• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tropictråden!

Den blå Yeman blev ju fantastisk.

Den lyfte faktiskt rätt rejält när den fick blått star.

IMG_20220219_193152~2.jpg

Superfina! Har två blåa Tropic sport
1F59F02A-B920-4AD7-AE22-8A1E3442728B.jpeg
759D99F1-C710-484F-BCDC-C514F4A75F23.jpeg
Åh vad snygga! Jag har också två nyanser av blått på två Star; trodde det var ett fabrikatfel från början nästan, men det här styrker att de faktiskt kom i minst två nyanser av blått. Kul att du fick tag i ett blått Sport till Olman, ser grymt ut! :D
Snyggt! Vad är det för mått på det orangea?
Tack så mycket! 14mm så det är minimått, men tyckte det gjorde en snygg men tyvärr kromad klocka "värdig" på något sätt :D

...och på rätt klocka så har vi ett ekipage i absolut NOS-skick!

IMG_3869.jpg
IMG_3865.jpg
IMG_3870.jpg
IMG_3873.JPG
Riktigt snygg kombo med den klockan!

Ser att det är lite annorlunda design på baksidan av det bandet, jag har just köpt ett i 18mm med samma design (med större rutor och tre hål i bredd istället för två) står, precis som på ditt, tropic bara på ena halvan.
Återkommer med bilder när det anländer, undrar om dem är äldre eller något sånt 🤔 någon som vet?

Riktigt snygg kombo med den klockan!

Ser att det är lite annorlunda design på baksidan av det bandet, jag har just köpt ett i 18mm med samma design (med större rutor och tre hål i bredd istället för två) står, precis som på ditt, tropic bara på ena halvan.
Återkommer med bilder när det anländer, undrar om dem är äldre eller något sånt 🤔 någon som vet?
Tack broder!🤗
Men du, den skillnaden på banden har jag aldrig sett förrän du sa det!
Måste väl vara två olika band man kombinerat eller..? 🤔

Tack broder!🤗
Men du, den skillnaden på banden har jag aldrig sett förrän du sa det!
Måste väl vara två olika band man kombinerat eller..? 🤔
Jag tror inte det, det ligger 3st olika sådana på Ebay just nu i 18mm,känns osannolikt att alla vore så, jag ska ta bild på ett "vanligt" och det jag köpte när det kommer 🙂
Vore intressant att gå till botten med det!

Jag tror inte det, det ligger 3st olika sådana på Ebay just nu i 18mm,känns osannolikt att alla vore så, jag ska ta bild på ett "vanligt" och det jag köpte när det kommer 🙂
Vore intressant att gå till botten med det!
Spännande!
Killen jag köpte av är seriös samlare och bandet var NOS och komplett med det ovanliga Enicar-spännet så det synapser låter bra men ser onekligen skumt ut?

Spännande!
Killen jag köpte av är seriös samlare och bandet var NOS och komplett med det ovanliga Enicar-spännet så det synapser låter bra men ser onekligen skumt ut?
Jag har samlat länkar till massor med exempel, alla ser ut så med tropic på ena delen och swiss made på andra.
Verkar även som att seiko hade en sådan variant i 19mm specialtillverkade för deras första dykare (62 mas) enligt denna artikel 🙂

Alla band (inklusive mitt) har även rund ände och andra keepers, mer lika sådana som sitter på Hong Kong-varianten

Kan det vara så att det finns en äldre variant som är mycket ovanligare och mer okänd?
Vad tror alla i tråden? Tycker detta är lite intressant faktiskt 🙂

Kan det vara så att det finns en äldre variant som är mycket ovanligare och mer okänd?
Vad tror alla i tråden? Tycker detta är lite intressant faktiskt 🙂
Vet dock inte om de är äldre, yngre eller samtida, men gissningsvis är de en äldre version, då de garanterat funnits i Seikokataloger från 60-talet, och verkar finnas betydligt färre av dem kvar. Detta hittade jag. Observera de mer upphöjda infästningar mot luggarna, som jag aldrig sett så tydligt på andra Tropicvarianter...

20221115_221426.jpg
20221115_221502.jpg
20221115_221521.jpg
20221115_221554.jpg
20221115_221657.jpg

Vet dock inte om de är äldre, yngre eller samtida, men gissningsvis är de en äldre version, då de garanterat funnits i Seikokataloger från 60-talet, och verkar finnas betydligt färre av dem kvar. Detta hittade jag. Observera de mer upphöjda infästningar mot luggarna, som jag aldrig sett så tydligt på andra Tropicvarianter...

20221115_221426.jpg
20221115_221502.jpg
20221115_221521.jpg
20221115_221554.jpg
20221115_221657.jpg
Det har du rätt i! Intressant 😃

Jag har köpt Tropic-band i 10-15 år och har nog aldrig sett den här "nya" gamla(?) varianten. Helt plötsligt dyker det upp en massa band märkta Tropic som ser ut som Tropic-kopior med keepers identiska med andra omärkta Tropic-kopior. Jag vet inte vad som är rätt eller fel men det hela förefaller en aning skumt.

Jag har köpt Tropic-band i 10-15 år och har nog aldrig sett den här "nya" gamla(?) varianten. Helt plötsligt dyker det upp en massa band märkta Tropic som ser ut som Tropic-kopior med keepers identiska med andra omärkta Tropic-kopior. Jag vet inte vad som är rätt eller fel men det hela förefaller en aning skumt.
Tycker också det är skumt, jag hittade många på Ebay, vissa ser riktigt gamla ut, men visst kan det vara fake, det känns dock som ett äkta i kvalitet och det ser gammalt ut, gammal fake kanske i så fall?

Tycker också det är skumt, jag hittade många på Ebay, vissa ser riktigt gamla ut, men visst kan det vara fake, det känns dock som ett äkta i kvalitet och det ser gammalt ut, gammal fake kanske i så fall?
Ingen aning egentligen om just dessa band. Det till vänster ser ut att ha originalspänne åtminstone. Men har nog aldrig sett de där rundade ändarna förut.

En sak jag lagt märke till är iaf att vissa färger som förekommer (på band som utan tvekan verkar vara äkta vara) är väldigt ovanliga att man ser. Till exempel vinröda-ish alternativt mörkgröna Tropic Sport eller guldfärgat av den "vanliga".

Det tyder väl på att det kan ha gjorts små volymer, kanske specialutgåvor/limiterade batcher, åtminstone färgmässigt och kanske även designmässigt...

Tillbaka
Topp