Kan bli en intressant tråd, eller helt galet off topic... När det gäller den tekniska utvecklingen av urverk blir jag ibland lite frustrerad över hur små framsteg som gjorts av så få tillverkare över så lång tid. Det senaste urverket som Zenith presenterade, Defy Lab, verkade ju fantastiskt lovande (utvecklat av Tag Heuer men valdes att presenteras som Zenith eftersom man vill profilera märket).
. Tyvärr verkar det dröja innan det kommer i produktion, om någonsin?. När det gäller kvarts har ju Seiko/Grand Seiko sitt 9f urverk. Väldigt fint på alla sätt. Termokompenserat med kvartskristaller som åldras INNAN det sätts i klockan och urverket justeras för varje unik klocka till spec på 5-10 spy. Men det firade 25år i år...25! Tyvärr ingen utveckling av batteritid eller andra funktioner sedan dess. Det närmaste teknisk utveckling man gjort är att lägga till en GMT funktion. Springdrive är ett lovande urverk med både god tidshållning och långa serviceintervaller, hur framtiden ser ut där vet jag inte. Citizen presenterade i år Cal 0.100. Ett eco-drive urverk med en spec på 1spy!! Det skall enligt dem själva komma i produktion efter Basel 2019. DET urverket tycker jag verkar lovande

.
Soldrift, GPS, Radiosynk, många funktioner som låter moderna men faktiskt har ett par år på nacken. Seiko stäpper en ny Astron med solcellsuppladdat urverk med GPS. Man har försökt krympa klockan lite, lyckas delvis eftersom den nu är mindre än sin föregångare, men fortfarande 43mm+. Omega med sina nya fina urverk med kiselspiral och massa tekniska godbitar är ju fortfarande som att ha en hockeypuck i höjd på handleden, och man pratar fortfarande om en tidshållning på sekunder/dag, inte vecka, månad eller år. Ja, ja, jag låter som en grinig gubbe, men jag tycker man kan förvänta sig större bedrifter än att presentera Heritage modeller med i grunden samma teknik som på ´40 talet och ta premiumbetalt av kunderna.