• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trackday bil

Helt klart charmiga bilar som med enkla mods blir riktiga trackday vapen. Och som sagt funkar utmärkt original också, mycket pang för pengarna! :)
Frågan är bara om det är för mkt mos om man nu kan få det :D
Det värsta jag kört/ägt är en c63 amg och den körde jag aldrig på bana.
 
Helt rätt, förutom mustang ägare då :cool: :D Ta mig t.ex. aldrig kört ringen och ska ge sig ut med en z06...

Jag är den första att räcka upp handen och säga att jag gillar effekt. Det ÄR vansinnigt roligt med mycket mos. Problemet är att man aldrig blir nöjd. Har kört både RSar och CSar på bana och var aldrig imponerad av knuffen i ryggen (dock av en mängd andra saker - fantastiska banvapen).

Min poäng är att det är YTTERST få amatörförare som BEHÖVER 600 hästar alá Corvette för att åka fort runt en bana. Snarare kan det bli kontraproduktivt - när du närmare dig bromspunkten i 220 istället för 170 så funkar inte normala människors hjärna och man tenderar t.ex. att bromsa för mycket och åka långsammare genom sväng, vänta tills man är helt rakt innan man kliver på igen etc. etc.

...sen är det såklart svinhäftigt när 100-200 passerar på en blinkning. :D

Och som med allt annat - bättre att lägga ner 50' på körtid istället för mera pulver. Kommer definitivt ge mer utdelning på varvtiderna.
 
Har någon dröm att någon gång ha tiden och pengarna till banåka. Kanske lika bra att jag inte har, risken är att jag skulle inse att jag suger :D

Som 235-förare läser jag endel på 2addicts.com, bland trackday-yankees verkar moddade BMW 228 poppis. Prislappen på en sådan borde ju ge utrymme för en hel del modd och labb i din budget, om du är en sådan som gillar den biten. Tydligen bättre balans i fyrcylindriga 228 kontra sexcylindriga m235:an, minns jag inte helt fel har dom samma bromsar om 228:an specats rätt när den var ny.

Den driver dessutom i rätt ände för puristerna.
 
Har ägt en Z06 C6 för flera år sen. Går som ett svin, dock betyder inte det att du har roligare.

Tycker din grundtanke är bra, kanske en C5a som hottas upp kan vara ett alternativ också?
Nja c5 är väl inte aktuellt, men som du säger så är nog cayman mer rätt iaf för en som mig som inte kört jättemycket även om det har blivit en hel del varv på mantorp.
 
IMG_4507.JPG
 
Ni tänker för snävt när det gäller Porsche.
Mer bang for the buck får ni leta efter.
Här är min 944, S2. Bur, vagnbok, besiktigad.
(ej jag bakom ratten på bilden).

Jävlar vad bra!

...jag är inte snäv, alls, när det gäller Porsche, kollat på allt mellan 914 och RUFar för att köra bana med.

Men en av de mest långtgågna tankarna för att få ratta lite igen på sikt är just 944. När det gäller 4-cylindrigt gillar jag dock Turbo. En fin och rätt uppsatt 944 Turbo är svårslagen. Återigen gillar jag underdogstämpeln.

Gillar transaxel-Porschar överlag, väldigt kompetenta. Riktigt fina börjar det dock bli ont om.

Din ser ju grym ut! Kul bil - bra köp! Jag älskar den randiga Plyschen i 80-tals Porscharna! :)
 
Jävlar vad bra!

...jag är inte snäv, alls, när det gäller Porsche, kollat på allt mellan 914 och RUFar för att köra bana med.

Men en av de mest långtgågna tankarna för att få ratta lite igen på sikt är just 944. När det gäller 4-cylindrigt gillar jag dock Turbo. En fin och rätt uppsatt 944 Turbo är svårslagen. Återigen gillar jag underdogstämpeln.

Gillar transaxel-Porschar överlag, väldigt kompetenta. Riktigt fina börjar det dock bli ont om.

Din ser ju grym ut! Kul bil - bra köp! Jag älskar den randiga Plyschen i 80-tals Porscharna! :)
Yes. Sjukt rolig.

Btw accepteras inte öronlappstolar på ringen om någon ska dit. Jag fick byta plats på mina stolar i somras.....
 
Ni tänker för snävt när det gäller Porsche.
Mer bang for the buck får ni leta efter.
Här är min 944, S2. Bur, vagnbok, besiktigad.
(ej jag bakom ratten på bilden).
Mkt bra!
Hade själv en S2 som var banoptimerad av Sanden för några år sedan samt lite lättad. Gick ruskigt bra o h mycket rolig *och enkel) att köra fort på bana. Tänk bara på att försök hitta utan taklucka då det ger bättre sitthöjd vid hjälm.
 
MX-5 solklart val för banor som Anderstorp och Mantorp och äter dessutom inte upp alla pengar på inköp som ger möjligheten att underhålla/uppgradera bilen när den körs hårt.

Fan att jag var tvungen att sälja min :(
 
Mkt bra!
Hade själv en S2 som var banoptimerad av Sanden för några år sedan samt lite lättad. Gick ruskigt bra o h mycket rolig *och enkel) att köra fort på bana. Tänk bara på att försök hitta utan taklucka då det ger bättre sitthöjd vid hjälm.
Har lucka. Är 1.74 med relativt köttig OMP-hjälm. Slår inte i.
 
Även Corvette C5 finns som z06.
Vassare, lättare o styvare med lägre utväxling än vanlig C5
Till halva pengen av en C6 z06
 
Ingen behöver mer motor, lättare bil, bättre chassi eller större bromsar innan de tar förarutbildningar......

Behöver-schmeblöver - hur ska man kunna skryta på internet om man inte har 600 hästar och 3-vägs-Öhlins-chassie? Va?

:D

[Möjligen med en bra BTG-tid. Men allas VBOX råkar alltid vara avstängd just när de satte sitt bästa varv...].
 
MX-5 solklart val för banor som Anderstorp och Mantorp och äter dessutom inte upp alla pengar på inköp som ger möjligheten att underhålla/uppgradera bilen när den körs hårt.

Fan att jag var tvungen att sälja min :(
Små korta knixiga banor, absolut, men Mantorp?
 
Det lutar åt Cayman s 987.2, 997.2 är för dyr för stunden tyvärr :( Ska bara hitta en vettig, riktigt dåligt utbud i Sverige. Pdk vs manuell? Personligen fördrar jag manuell låda.

Står en vit på P-platsen bredvid mig. Har inte sett den röra sig sedan den landade där i höstas så man kan ju alltid fråga om han är intresserad att sälja. Rätt säker på att det är en import dock av reg-plåtshållaren att döma..
 
Tillbaka
Topp