• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Stenhård, men lite väl svettig prislapp 😅

IMG_1523.jpeg

Dyrt tryck på den där tavlan. En vanligt 1545 38mm brukar väl gå på typ 3K SEK på Ebay. 😅

Även om det finns galningar med alldeles för mycket deg, så måste väl denna ändå bli svårsåld?!
Ja, det är nog inte så många potentiella köpare på en sån. Kanske någon som samlar på Blancpain och vill komplettera vintagesamlingen. Det är ju verkligen bara loggan man betalar för, resten av klockan är inget speciellt. Finish, urverk och design är vad man kan förvänta sig av en vintage-Squale för några tusen. 🤷

Mina Squales börjar nu bli 5+ år och det börjar bli dags för service.

Har man köpt en Rolex eller dyrare betalar man nog mer än gärna för en service lite då och då, har men köpt något från Aliexpress är det bara att kasta och köpa nytt.

Squale är ett mellanting! Då urverken inte verkar ha någon som helst gravyr eller liknande tänker jag nästan det mest ekonomiska är att köra på tills det inte längre går och sen bara få urverket utbytt? Hur gör ni andra?

Har man köpt en Rolex eller dyrare betalar man nog mer än gärna för en service lite då och då, har men köpt något från Aliexpress är det bara att kasta och köpa nytt.

Squale är ett mellanting! Då urverken inte verkar ha någon som helst gravyr eller liknande tänker jag nästan det mest ekonomiska är att köra på tills det inte längre går och sen bara få urverket utbytt? Hur gör ni andra?

@MaBr du servade la din Squale?

@MaBr du servade la din Squale?
Jag servade min 1521a hos Urteknik. De fixade packningar direkt från Squale och servade urverket för strax under 4K vill jag minnas. Tror inte att det blir så mycket billigare att byta urverk och packningar om man inte gör det själv faktiskt.

Edit: Ska tilläggas att min stannade efter 6 år pga att fjädern gick mitt av så det var därför jag lämnade in min. Annars hade jag nog kört på några år till innan service av urverket. Täthetsservice ska man göra oftare, i alla fall om man badar med dem.

Översättning:

Nyutgåva av en Sub-36-boett från 1965, omdesignad för Alessandro Squarzi
40 exemplar i begränsad upplaga
Numrerade från 21/60 till 60/60
Urverk: Automatisk Sellita SW 200-1, Elaborè
Stålbezel och K1-glas
Svart urtavla
Superluminova "Old Radium"-index
A.S.-logotypdetalj i vitt
Orange detalj på bezelbezeln vid klockan 12
Orange detalj på sekundvisaren "lollipop"
Boettdiameter: 37 mm
Tjocklek: 11 mm utan glas, 12,5 mm med glas
316L rostfritt stål – borstat
Dubbelkupolt safirglas – antireflexbehandling
Vattentålig ner till 300 meter
Gummirem

Översättning:

Nyutgåva av en Sub-36-boett från 1965, omdesignad för Alessandro Squarzi
40 exemplar i begränsad upplaga
Numrerade från 21/60 till 60/60
Urverk: Automatisk Sellita SW 200-1, Elaborè
Stålbezel och K1-glas
Svart urtavla
Superluminova "Old Radium"-index
A.S.-logotypdetalj i vitt
Orange detalj på bezelbezeln vid klockan 12
Orange detalj på sekundvisaren "lollipop"
Boettdiameter: 37 mm
Tjocklek: 11 mm utan glas, 12,5 mm med glas
316L rostfritt stål – borstat
Dubbelkupolt safirglas – antireflexbehandling
Vattentålig ner till 300 meter
Gummirem
Tycker den är riktigt lyckad 😊 hoppas dom släpper en vanlig utgåva med denna boetten.

Verkligen fin i all sin enkelhet. Borde de inte ha den (eller liknande) som sin basmodell istället för de 1545 de ersatt sina äldre sub-homages med?

Går nu att klicka hem på https://www.fortela.it/products/squalexassub36-blk. Riktigt trevliga även om de gärna hade fått skippa ”A.S.” på tavlan.
IMG_1548.png
IMG_1549.png

Snygg design, men jag misstänker att den kommer att bäras väldigt litet. Dykarklockor känns ju lite mindre pga vridningen (urtavlan blir mindre) så jag tror att den kommer att kännas mindre än t.ex. en 36mm Datejust på handleden. Det behöver ju givetvis inte vara fel, men jag skulle försöka prova den (eller ngt liknande) innan jag beställer från utlandet.

Snygg design, men jag misstänker att den kommer att bäras väldigt litet. Dykarklockor känns ju lite mindre pga vridningen (urtavlan blir mindre) så jag tror att den kommer att kännas mindre än t.ex. en 36mm Datejust på handleden. Det behöver ju givetvis inte vara fel, men jag skulle försöka prova den (eller ngt liknande) innan jag beställer från utlandet.
Har en Vucain Skindiver, som är väldigt snarlik. Den ligger på 38 mm och känns definitivt inte liten. Min DJ, däremot, bärs betydligt mindre.

Tillbaka
Topp