Svart 12h, lätt. Ger en ”dykar-chrono”-känsla som jag är svag för.En liten läsarundersökning:
Vilken bezel tycker ni är snyggast?
-Svart tachymeter
-Svart 12-timmars
-Ståltachymeter
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Svart 12h, lätt. Ger en ”dykar-chrono”-känsla som jag är svag för.En liten läsarundersökning:
-Svart tachymeter
-Svart 12-timmars
-Ståltachymeter
Svart 12-timmars! Toolig känsla och mindre daytonavibbarEn liten läsarundersökning:
-Svart tachymeter
-Svart 12-timmars
-Ståltachymeter
Tack!Tack för en formidabel genomgång, btw
12-timmars är ju flott, klart bäst.En liten läsarundersökning:
-Svart tachymeter
-Svart 12-timmars
-Ståltachymeter
Svart tachymeter! Ok, lite partiskt då jag har en sådanEn liten läsarundersökning:
-Svart tachymeter
-Svart 12-timmars
-Ståltachymeter
Härligt set! Vad är det för end links?Har en 79160 från 1992, här kommer lite bilder på den
Tack Här kommer bild på end-links och länk:Härligt set! Vad är det för end links?
Vilken pärla! (frågade om end links då jag tyckte de såg låga ut jmf med luggarna, men ser nu att urmakaren tweakat vingarna lite på end linksen).Tack Här kommer bild på end-links och länk:
Ingen fara, apology accepted@poormans @Rozzy
Jag tror diskussionen om bakelit bezel passar bättre här än i "vad är den värd" tråden.
Rozzy, det var inte meningen att jäklas med dig om du uppfattar det så, utan jag uppfattar att du svarade lite med glimten i ögat och jag kontrade på samma sätt.
79260 bezeln är helt annorlunda än den vridbara 79270 bezeln. 70 bezeln är alu inspänd I vridringen precis som subbarna.
79260 bezel är helt annorlunda och faktum är att jag tror det är ett plastmaterial i dem och ej alu. jag har haft ett par stycken och de har en helt annan känsla än alu inläggen. Har dock inte velat repa dem avsiktligt för att bevisa detta.
Om du kollar på bilderna, ex Hasse wargs klocka ovan så ser du att de svarta ringarna har både en yttre och inre stållkant och däremellan svart material ifyllt. Materialet är blankt vilket alu inläggen inte är.
Oavsett vilken plast det är i 79260 ringarna (om det nu är plast) så är det som @poormans skrev allmänt vedertaget att kalla även dessa för "bakelit". Särskilt som det precis som jag skrev inte finns en enda rolex med bakelit I bezeln, det är bara ett "smeknamn" för svart, icke vridbar bezel.
Därför tycker jag knappast att det är misinformation jag och @poormans sprider. Inte mer än att kalla någon annan svart vintage daytona bezel för bakelit då den innehåller precis lika lite bakelit som en 79260 bezel.
Yes. Precis. Intressant och lärorikt. Jag tolkar dock texten som alla 79260 har alubezel med tryck, "det här var modellen som istället fick..." Dvs båda dina bilder visar alubezel, den övre slitna känns som typiskt alu slitage och inte som genom färgad akryl.Ingen fara, apology accepted
Jag tror vi bägge kan ha lite rätt som det ser ut. Som jag tyder det hade Tudor fram tom 79160 (och även tidiga 79260?) plast (plexi) insert och efter det alu;
https://www.tudorwatch.com/magazine/article/tudor-history-chronographs-1995-to-2000
Plast?
Aluminium:
Det är det här som är roligt med diskussioner, man lär sig alltid något
Very najs.79160 från 93
@poormans @Rozzy
Jag tror diskussionen om bakelit bezel passar bättre här än i "vad är den värd" tråden.
Rozzy, det var inte meningen att jäklas med dig om du uppfattar det så, utan jag uppfattar att du svarade lite med glimten i ögat och jag kontrade på samma sätt.
79260 bezeln är helt annorlunda än den vridbara 79270 bezeln. 70 bezeln är alu inspänd I vridringen precis som subbarna.
79260 bezel är helt annorlunda och faktum är att jag tror det är ett plastmaterial i dem och ej alu. jag har haft ett par stycken och de har en helt annan känsla än alu inläggen. Har dock inte velat repa dem avsiktligt för att bevisa detta.
Om du kollar på bilderna, ex Hasse wargs klocka ovan så ser du att de svarta ringarna har både en yttre och inre stållkant och däremellan svart material ifyllt. Materialet är blankt vilket alu inläggen inte är.
Oavsett vilken plast det är i 79260 ringarna (om det nu är plast) så är det som @poormans skrev allmänt vedertaget att kalla även dessa för "bakelit". Särskilt som det precis som jag skrev inte finns en enda rolex med bakelit I bezeln, det är bara ett "smeknamn" för svart, icke vridbar bezel.
Därför tycker jag knappast att det är misinformation jag och @poormans sprider. Inte mer än att kalla någon annan svart vintage daytona bezel för bakelit då den innehåller precis lika lite bakelit som en 79260 bezel.
Fin! Intressant det här med inkonsekvensen hos Tudor (och R). Din klocka är från 1993 och har T SWISS T-tavla (där nånstans är brytpunkten, enligt min research). @Hasse Varg s är såld i oktober 1992 men har T SWISS MADE T-tavla. Min är från 1992 precis som Hasses men har T SWISS T. Raaaaandom!79160 från 93
Intressant hur denna i princip orörda klocka har ett boettlock stämplad 79160 när klockan är en 79180?Bra referens-ex. för att kolla hur en opolerad boett ser ut på en 90-talare:
https://buknet.bukowskis.com/sv/auctions/610/36-tudor-kronograf-big-block
Well spotted! Tudor och Rolex bjuder då och då på exempel på där boettlocken inte matchar referensen så jag skulle inte bli alltför deppad över att upptäcka detta.Intressant hur denna i princip orörda klocka har ett boettlock stämplad 79160 när klockan är en 79180?
Intressant med Bezeln på 79160, min gamla hade en som ser lite annorlunda ut. Icke original?
@StarMan Denna är helt klart min favorit - alternativt en med vit tavla och vita subdials men definitivt en med roterande 12h-bezel. Får man fråga var du hittade ditt exemplar?Tack för ett väldigt genomarbetat och värdefullt inlägg! Tycker dessa klockor är aningen bortglömda och ett roligare alternativ till Daytona så det är bra att de får lite uppmärksamhet.
Själv har jag ingen Big Block men en 79270 med B723xxx serial som daterar den till -95. Mitt exemplar har den vita (porcelain?) tavlan med svarta subdials. En av de absolut sista årgångarna som hade Rolex krona och baklock. Länken är 78400 och ändlänkar 605. Har tillhörande box och certifikat, t.o.m. originalkvitto finns kvar. Bär den lite för sällan men den har en given plats i min klocklåda.
Tveklöst svart 12-h med vit tavla och svarta eller vita subdials.En liten läsarundersökning:
-Svart tachymeter
-Svart 12-timmars
-Ståltachymeter
Tackar! Den är köpt här på forumet 2013.@thomastheswede Först och främst en magnifikt bra tråd! Mycket välbehövlig info för någon som precis börjat titta på dessa varianter.
@StarMan Denna är helt klart min favorit - alternativt en med vit tavla och vita subdials men definitivt en med roterande 12h-bezel. Får man fråga var du hittade ditt exemplar?
Tveklöst svart 12-h med vit tavla och svarta eller vita subdials.
Dags att börja leta efter en 79270.