• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om tunna klockor

BCKSTRM

Rolex
Inte supertunn (namnet till trots) med sina 9.9 mm totalt varav verket är 4.9 mm, men platsen är i alla fall ekonomiskt använd.

141207-Moon.jpg


141207-Moon-5.jpg


141207-Moon-6.jpg
Fan vad fin! Är själv sugen på en small second, men nu blev jag kär i den där också... Skit också ;) När jag provade small second växte den väldigt mycket under den korta tiden och det kändes som att jag skulle trivas med den länge. Hur känner du med den? Är det en keeper?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag fuskar något med att bara mäta halva klockan :)

IMG_6526.jpg


Frågan är varför SS inte tidigare valde att göra en riktigt tunn dressera när potentialen uppenbarligen fanns.
När jag googlar mig fram så verkar det som att Royal Steel Classic 37mm är 10mm tunn, och det borde ju varit den tunnaste i sortimentet innan Royal Capital landade.

Visst, man hade fått minska något på storleken på kronan, men i övrigt så borde det ju inte funnits några tekniska hinder.
Den blir faktiskt en riktigt mysig känsla att tänka sig den som en dressera, (med eller utan sub-sekund), även om det är svårt att förmedla på bild.
Den ser väldigt stor ut från vinkeln på kortet, men botten mäter in på perfekta 36mm så återigen skulle det varit spot on.

Svaret på min egna fråga blir väl med största sannolikhet att de inte ansåg att det fanns en marknad....men liiiite konstigt är det i alla fall.

(Om @Sjöö Sandström läser det här och får feeling så räcker med det en Royal Capital i guld som tack för produkttipset ;))

IMG_6528.JPG
 

BCKSTRM

Rolex
Tänkte be om lite tips i denna eminenta tråd. Jag är sjukt sugen på en dressare som ska få stanna länge, kanske till nästa generation. Jag har nog hittat drömklockan. Patek Calatrava WG:
image.jpeg

Älskar allt på denna. Perfekt storlek på 37mm, underbar boett som är härligt borstad på sidan, löjligt vacker tavla och episka index och visare. Enkel, vacker och sjukt välbalanserad. Perfekt helt enkelt. Tyvärr ligger det dock inte 200k hemma och skräpar... :(

Nästa alternativ är JLC Master Ultrathin Small Second.
image.jpeg

Denna gillar jag också sjukt mycket. Grym storlek på knappt 38mm, härliga index och visare. Dock är jag inte lika förtjust i boetten och framför allt luggarna som är lite bör blank(a) och rund(a). Denna är dock inom räckhåll när det kommer till deg.

Så nu vet ni nog vad jag vill ha. En tunn, clean och välbalanserad dressare med lite liv i tavla, index och visare. Vidare går allt YG etc bort. Tänk budget som JLC, ca 50 beggad men hittas rätt klocka kan jag spara, om än inte till Patek. Alla tips mottages tacksamt!
(Båda bilderna är stulna från www...)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sådär, då var det dags för en uppdatering! Sålde för vad som känns en evighet sedan min Piguet kaliber 21 försedda Midas men nu har det hänt något. Cartier tillverkade under 80-talet en riktig värsting för de diskretaste gentlemännen som var ute efter elegans, ett utdöende släkte tyvärr om vi ser till vad som tillverkas idag. Det var en Santos i guld eller Platina. Ni som nu spenderar lite för mycket tid här tänker börjar kanske tänka efter och tycka att det låter bekant och knappast som en nyhet?

IMG_9173.JPG
IMG_9175.JPG
IMG_9176.JPG
IMG_9178.JPG
IMG_9180.JPG
IMG_9182.JPG
IMG_9187.JPG
IMG_9188.JPG
IMG_9196.JPG
IMG_9199.JPG
IMG_9204.JPG

F. Piguet caliber 21P och mäter in på 4,4 mm. diameter 27 jämfört med automtiska storebrodern som är 29 mm. Löjligt elegant.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Sådär, då var det dags för en uppdatering! Sålde för vad som känns en evighet min Piguet kaliber 21 försedda Midas men nu har det hänt något. Cartier tillverkade under 80-talet en riktig värsting för de diskretaste gentlemännen som var ute efter elegans, ett utdöende släkte tyvärr om vi ser till vad som tillverkas idag. Det var en Santos i guld eller Platina. Ni som nu spenderar lite för mycket tid här tänker börjar kanske tänka efter och tycka att det låter bekant och knappast som en nyhet?

IMG_9173.JPG
IMG_9175.JPG
IMG_9176.JPG
IMG_9178.JPG
IMG_9180.JPG
IMG_9182.JPG
IMG_9187.JPG
IMG_9188.JPG
IMG_9196.JPG
IMG_9199.JPG
IMG_9204.JPG

F. Piguet caliber 21P och mäter in på 4,4 mm. diameter 27 jämfört med automtiska storebrodern som är 29 mm. Löjligt elegant.
Fantastiskt fin och elegant! Mycket bra. Kul trio.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Sådär, då var det dags för en uppdatering! Sålde för vad som känns en evighet sedan min Piguet kaliber 21 försedda Midas men nu har det hänt något. Cartier tillverkade under 80-talet en riktig värsting för de diskretaste gentlemännen som var ute efter elegans, ett utdöende släkte tyvärr om vi ser till vad som tillverkas idag. Det var en Santos i guld eller Platina. Ni som nu spenderar lite för mycket tid här tänker börjar kanske tänka efter och tycka att det låter bekant och knappast som en nyhet?

IMG_9173.JPG
IMG_9175.JPG
IMG_9176.JPG
IMG_9178.JPG
IMG_9180.JPG
IMG_9182.JPG
IMG_9187.JPG
IMG_9188.JPG
IMG_9196.JPG
IMG_9199.JPG
IMG_9204.JPG

F. Piguet caliber 21P och mäter in på 4,4 mm. diameter 27 jämfört med automtiska storebrodern som är 29 mm. Löjligt elegant.
Häftig klocka. Jag gillar tunnisar - både tekniskt och utseendemässigt.
 
Topp