• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om urverk

Ja det var dom tidiga jag tänkte på! Men tiden får ju utvisa hur tåliga dom senare är. Kan du utveckla varför du anser dom vara i en klass för sig? Jag håller med om att dom är snyggare men rent preatandamässigt tänker jag. Det går 86400 sekunder på ett dygn och om avvikelsen i praktiken är 2 eller 4 sekunder är ju extremt marginellt. Just nu fastnar jag i den reella kvalitén. Inte den upplevda. Jag är också beredd att betala för finare urverk men menar att det är ganska irrationellt. Eller kanske inte .. :)
Jag baserade mitt uttalande egentligen enbart på verkens egenskaper gällande tidshållning etc. Jag har ingen data att backa upp det med.
Sen kan man tycka vad man vill om gångegenskaper men är tidshållning irrelevant vill jag nominera Seiko 7Sxx till bästa mekaniska urverk. Man behöver inte ens serva det då det är så billigt, dessutom är de tåliga (vad jag hört).
Är det irrationellt att köpa dyr klocka för bättre tidshållning på de mekaniska urverket? Ja. Men inte mer irrationellt än att välja mekaniskt över kvarts. :)

Nej sätter man det i perspektiv mot Quartz så blir det ju slut på argument i diskussionen :). Jag försöker heller inte jämställa eta 2824 med Omegas 8xxx utan mer intresserad av att reflektera lite över vad som gör ett urverk bra. Som du är inne på så gillar ju många Seikos arbetshästsr 4r36 o 6r15 lika bra men där har jag själv lite problem med att dom går så "svajigt". Haft flera Seiko som legat på bara någon eller några få sek plus spd men där variansen var desto större. Så i genomsnitt och i praktiken höll dom tiden väldigt bra men ändå störde det min känsla. Fast man kan ju även där diskutera om det gör dom "sämre". Nåja blir väl mest filosofi av det till slut :)

Tillbaka
Topp