• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Really nice piece. Anyone know the history behind the product?
Apologies for writing in English. I hope that is acceptable?

I found this dial two years or so ago. It is sized for 1521 case and has ETA 2824-2 feet.

IN also tracked down a NOS 1521 case from the 80s. No serial number, case back engraved not etched, mk1 bezel insert, tritium dial, etc. Then combined the two.

I have seen similar in other modeks like 1553, 1545, 2001. But none with the 12, 9, 6 markers.

Senast redigerad av en moderator:
Apologies for writing in English. I hope that is acceptable?

I found this dial two years or so ago. It is sized for 1521 case and has ETA 2824-2 feet.

IN also tracked down a NOS 1521 case from the 80s. No serial number, case back engraved not etched, mk1 bezel insert, tritium dial, etc. Then combined the two.

I have seen similar in other modeks like 1553, 1545, 2001. But none with the 12, 9, 6 markers.
Sorry but me and @v0n are sure that all the dials with the Squale logo, including yours, are fake. A bunch of these where sold on eBay a couple of years ago and they are probably old North Eagle dials that someone branded with the Squale logo.

Senast redigerad av en moderator:
IMG_20220424_121112_edit_14227793004078.jpg

Nu vet jag inte om du har sett den nyare icke-tritium-tavlan på 1521 så du kan jämföra men jag upplever att det är en grövre struktur på de gamla tavlorna när man ser det på bild. Stämmer det? Sjukt fin struktur på den där i alla fall och kanonfin klocka! :)
Har haft ett 10 tal Squale genom åren men detta är faktiskt första med T-tavla och ja, det är lite trevligare struktur o finish på dessa. Riktigt nöjd 👍

:hungry: Den är utan tvekan i en klass för sig, blir liksom inte bättre än så! Även om jag älskar Doxa så vinner Squalen med hästlängder i mina ögon. :cool: Coolt gummi du har hittat till den också, vad är det för något?
Sett till pengarna investerade så är det ju rätt mycket klocka för pengarna. Vad gäller tävlingen Doxa eller Squalen så vinner Doxorna för min del, men det måste vara tidiga modellerna med det tunnare caset, Aubry eran är för chunky och det blir även denna tycker jag.

Gummit är vintage tropic, har några svarta och blåa :)

Btw, glaset är svin koolt på denna så det är en vinst i sig iofs. Ser att jag skulle behöva dra av klockan lite... Hehe..

IMG20220425143134.jpg

IMG20220425143226.jpg
IMG20220425143224.jpg
IMG20220425143219.jpg
IMG20220425143214.jpg

Sett till pengarna investerade så är det ju rätt mycket klocka för pengarna. Vad gäller tävlingen Doxa eller Squalen så vinner Doxorna för min del, men det måste vara tidiga modellerna med det tunnare caset, Aubry eran är för chunky och det blir även denna tycker jag.

Gummit är vintage tropic, har några svarta och blåa :)

Btw, glaset är svin koolt på denna så det är en vinst i sig iofs. Ser att jag skulle behöva dra av klockan lite... Hehe..

IMG20220425143134.jpg

IMG20220425143226.jpg
IMG20220425143224.jpg
IMG20220425143219.jpg
IMG20220425143214.jpg
Man ser ju utan tvekan var de har fått inspiration till glaset på Squale Matic i alla fall! 😁 Riktigt tjusigt! Det är en tjock rackare men jag tycker sällan att det är ett problem på armen. Samma sak med Doxa där jag tycker att min 1200T sitter väldigt bra men det är också den tjockaste av dem.

Lite Squale Matic dome:
5d2ee55a71a06307536701.jpg

Man ser ju utan tvekan var de har fått inspiration till glaset på Squale Matic i alla fall! 😁 Riktigt tjusigt! Det är en tjock rackare men jag tycker sällan att det är ett problem på armen. Samma sak med Doxa där jag tycker att min 1200T sitter väldigt bra men det är också den tjockaste av dem.

Lite Squale Matic dome:
5d2ee55a71a06307536701.jpg
Inte bara glaset.... Men att klämma dit ett Nato med den typen av setup enligt bilden får knappast några pluspoäng då man lägger på ytterligare några mm på tjockisen..

Inte bara glaset.... Men att klämma dit ett Nato med den typen av setup enligt bilden får knappast några pluspoäng då man lägger på ytterligare några mm på tjockisen..
Nej, hela boetten är ju den klassiska Squale-boetten på steroider. Önskar att de kunde släppa en klocka med alla Matic-attribut men i samma storlek som Master. Håller helt med om nato på den klockan, den är tjock nog redan.

Tillbaka
Topp