tycker den där är riktigt fin också!!

Jag har kollat in 1521:an och är lite sugen på en sådan. Den finns väl i polished eller blasted boett. Ni som har erfarenhet av Squale, vilken föredrar ni och varför?

Jag har kollat in 1521:an och är lite sugen på en sådan. Den finns väl i polished eller blasted boett. Ni som har erfarenhet av Squale, vilken föredrar ni och varför?
Polerad, 200%. Den glänser verkligen som en ädelsten i solen, otroligt charmigt. Nu är jag snäll mot mina klockor men jag har inte märkt någon speciell repkänslighet på de åren jag ägt min. De som finns ger liksom vara en viss Bella Figura-charm.

Polerad, 200%. Den glänser verkligen som en ädelsten i solen, otroligt charmigt. Nu är jag snäll mot mina klockor men jag har inte märkt någon speciell repkänslighet på de åren jag ägt min. De som finns ger liksom vara en viss Bella Figura-charm.
Ok tack för det. Tänkte ha den som vardagsklocka och den blå är så snygg men även den svarta är fin. Dessa val

Den är fin. Hur repkänslig är den? Kör Seiko idag och de tål allt.
Jag har lyckats repa min men i princip bara vridning och insert. Har en swirl på boetten men det är allt och den skulle troligtvis gå att polera bort ganska enkelt.
Min 1521 är den klocka som sitter mest på armen och används under alla omständigheter så den har fått mycket stryk. Insert repas lätt eftersom det är aluminium men jag tycker att det är en stor del av charmen och retrokänslan som Squale har.
PSX_20180718_114112.jpg

Jag har lyckats repa min men i princip bara vridning och insert. Har en swirl på boetten men det är allt och den skulle troligtvis gå att polera bort ganska enkelt.
Min 1521 är den klocka som sitter mest på armen och används under alla omständigheter så den har fått mycket stryk. Insert repas lätt eftersom det är aluminium men jag tycker att det är en stor del av charmen och retrokänslan som Squale har.
PSX_20180718_114112.jpg
Tack, det låter bra. Det blir nog en sådan. Skall se vad jag kan hitta. Mvh Roger

Tillbaka
Topp