• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om urverk

Bezelman

Guld
2-Faktor
Nu har jag både sökt o försökt....hitta en tråd med fokus på hjärtat av det vi alla intresserar oss för, nämligen urverket!! I den här tråden pratar vi inte alls om hur svårt det är att få tag på en viss Rolex eller hur felprisad den där Tag Heuern var. Däremot om hur kul det är att utveckla kunskaperna kring olika verk (även Quartz) vilka skillnader, likheter o förbättringar som skett mellan versioner osv. Är tex D versionen av Seikos 6r15 bättre än C oisf varför? Vad beror det på att ETA i sina top grade versioner verkar ha lämnat Incabloc för sin egen Novodiac är det bara en kostnadsfråga? Är Rolex 3235 i praktiken världens bästa urverk eller är det snarare någon Tourbillon från PP? Kanske finns det ett genuint intresse för detta hos några på forumet o jag vill gärna lära mig mer! Så shooot.. . Jag slänger in en första fråga också.....

Och här kommer den....frågan alltså..
Hur kan det komma sig att två urverk av samma sort o samma justering från samma tillverkare (Sinn ETA 2824-2 top grade justerad i fem positioner i ena fallet går fortare på armen än i vilande men i det andra fallet är tvärtom. Dvs går saktare på arm än i vila. Samma dagliga rutiner samma temperaturer lika nya klockor osv osv. Är inte det lite konstigt?

Sannolikt! Fast som sagt...här skulle man vilja ha lite fakta också! Men min ganska amatörmässiga bild är att det kan vara en kandidat till bästa "allround workhorse med lite flair" movement around.....

Dessa trådar brukar låsas rätt fort eftersom alla förstår att, för att uppnå det perfekta urverket, behöver man kapa alla mellanhänder och sälja direkt till konsument.
Se bifogad bild på B36R5-verket.
9CA48EDE-A8EA-4120-9D9F-FA64DE855E05.jpeg

Dessa trådar brukar låsas rätt fort eftersom alla förstår att, för att uppnå det perfekta urverket, behöver man kapa alla mellanhänder och sälja direkt till konsument.
Se bifogad bild på B36R5-verket.
9CA48EDE-A8EA-4120-9D9F-FA64DE855E05.jpeg
Suck

Och här kommer den....frågan alltså..
Hur kan det komma sig att två urverk av samma sort o samma justering från samma tillverkare (Sinn ETA 2824-2 top grade justerad i fem positioner i ena fallet går fortare på armen än i vilande men i det andra fallet är tvärtom. Dvs går saktare på arm än i vila. Samma dagliga rutiner samma temperaturer lika nya klockor osv osv. Är inte det lite konstigt?
Kan bara svara utifrån mekaniken i det hela, är inte urmakare - Beroende på position kommer fjädrar och andra rörliga komponenter belastas olika av gravitation & tröghetskrafter vid rörelse och påverka varandra olika. För att det ska alltid ska snurra i prick 4 Hz krävs extremt exakt fabrikation, just eftersom felmarginalerna i frekvensen är så oerhört små. En skillnad på 0.0005% i resonansfrekvens kan avgöra om klockan går för långsamt eller för fort.

För att ta som jämförelse: En klocka som går inom COSC (-4,+6 per dag) har en balansfjäder som roterar fram och tillbaka (ungefär) 8 gånger per sekund eller 28800 gånger per timme, alltså 691200 gånger per dag. Det innebär att en klocka vars fjäder går fram och tillbaka 691248 gånger på en dag ligger på övre gränsen, och en som går 691168 gånger ligger på undre gränsen. Det är en felmarginal på ≈0.007% i resonansfrekvens, som i sin tur beror på massfördelning (exakthet i fabrikation) och fjäderns fjäderkonstant som beror på en massa andra fenomen som skjuvmodul etc. Toleranserna på dessa delar är alltså ofantligt små, på mikrometernivå vilket i sin tur ställer enorma krav på utrustning för fabrikation. Att det diffar lite inom dessa toleranser är (förmodligen) vad som orsakar det fenomen du beskriver. :)

@Echo Delta kanske kan svara mer noggrant, utifrån ett urmakarperspektiv?

Ja det är ju förstås ett troligt skäl. Att flera toleranser så att säga drar åt samma håll. Ändå borde väl det dagliga användandet påverka båda verken på samma sätt. Men kanske är det omöjligt att avgöra hur den påverkansfaktorn samverkar med skillnader i toleranser.

Ja det är ju förstås ett troligt skäl. Att flera toleranser så att säga drar åt samma håll. Ändå borde väl det dagliga användandet på verka på samma sätt. Men kanske är det omöjligt att avgöra hur den påverkansfaktorn samverkar med skillnader i toleranser.
Ja, sen finns det ju inte bara en rörlig del i en klocka som kan påverkas av detta. Min gissning är, precis som du säger, att det dagliga användandet tillsammans med toleransen orsakar det beteendet. Sen finns det ju andra saker också, som att delarna påverkas olika mycket av gravitation i olika positioner (och på olika platser i världen) vilket har ett försök till lösning i form av en tourbillon. Man har dock inte lyckats (mig veterligen) lösa problemet med varierande gravitationskonstant... :)

Kan bli en intressant tråd, eller helt galet off topic... När det gäller den tekniska utvecklingen av urverk blir jag ibland lite frustrerad över hur små framsteg som gjorts av så få tillverkare över så lång tid. Det senaste urverket som Zenith presenterade, Defy Lab, verkade ju fantastiskt lovande (utvecklat av Tag Heuer men valdes att presenteras som Zenith eftersom man vill profilera märket).
. Tyvärr verkar det dröja innan det kommer i produktion, om någonsin?. När det gäller kvarts har ju Seiko/Grand Seiko sitt 9f urverk. Väldigt fint på alla sätt. Termokompenserat med kvartskristaller som åldras INNAN det sätts i klockan och urverket justeras för varje unik klocka till spec på 5-10 spy. Men det firade 25år i år...25! Tyvärr ingen utveckling av batteritid eller andra funktioner sedan dess. Det närmaste teknisk utveckling man gjort är att lägga till en GMT funktion. Springdrive är ett lovande urverk med både god tidshållning och långa serviceintervaller, hur framtiden ser ut där vet jag inte. Citizen presenterade i år Cal 0.100. Ett eco-drive urverk med en spec på 1spy!! Det skall enligt dem själva komma i produktion efter Basel 2019. DET urverket tycker jag verkar lovande :).
Soldrift, GPS, Radiosynk, många funktioner som låter moderna men faktiskt har ett par år på nacken. Seiko släpper en ny Astron med solcellsuppladdat urverk med GPS. Man har försökt krympa klockan lite, lyckas delvis eftersom den nu är mindre än sin föregångare, men fortfarande 43mm+. Omega med sina nya fina urverk med kiselspiral och massa tekniska godbitar är ju fortfarande som att ha en hockeypuck i höjd på handleden, och man pratar fortfarande om en tidshållning på sekunder/dag, inte vecka, månad eller år. Ja, ja, jag låter som en grinig gubbe, men jag tycker man kan förvänta sig större bedrifter än att presentera Heritage modeller med i grunden samma teknik som på ´40 talet och ta premiumbetalt av kunderna.

Senast ändrad:
Kan bli en intressant tråd, eller helt galet off topic... När det gäller den tekniska utvecklingen av urverk blir jag ibland lite frustrerad över hur små framsteg som gjorts av så få tillverkare över så lång tid. Det senaste urverket som Zenith presenterade, Defy Lab, verkade ju fantastiskt lovande (utvecklat av Tag Heuer men valdes att presenteras som Zenith eftersom man vill profilera märket).
. Tyvärr verkar det dröja innan det kommer i produktion, om någonsin?. När det gäller kvarts har ju Seiko/Grand Seiko sitt 9f urverk. Väldigt fint på alla sätt. Termokompenserat med kvartskristaller som åldras INNAN det sätts i klockan och urverket justeras för varje unik klocka till spec på 5-10 spy. Men det firade 25år i år...25! Tyvärr ingen utveckling av batteritid eller andra funktioner sedan dess. Det närmaste teknisk utveckling man gjort är att lägga till en GMT funktion. Springdrive är ett lovande urverk med både god tidshållning och långa serviceintervaller, hur framtiden ser ut där vet jag inte. Citizen presenterade i år Cal 0.100. Ett eco-drive urverk med en spec på 1spy!! Det skall enligt dem själva komma i produktion efter Basel 2019. DET urverket tycker jag verkar lovande :).
Soldrift, GPS, Radiosynk, många funktioner som låter moderna men faktiskt har ett par år på nacken. Seiko stäpper en ny Astron med solcellsuppladdat urverk med GPS. Man har försökt krympa klockan lite, lyckas delvis eftersom den nu är mindre än sin föregångare, men fortfarande 43mm+. Omega med sina nya fina urverk med kiselspiral och massa tekniska godbitar är ju fortfarande som att ha en hockeypuck i höjd på handleden, och man pratar fortfarande om en tidshållning på sekunder/dag, inte vecka, månad eller år. Ja, ja, jag låter som en grinig gubbe, men jag tycker man kan förvänta sig större bedrifter än att presentera Heritage modeller med i grunden samma teknik som på ´40 talet och ta premiumbetalt av kunderna.
Svinbra inlägg, även från Aximand. Precis den typen av diskussioner jag ville fånga! Skall kika lite mera i detalj på Barbas inlägg senare idag men det är som sagt lite märkligt att det inte kommer fler innovativa lösningar?

Världens bästa urverk i samtliga aspekter utom pris och tillgänglighet är Cartier ID2.
Så nära perfektion man kommer, men det lär dröja många år, om ens alls innan ens delar av detta verk används i reguljär produktion!
Vad är det som gör att detta verk är så bra och vad hindrar det från att tas i produktion? Pratar vi materialtillgång eller något annat? :)

Det var intressant, 30 dagars PR är ju inte fy skam!! Även om just den varianten inte kommer säljas så ges ju en insikt i vad som skulle kunna blir verklighet om några år i lite förenklad version kanske ...

Nu hann jag bottna Citizen 0100 lite. Jäklar vilket coolt verk Jag har en liten soft spot för Citizen. Såå jäkla bra kvalitet men tyvärr nästan alltid lika usel design. Om dom kunde sätta detta verk i en tool watch aktig 39mm ... Mums!!

När det gäller Quartz... Om man vill ha lite finare servicebara verk utöver de mer kända som Seiko 9f eller Citizens "the Citizen".
Vad ska man leta efter då? Måste Inte vara termo kompenserat men däremot "bra kvalitet"...

Spännande tråd!
För en som är nybörjare på klockor, vad är den stora skillnaden mellan olika urverk och vad är det som gör ett urverk riktigt riktigt bra? Är det konstruktionen, precisionen, robustheten, serviceintervall etc..

Spännande tråd!
För en som är nybörjare på klockor, vad är den stora skillnaden mellan olika urverk och vad är det som gör ett urverk riktigt riktigt bra? Är det konstruktionen, precisionen, robustheten, serviceintervall etc..
Det beror på vad man är ute efter. Olika verk passar olika bra till dykarur jämfört med en dressare!
Tillverkaren kan nog förvänta sig att en dykare används mer frekvent och tuffare än ett dressat ur. Dykaren har ett tåligare verk med annan precision än dressaren. Detta gäller i synnerhet mekaniska ur, men även till viss del för kvartsuren med!

Spännande tråd!
Passning mellan delar, hur väl varje del är polerad/finishad, 'design' på urverket (i fallet med öppen baksida/skeleton). Men jag skulle nog säga "all of the above" som svar på din fråga - precisionen, konstruktionen, design, finish och serviceintervall är alla saker som påverkar min uppfattning om vad som är ett "bra" urverk. Även tekniska framsteg som i fallet med Cartiers ID2 som @BarbaBarba och @Echo Delta nämnde ovan är oerhört spännande.
Den stora skillnaden mellan olika urverk måste väl ändå sägas vara finish på delarna, toleranser i materialtillverkning/fabrikation och konstruktion av verket. De flesta urverk av samma typ (kronograf, perpetual calendar) har liknande design, även om det finns vissa skillnader rent konstruktionsmässigt.
Rekommenderar denna video för en rätt bra inblick i skillnaden mellan två kronografer, bland annat:

Läste om något absurt coolt urverk från Panerai som jag dessvärre inte minns namnet på, men det ska tydligen inte behövas servas på 50 år om jag inte missminner mig. Såna features tycker jag är riktigt innovativa!

Spännande tråd!
Det är faktiskt en intressant fråga som nog har ganska många olika svar.
Generellt tror jag man kan hitta ett antal kvalitetsparametrar som dock i en del fall är varandras motsatser.
Om vi börjar enkelt så är ett vackert verk alltid en fördel. Framförallt om man har glasbaksida så att man kan se det. Ofta handlar det om dekorationer i form olika mönstrade bearbetningar, färgade "juveler" blånerade skruvar, ädla metaller osv. Samma verk kan finnas i allt från enkla till riktigt fina varianter.
Sedan har vi väl precision/avvikelse. Där är verkets förmåga att hålla tiden så opåverkat från yttre faktorer som läge o temp viktigt. Ett verk som är bra på detta kan ofta justeras till god tidshållning. Justering i sig görs för klockans olika positioner tavla upp/ner osv o finare verk justeras noggrannare och i fler positioner.
Sedan är väl driftsäkerhet/stöttålighet osv en viktig faktor som bevisas bäst av tid som verket funnits på marknaden.
Servicekostnad kan ju också vara en slags kvalitetsparameter som dock ofta relaterar omvänt mot verkets komplexitet o "finhet" i övrigt. Riktigt fina specialverk med komplikationer som tex månfas eller tourbillon eller sånt blir ju både ett mått på hur fint verket är men leder också till högre servicekostnader. Likaså för tex Chronografer. Mer komplicerade o dyrare att serva....
Så vad som är ett bra verk kan nog i viss mån vara beroende av vem man frågar.
Allt ovan lite generaliserat i skrivet utan belägg för att vara varken fullständigt eller helt felfritt :) men kul att fundera kring!
För mig är tidshållning o robusthet viktigast!

Tycker sånt här är riktigt intressant, är inte så värst insatt men försöker lära mig. Hur ser ni på inhouse vs t. ex ett modifierat/dekorerat ETA om vi förutsätter att båda är COSC-certifierade? Finns ju många modeller i 40-70k klassen som är baserade på ETA/Valjoux exempelvis. Tycker det känns lite roligare med ett inhouse personligen, men enligt min uppfattning kan de som är ”icke-inhouse” ofta lite tunnare och är aningen (?) billigare att serva.

Sen undrar jag lite hur mekaniska verk påverkas av säkerhetskontrollen på flygplatser med tanke på magnetism? Oftast behöver man ju inte ta av sig klockan men jag har varit med om att de bett mig göra det och lägga den i korgen med ens tillhörigheter.

För min del är jag inte så romantisk avseende inhouse verk så att de automatiskt skulle vara bättre. Däremot om det verkligen presterar bättre är det ju en annan sak. Dock tycker jag att det är en stor fördel att man kan få dom servade av vilken bra uris som helst. Frågan är ju intressant då skillnaderna mellan ett inhouse som tex det som Tudor tagit fram och ett ETA 2824-2 top grade egentligen är rätt minimal. Även om Tudor verket skulle visa sig vara två sekunder exaktare per dygn när det kommer från fabrik (det är ju heller inte säkert då ett ETA mycket väl kan gå väldigt spot on) så vet man ju inte hur det ser ut om tio år. Och heller inte vilket som tål tidens tand bäst heller. Lite annorlunda kanske med tex Rolex mest beprövade verk. Men egentligen......

Världens bästa urverk i samtliga aspekter utom pris och tillgänglighet är Cartier ID2.
Så nära perfektion man kommer, men det lär dröja många år, om ens alls innan ens delar av detta verk används i reguljär produktion!

Fascinerande läsning.
Ubercoolt men samtidigt får artikeln mig att inse hur omodern och "dålig" ett vanligt mekaniskt verk är när den egentligen kan göras så mycket bättre.

Ja det var verkligen coolt! Men samtidigt som man vill se viss utveckling vill man ju heller inte ha för mycket av de. Då blir klockorna "för bra" o så är vi i Quartz all over again på nåt sätt Svårt det där med lagom :)

Tycker sånt här är riktigt intressant, är inte så värst insatt men försöker lära mig. Hur ser ni på inhouse vs t. ex ett modifierat/dekorerat ETA om vi förutsätter att båda är COSC-certifierade? Finns ju många modeller i 40-70k klassen som är baserade på ETA/Valjoux exempelvis. Tycker det känns lite roligare med ett inhouse personligen, men enligt min uppfattning kan de som är ”icke-inhouse” ofta lite tunnare och är aningen (?) billigare att serva.
lite angående "in-house"

Kanske postar i fel tråd, men har ni någon erfarenhet vad det kostar att göra en fullständig servis på ett ETA 2834-2 urverk som slutat fungera? Bor i Stockholm.

Tillbaka
Topp