Madame
Basic
så var det ja..Snygg, riktigt classy! Men det som tråden handlar om, hur tunn/tjock?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
så var det ja..Snygg, riktigt classy! Men det som tråden handlar om, hur tunn/tjock?![]()
Båda dessa har ref 56023, batteriverk och 36mm. Byggda nån gång på 80-talet.
Vaddå, sitter du på alla tre?Båda dessa har ref 56023, batteriverk och 36mm. Byggda nån gång på 80-talet.
@Aurum's före detta RO i tantal/stål är knappt 5,5mm tunn; 33mm och batteri. Ref är 56175 "Championship", jubileumsmodell för att fira Nick Faldo's dubbelvinst i Masters och US Open 1990. (sporten är golf)
![]()
![]()
Den lilla är frugans..Vaddå, sitter du på alla tre?
Inte det första av mina ur som gått till kvinnofolk heller...Den lilla är frugans..![]()
Tunna klockor är helt i min smak, tycker många av dagens klockor är på tok för tjocka.
Vacheron constantine har ju sin manuella rakbladstunna Ultra fine 1955 som bara är 4.13 mm tjock. Låter det vara osagt om den innehar något slags rekord men väldigt tunn och snygg är den.
http://www.vacheron-constantin.com/en/watches/historiques/ultra-fine-1955-33155-000r-9588.html
(lånad bild)
![]()
Hoppas att vi får se fler trevliga supertunna ur i framtiden. Är i dagsläget riktigt besviken på tex Omega med sitt tjocka cal 8500 som gör att tex POn blir näst intill obärbar. Mitt ur som jag skrev ett par rader om på vintageavdelningen, 4,8 mm tjock!
![]()
https://klocksnack.se/threads/okomplicerade-ur-tvåhandsur.43163/
Se på fan, tack för infon! Udda att den blev så jäkla tjock då. Kan hända att jag inte hänger med här iofs, 600 m och glasbaksida kanske inte blir mycket tunnare?Omega kalber 8500 är ett kraftigt verk, men ändå 0,5mm tunnare än Rolex 3135 som sitter i tex 116610. De nya PO hade alltså kunnat göras betydligt tunnare..
Tjockare kristall plus baksidan gör sitt, men tycker ändå, trots 600m, de borde kunnat gjort den lite tunnare.Se på fan, tack för infon! Udda att den blev så jäkla tjock då. Kan hända att jag inte hänger med här iofs, 600 m och glasbaksida kanske inte blir mycket tunnare?
Har aldrig varit sugen på tunna klockor. Vad hände?![]()
Nomos Tangente. Diameter 35 mm, tjocklek 6,2 mm.![]()
Manufakturkaliber Alpha, 2,6 mm högt.![]()
![]()
Näe... JLC släppte sin Master Ultra Thin Squelette för ett litet tag sedan. Den är 3,60mmThe Piaget Altiplano 900P som är världens tunnaste mekaniska klocka på hela 3.65 mm som nämnt inledningsvis är ju helt sjukt!!!![]()
Måste plugga merNäe... JLC släppte sin Master Ultra Thin Squelette för ett litet tag sedan. Den är 3,60mm
https://klocksnack.se/threads/tråden-om-tunna-klockor.43223/#post-1029209
Och då får man väga in att den har safirglas och skruvat boettlock.Midasen hävdar sig bra i tråden om tunna klockor, med sin minimala tjocklek på endast 5mm på ett mekaniskt urverk
![]()
![]()
Tunna dykarklockor är vi inte bortskämda med! Man blir ju rätt trött på denna täthetshets. Vem behöver en klocka som är tät till 600m? Då är det bättre att göra som GS och köra 200m och skippa glasbaksida i en 12,7mm tjock boett. Tyvärr har de inte fattat att 44mm är för stort (trots att de bevisligen kan trycka i urverket i 39mm-boetter som lätt klarar 100m).Tjockare kristall plus baksidan gör sitt, men tycker ändå, trots 600m, de borde kunnat gjort den lite tunnare.
Tunna dykarklockor är vi inte bortskämda med! Man blir ju rätt trött på denna täthetshets. Vem behöver en klocka som är tät till 600m? Då är det bättre att göra som GS och köra 200m och skippa glasbaksida i en 12,7mm tjock boett. Tyvärr har de inte fattat att 44mm är för stort (trots att de bevisligen kan trycka i urverket i 39mm-boetter som lätt klarar 100m).
Det jag menar är att det finns inga hinder för att göra en dykarklocka som är runt 12x40mm med minst 200m WR, men ingen jävel (knappt) förutom Rolex gör det.Jag säger Patek 5167, 40mm, 8,5mm tjock och wr till 120m.
Perfekt till stekiga badet. Även 5711 har ju OK wr och övrig spec
Men en renodlad dykare, men vridring etc är ju i regel i mitt tycke på tok för fet (och stor)
Omega SMP300, ref 2254.50. WR 300m och 11mm tjock (41mm i diameter)Det jag menar är att det finns inga hinder för att göra en dykarklocka som är runt 12x40mm med minst 200m WR, men ingen jävel (knappt) förutom Rolex gör det.
Sen vet jag självklart att de flesta klockor som har 100m WR klarar vardagsbad men det är ju inte riktigt samma grej.
Kanon ju!Omega SMP300, ref 2254.50. WR 300m och 11mm tjock (41mm i diameter)
![]()