• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

25% på belopp
Jag tänkte göra en paketöppning, men blev så jävla exalterad. Här har ni den! Onda Azzuro, och den är alldeles galet bra. Blir nästan lite yr när jag tittar på den :)
20180702_163557~3.jpg
Har aldrig varit så sugen som nu! Min kommer imorgon:nailbiting:. Hur såg boxen ut? Köpte du mocha strap?

Kan man be om några fler bilder?
Läderbandet är det något att ha, eller bör man fråga om man kan byta till mesh + eventuell mellanskillnad direkt?
Såg en till salu pg.a den blåa pastellfärgen inte var som han trodde, skiftar den något i ljuset ?

Jag kan ta lite fler bilder ikväll, efter matchen. Om vi vinner ;)
Och såg den annonsen, jag förstår inte hur man kan uppfatta färgen fel. Det är en pastellblå sunburst tavla, ganska precis som bilderna visar.
Och jag gillar lädret, även om det kanske inte håller någon lyxklass. Det passar bra till klockan helt enkelt, men jag kommer ändå köpa ett mesh samt några andra band.

Jag kan ta lite fler bilder ikväll, efter matchen. Om vi vinner ;)
Och såg den annonsen, jag förstår inte hur man kan uppfatta färgen fel. Det är en pastellblå sunburst tavla, ganska precis som bilderna visar.
Och jag gillar lädret, även om det kanske inte håller någon lyxklass. Det passar bra till klockan helt enkelt, men jag kommer ändå köpa ett mesh samt några andra band.

Tur för mig att vi vann mot Schweiz så det kommer lite fler bilder
Snackade med dem, de ville ha 60$ om man valde bort lädret och tog ett mesh istället..

Gedigen insats av Sverige idag, blir det England eller Colombia nästa?

Tur för mig att vi vann mot Schweiz så det kommer lite fler bilder
Snackade med dem, de ville ha 60$ om man valde bort lädret och tog ett mesh istället..

Gedigen insats av Sverige idag, blir det England eller Colombia nästa?
England känns starkare tycker jag, men å andra sidan är jag kass på att tippa....

Helt novis på märke och modell, men stort tack för ni adderade Intel till kunskapsbanken i o m denna tråd.
Squale is a small familiar Italian company located in Milan that has been producing watch parts for watch companies since 1946.

In 1967 this small factory is associated with The Neuchâtel Von Büren SA. From 1967 to 1974 Squale dedicated themselves to the supply of cases and watch components together with C. Von Buren to numerus independent Swiss brands.

His trademark was Squale and allowed other companies to use the case and its reputation but with the obligation to show the Squale logo on the dial.

In the 70's Squale introduced the first 1000 meters diver watch with sapphire crystal and with a revolutionary bezel that will only move under elastic pressure, rotating in both directions.

Squale continued to produce for other brands and has begun providing watches in a non official way to special corps of many armies including the paratroopers of the Folgore Italian Sub The Carabinieri, and the division of the Italian Navy.

Squale for decades has become synonymous with quality and reference point of diving watches worldwide.

Super, Master, Medium, and 1000M cases, were sold to brands such as Altanus Genève, Arlon, Potens Prima, Prima Flic, Jean Perret Geneva, Ocean Diver / Blandford, Deman Watch, Margi, Berio, Eagle Star Genève, La Spirotechnique, Wertex, Carlson Tavernier Geneva and Sinn. 500m Cases with crown at 4 were sold to brands like Airin, Dodane, Blancpain, Tag Heuer, Doxa, Zeno and Auricoste. Just to to name a few. In particular TagHeuer, Doxa and Auricoste in their Spirotechnique versions and Balncpain in the Bund 3H.

These gave Squale the international prestige in the early 70s. Thanks to the commercial success. In 1974, Squale decided to market their own watches as an independent entity, with their own cases, and now alone with Squale name on the dial.

The relaunch of The Squale brand in February 2010 and its new production in Grenchen in the Swiss Jura valley portend an exciting future for the brand.

Hej, sista batchen (nr 41 av totalt 80) är inte såld ännu. Klicka på notify så får du info ang när den andra batchen är redo för försäljning. Lycka till!
Jo jag står med på den listan.
Men beroende på när i tiden de släpper så vet man ju inte om man kommer hinna beställa.
Nåväl någon gång måste man ju ha tur.

Är det Squales egna mesh som gäller eller har ni andra bra alternativ?
Tänker främst till Onda Azzuromodellen då främst.

Squales egna mesh är lite för tungt för min smak. Men det finns andra alternativ.
Strapcode & watchgecko gör bra mesh, inte lika tunga. Kan vara så att gnomon har ett par vettiga också.

Senast ändrad:
Tack för bra tips!
Watchgecko såg nice ut, blir att kolla runt lite vill det ska matcha finishen på klockan också.

Lite konstig är man, kanske inte ens hinner köpa den när den väl kommer tillbaka :banghead:

Vilken modell högg du där? Får gärna dra en minirecension sen om du har lust.
Klockan ser bra ut på flertal band, verkar som den passar på det mesta.
Yes, så är min uppfattning efter att ha burit den ett par dagar. Har haft fullt upp på jobbet inför semestern, så jag återkommer med mer bilder och intryck.
Och det är bara positivt :)

Är det Squales egna mesh som gäller eller har ni andra bra alternativ?
Tänker främst till Onda Azzuromodellen då främst.
Fram tills i går har jag inte varit imponerad av Squales mesh, men numera så är det ett bra alternativ. Det är lite tyngre, förmodligen pga sitt system för att korta av det. Men numera passar det klockan bra!

WatchGecko erbjuder ett mesh som många verkar uppskatta, nu med nedsatt pris t.o.m! Finns i polerad eller satinerad finish
https://www.watchgecko.com/geckota-stainless-steel-watch-strap-milanese-mesh-22mm.php
Det som bör påpekas är att Watchgeckos mesh är väldigt långt i sitt kortaste utförande. Med extra länkbitar bortplockade och mikrojusteringen på innersta hålet så är meshet 15 cm. Med en klocka med L2L på 48 mm så bör man ha ca 20 cm handleder för att inte se ut som en bilhandlare från orten. :)

Tillbaka
Topp