Håller med. Dock är det ju så att om det jobbiga tar över för mycket. Som att kunderna är mongon, så kanske man bör byta jobb.
Säljer ju själv enbart till företag vilket kan vara en fördel men det finns många jobbiga kunder. Men det får man ju ta som säljare.![]()
Realiteten är ju naturligtvis at en viss liten procent av kunder är rövhål och hel eller halvidioter. Stor del av jobbet är ju att skaka av sig detta och inte låta det suga energi och påverka kundmötet som ju alltid måste inledas med att man har en positiv attityd mot varje ny kund man möter.
Min kvalificerade gissning om Hoursfallet som TS tar upp är att det handlar mest om den andra, och absolut största, energisugaren i butik: butiksstölder. Det är svårt att adekvat beskriva hur nedbrytande den verkligheten är på service och kundmöte, på en makronivå så har det mycket större genomslag än enskilda bra/dåliga säljare. Det fokus som det tar i anspråk skapar en sån röta i attityden och agerandet hos butikspersonal att det förstör så mycket annat. En vanlig kommentar jag hör är "jag vill ju inte bli sedd och behandlad som en tjuv när jag kommer in i en butik" och det är ju uppenbart helt rimligt. Tyvärr blir det en närmast helt oundviklig realitet i många butiker såvida man inte har lyckats anställa ett par Gandhi, Moder Teresa, Nelson Mandela eller andra säljare av den spirituella kalibern. Jag är den första att beklaga detta, det kostar mig mångdubbelt mer pengar i min butik än själva värdet av de prylar som stjäls.