• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Blev positivt överraskad att hitta Squale GMT hos A blog to Watch. Pga Rolex GMT II hypen så skrev de om 10 andra alternativ.
Till och med Bilal Khan har upptäckt hur Squale GMT Tropic är ascool :happyhappy:


https://www.ablogtowatch.com/top-10-alternatives-rolex-gmt-master-ii-watch/


Squale30Atmos.jpg


IMG_20180813_202232052-01.jpg
Tropic:en är så jävla cool. Jag önskar dock att den hade haft applicerade index. Jag vill dock äga den ändå, indexen till trots :)
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Blev positivt överraskad att hitta Squale GMT hos A blog to Watch. Pga Rolex GMT II hypen så skrev de om 10 andra alternativ.
Till och med Bilal Khan har upptäckt hur Squale GMT Tropic är ascool :happyhappy:


https://www.ablogtowatch.com/top-10-alternatives-rolex-gmt-master-ii-watch/


Squale30Atmos.jpg


IMG_20180813_202232052-01.jpg
Såklart några i 1545-serien har tydliga drag från Rolex, men tycker inte det är så farligt. Jag har väl en viss förståelse att de vill bredda sin marknad med ett utbud som kanske passar en annan grupp av köpare. Och tropicen tycker jag verkligen står på egna ben. Den är ju stenhård! Riktigt cool :)
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Nä, personligen bryr jag mig inte så mycket om att de rippar Rolex. Man får ju snygga och bra klockor till bra pengar. Med tanke på diversiteten hos Squale finns dessutom gott om grymma alternativ känner jag att det inte borde vara några problem att finna tilltalande ur, oberoende av hur man ställer sig till homagegrejen.

Edit: Jag gillar Squale helt enkelt.
Såklart några i 1545-serien har tydliga drag från Rolex, men tycker inte det är så farligt. Jag har väl en viss förståelse att de vill bredda sin marknad med ett utbud som kanske passar en annan grupp av köpare. Och tropicen tycker jag verkligen står på egna ben. Den är ju stenhård! Riktigt cool :)
 
Senast ändrad:

Biskopen

Cartier
2-Faktor
Hur väl håller era Squale tiden? Jag tänker främst på er med 1521:an.

Någon här som vet vilken tidsavvikelse som tillåts enligt spec:en? Vill minnas att ETA 2824-2 finns i olika "klassningar"?
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hur väl håller era Squale tiden? Jag tänker främst på er med 1521:an.

Någon här som vet vilken tidsavvikelse som tillåts enligt spec:en? Vill minnas att ETA 2824-2 finns i olika "klassningar"?
Mm, aldrig mätt upp min exakt faktiskt. Skulle spontant säga att den håller tiden bra, och definitivt inom ramen för vad som förväntas av ett sådant verk. Även om jag heller inte vet specen :D

Brukar ställa min mot fröken ur och efter par dagar brukar den ligga max fem-tio sekunder efter om jag minns rätt!
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Hur väl håller era Squale tiden? Jag tänker främst på er med 1521:an.

Någon här som vet vilken tidsavvikelse som tillåts enligt spec:en? Vill minnas att ETA 2824-2 finns i olika "klassningar"?
Jag bar 1521 min hela förra veckan. Jag satte den på måndagen efter min IPhone och när jag lade tillbaka den i klocklådan i söndags kväll så gick den några sekunder före telefonen.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hur väl håller era Squale tiden? Jag tänker främst på er med 1521:an.

Någon här som vet vilken tidsavvikelse som tillåts enligt spec:en? Vill minnas att ETA 2824-2 finns i olika "klassningar"?
Jag har vid flertalet tillfällen kollat min (och även under längre tid) och min ligger på +3,5 sekunder per dag med tavlan upp på natten så fullt godkänt.
 

Biskopen

Cartier
2-Faktor
Mm, aldrig mätt upp min exakt faktiskt. Skulle spontant säga att den håller tiden bra, och definitivt inom ramen för vad som förväntas av ett sådant verk. Även om jag heller inte vet specen :D

Brukar ställa min mot fröken ur och efter par dagar brukar den ligga max fem-tio sekunder efter om jag minns rätt!

Jag bar 1521 min hela förra veckan. Jag satte den på måndagen efter min IPhone och när jag lade tillbaka den i klocklådan i söndags kväll så gick den några sekunder före telefonen.

Jag har vid flertalet tillfällen kollat min (och även under längre tid) och min ligger på +3,5 sekunder per dag med tavlan upp på natten så fullt godkänt.

Har haft två 1521 i min ägo. Den första fortade sig under sekunden/dag, den andra ligger +10/dag.

Det verkar som att merparten av era klockor håller tiden relativt bra! Jag måste få tag på en blå 1521 på mesh, så himla snygga
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Min 1521 ligger någonstans i det övre spannet av vad som är ok. Men det känns ungefär som den slappa Vridringen eller det faktumet att det inte är världens bäst designade kronhals - En polerad billig ljusblå klocka med italiensk touch ska liksom inte hålla COSC.
 

TFK

Omega
IMG_20180818_114050.jpg

Jag var själv väldigt skeptisk till 1545 och tyckte att det mest var en Rolexkopia. Det dök dock upp en till salu nära mig till ett bra pris och jag impulsköpte den. Nu har jag burit den (i rotation med andra ur) i några månader och har börjat gilla den skarpt.

Med tanke på priset får du otroligt mycket bang for the buck. Klockan är snygg, skön att bära och håller tiden väl. Då den har bra vattentäthet och inte kostar en förmögenhet behöver jag inte vara rädd för att använda den ordentligt i olika aktiviteter (bad, enduro, barnvagnskörning osv).

Det enda jag har att klaga på är spännet som är något rappligt. Men det får man väl leva med när hela klockan kostar en bråkdel av en Rolexlänk..
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Precis. Det räcker gott med att det är en bra klocka till en bra peng. Svårare behöver det inte vara.
IMG_20180818_114050.jpg

Jag var själv väldigt skeptisk till 1545 och tyckte att det mest var en Rolexkopia. Det dök dock upp en till salu nära mig till ett bra pris och jag impulsköpte den. Nu har jag burit den (i rotation med andra ur) i några månader och har börjat gilla den skarpt.

Med tanke på priset får du otroligt mycket bang for the buck. Klockan är snygg, skön att bära och håller tiden väl. Då den har bra vattentäthet och inte kostar en förmögenhet behöver jag inte vara rädd för att använda den ordentligt i olika aktiviteter (bad, enduro, barnvagnskörning osv).

Det enda jag har att klaga på är spännet som är något rappligt. Men det får man väl leva med när hela klockan kostar en bråkdel av en Rolexlänk..
 

Keltik

Omega
2-Faktor
IMG_20180818_114050.jpg

Jag var själv väldigt skeptisk till 1545 och tyckte att det mest var en Rolexkopia. Det dök dock upp en till salu nära mig till ett bra pris och jag impulsköpte den. Nu har jag burit den (i rotation med andra ur) i några månader och har börjat gilla den skarpt.

Med tanke på priset får du otroligt mycket bang for the buck. Klockan är snygg, skön att bära och håller tiden väl. Då den har bra vattentäthet och inte kostar en förmögenhet behöver jag inte vara rädd för att använda den ordentligt i olika aktiviteter (bad, enduro, barnvagnskörning osv).

Det enda jag har att klaga på är spännet som är något rappligt. Men det får man väl leva med när hela klockan kostar en bråkdel av en Rolexlänk..

Kan bara hålla med dig. Har också en 1545 och gillar den skarpt. Bra storlek, skön att ha på, bra urverk, känns gedigen byggd och till ett konkurrenskraftigt pris. Oavsett om den påminner om Rolex så är den ändå lite egen.
 

Biskopen

Cartier
2-Faktor
IMG_20180818_114050.jpg

Jag var själv väldigt skeptisk till 1545 och tyckte att det mest var en Rolexkopia. Det dök dock upp en till salu nära mig till ett bra pris och jag impulsköpte den. Nu har jag burit den (i rotation med andra ur) i några månader och har börjat gilla den skarpt.

Med tanke på priset får du otroligt mycket bang for the buck. Klockan är snygg, skön att bära och håller tiden väl. Då den har bra vattentäthet och inte kostar en förmögenhet behöver jag inte vara rädd för att använda den ordentligt i olika aktiviteter (bad, enduro, barnvagnskörning osv).

Det enda jag har att klaga på är spännet som är något rappligt. Men det får man väl leva med när hela klockan kostar en bråkdel av en Rolexlänk..
Kan bara hålla med.. stör man sig inte på de tydliga homage-vibbarna är det otroligt mycket klocka för pengarna. En riktigt snygg beater.
 
Topp