• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om tunna klockor

_jonte

Patek
36mm? Automatiska? Refar?

@Aurum , din 33mm Tantal, är inte den riktigt tunn?
Båda dessa har ref 56023, batteriverk och 36mm. Byggda nån gång på 80-talet.

@Aurum's före detta RO i tantal/stål är knappt 5,5mm tunn; 33mm och batteri. Ref är 56175 "Championship", jubileumsmodell för att fira Nick Faldo's dubbelvinst i Masters och US Open 1990. (sporten är golf ;))
20150902_174858-01.jpeg

20150902_174815-01.jpeg
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Båda dessa har ref 56023, batteriverk och 36mm. Byggda nån gång på 80-talet.

@Aurum's före detta RO i tantal/stål är knappt 5,5mm tunn; 33mm och batteri. Ref är 56175 "Championship", jubileumsmodell för att fira Nick Faldo's dubbelvinst i Masters och US Open 1990. (sporten är golf ;))
20150902_174858-01.jpeg

20150902_174815-01.jpeg
Vaddå, sitter du på alla tre?
 

Norra

Panerai

Chrisse

Patek
2-Faktor
Hoppas att vi får se fler trevliga supertunna ur i framtiden. Är i dagsläget riktigt besviken på tex Omega med sitt tjocka cal 8500 som gör att tex POn blir näst intill obärbar. Mitt ur som jag skrev ett par rader om på vintageavdelningen, 4,8 mm tjock!

image-jpg.181379

https://klocksnack.se/threads/okomplicerade-ur-tvåhandsur.43163/

Omega kalber 8500 är ett kraftigt verk, men ändå 0,5mm tunnare än Rolex 3135 som sitter i tex 116610. De nya PO hade alltså kunnat göras betydligt tunnare..
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
image.jpg
image.jpg
Tenta pluggade för några veckor sedan. Fram med litteraturen på morgon kvisten för att dubbel checka. Och hade självklart glömt denna skönhet Bvlgari Roma Feires 40th anniversary med den ikoniska designen ifrån 1975. Urverket är på 2,23 mm och totalt 5,15mm. Denna borde falla dig i smaken @Rozzy ;)
 
Min tunnaste klocka är en Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin från 90-talet. Totalt är den är 5.4 mm hög, kalibern heter 849 och är 1.85 mm. Här är en trevlig genomgång av klockan: http://people.timezone.com/library/horologium/horologium0028

Några bilder:
jlc-mut-3.jpg
jlc-mut-2.jpg
jlc-mut-1.jpg

Så länge man inte dyker från bassängkanten är det helt ok att bada med den (enligt manualen), därav kör jag med perlonband på sommaren.

Jag har även en Reverso Classique, som i detta sammanhang kan anses hög med sina 7 mm ;).
reverso.jpg
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjockare kristall plus baksidan gör sitt, men tycker ändå, trots 600m, de borde kunnat gjort den lite tunnare.
Tunna dykarklockor är vi inte bortskämda med! Man blir ju rätt trött på denna täthetshets. Vem behöver en klocka som är tät till 600m? Då är det bättre att göra som GS och köra 200m och skippa glasbaksida i en 12,7mm tjock boett. Tyvärr har de inte fattat att 44mm är för stort (trots att de bevisligen kan trycka i urverket i 39mm-boetter som lätt klarar 100m).
 
Senast ändrad:

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tunna dykarklockor är vi inte bortskämda med! Man blir ju rätt trött på denna täthetshets. Vem behöver en klocka som är tät till 600m? Då är det bättre att göra som GS och köra 200m och skippa glasbaksida i en 12,7mm tjock boett. Tyvärr har de inte fattat att 44mm är för stort (trots att de bevisligen kan trycka i urverket i 39mm-boetter som lätt klarar 100m).

Jag säger Patek 5167, 40mm, 8,5mm tjock och wr till 120m.
Perfekt till stekiga badet. Även 5711 har ju OK wr och övrig spec

Men en renodlad dykare, men vridring etc är ju i regel i mitt tycke på tok för fet (och stor)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag säger Patek 5167, 40mm, 8,5mm tjock och wr till 120m.
Perfekt till stekiga badet. Även 5711 har ju OK wr och övrig spec

Men en renodlad dykare, men vridring etc är ju i regel i mitt tycke på tok för fet (och stor)
Det jag menar är att det finns inga hinder för att göra en dykarklocka som är runt 12x40mm med minst 200m WR, men ingen jävel (knappt) förutom Rolex gör det.

Sen vet jag självklart att de flesta klockor som har 100m WR klarar vardagsbad men det är ju inte riktigt samma grej.
 
Topp