• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TUDOR SNOWFLAKE - en översikt

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Detta ex (just nu på Blocket) har ganska många frågetecken. Att beskriva visarnas skick till 5/5 är en bedrift i sig...

52680305-264A-4916-8CD5-186D35F0FB24.jpeg
52D1BD6E-A651-452A-BC61-619CB7CA13F4.jpeg
1E547A2A-1842-4BCA-ABC0-6457E49B3529.jpeg
DCDEB07F-CD48-4E67-8A52-5580F35C6A6D.jpeg

Ja den där kändes mer än fishy. Inga spår av bandbyten på baksida bandhornen heller. Brukar vara ett säkert tecken...
 

thomastheswede

Audemars
Två fantastiska referensexemplar för att bedöma boetter...

Bägge har legat oanvända sedan de köptes:
  • kan vara bilden, men aldrig sett bubblor som ser ut sådär tidigare.
  • timvisaren har fått en annan nyans än övriga visare
  • boxen är inte Tudor, nån variant på Rolex Bufkor
  • intressant att insert blir så påverkat av tidens tand

  • mer ”normalt” bubblig tycker jag
  • likadan box
  • ser ut att ligga en Rolex Submariner-booklet där, känns udda
  • ännu mer påverkan i kanterna på insert
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Ungefär vad får man räkna med att betala för en snowflake? Jag förstår så klart att modell och skick påverkar priset. Jag har fått för mig mig att de är jäkligt coola och att jag måste ha en🙈
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Ungefär vad får man räkna med att betala för en snowflake? Jag förstår så klart att modell och skick påverkar priset. Jag har fått för mig mig att de är jäkligt coola och att jag måste ha en🙈
Hur långt är ett snöre?
Kolla Chrono24 (dock något dyrare där iom de avgifter som läggs på).
Annars är det att kolla på handlare som säljer direkt till Kund

Tex


 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Hur långt är ett snöre?
Kolla Chrono24 (dock något dyrare där iom de avgifter som läggs på).
Annars är det att kolla på handlare som säljer direkt till Kund

Tex


Det var därför jag skrev att jag förstår att modell och skick påverkar priset. Jag ville bara ha en ungefärlig prisuppfattning eftersom priser på klockor kan ändras. Jag hade t.ex. inte sagt att priserna på Köp & sälj här på KS är representativt för priserna på en Snowflake då de flesta annonserna är rätt gamla. Det var därför jag frågade för att få en uppfattning om UNGEFÄR vad man får ge för en och då pratar jag inte om en MN Snowflake. Att länka till en såld klocka på HODINKEE vad säger det? Det står ju inte när den såldes så jag vet inte om priset är aktuellt eller om det är ett gammalt pris. Sedan tillkommer ju tull + 25% moms från USA. Precis som du säger så är Chrono24 dyrt och speciellt med kronans låga värde. Det känns inte som att Chrono24 brukar vara så representativt för vad en klocka kostar då nästan alla priser där brukar vara rätt uppblåsta. Det var därför jag frågade här i tråden om vad man ungefär får ge för ett exemplar.
 

thomastheswede

Audemars
Ungefär vad får man räkna med att betala för en snowflake? Jag förstår så klart att modell och skick påverkar priset. Jag har fått för mig mig att de är jäkligt coola och att jag måste ha en🙈
Du har rätt, de är coola och du behöver en.

Prisspannet är stort, beroende på skick och referens och eventuella tillbehör.

Generellt (generellt!) gäller:
No date dyrare än Date
Blå dyrare än svart
Referenserna som börjar på 7 (7016 och 7021) är dyrare än de som börjar på 9 (9401 och 9411)
Tillbehör (boxar, ankare) höjer priset och ifyllt garantikort (extremt ovanligt) höjer ytterligare
"MN" det vill säga de klockor som användes av franska marinens dykare är JÄTTEdyra

Exakt just nu börjar de på 90 000SEK på C24, den starka Euron ställer till det.

För att få perspektiv på värdeutvecklingen på flingorna så lägger jag med en 10 år gammal annons från KS:
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Det var därför jag skrev att jag förstår att modell och skick påverkar priset. Jag ville bara ha en ungefärlig prisuppfattning eftersom priser på klockor kan ändras. Jag hade t.ex. inte sagt att priserna på Köp & sälj här på KS är representativt för priserna på en Snowflake då de flesta annonserna är rätt gamla. Det var därför jag frågade för att få en uppfattning om UNGEFÄR vad man får ge för en och då pratar jag inte om en MN Snowflake. Att länka till en såld klocka på HODINKEE vad säger det? Det står ju inte när den såldes så jag vet inte om priset är aktuellt eller om det är ett gammalt pris. Sedan tillkommer ju tull + 25% moms från USA. Precis som du säger så är Chrono24 dyrt och speciellt med kronans låga värde. Det känns inte som att Chrono24 brukar vara så representativt för vad en klocka kostar då nästan alla priser där brukar vara rätt uppblåsta. Det var därför jag frågade här i tråden om vad man ungefär får ge för ett exemplar.
Förstår dig, men du måste också förstå att frågan är bred. Väldigt bred!
Om du hade nämnt en specifik ref så hade det kunnat sättas ett spann men då det finns olika ref + skick + om den är komplett eller inte spelar otroligt stor roll när det kommer till vintage. Särskilt då Snowflakes har haft en otrolig prisutveckling senaste åren (som @thomastheswede visade genom att länka till en gammal annons; om man ändå hade köpt den för 18K!!!!)
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Du har rätt, de är coola och du behöver en.

Prisspannet är stort, beroende på skick och referens och eventuella tillbehör.

Generellt (generellt!) gäller:
No date dyrare än Date
Blå dyrare än svart
Referenserna som börjar på 7 (7016 och 7021) är dyrare än de som börjar på 9 (9401 och 9411)
Tillbehör (boxar, ankare) höjer priset och ifyllt garantikort (extremt ovanligt) höjer ytterligare
"MN" det vill säga de klockor som användes av franska marinens dykare är JÄTTEdyra

Exakt just nu börjar de på 90 000SEK på C24, den starka Euron ställer till det.

För att få perspektiv på värdeutvecklingen på flingorna så lägger jag med en 10 år gammal annons från KS:
Jo jag har insett att det är något jag måste ha!
Tack för ett väldigt bra svar!😊 Det var något sådant här svar jag sökte så jag iaf har lite koll. Självklart förstår jag att skick och tillbehör återspeglar priset (som med alla klockor) men som helt novis inom Tudor snowflake så är det inte helt lätt att försöka googla sig till info då det har hänt väldigt mycket med priserna och vilka modeller som är mest eftertraktade de senaste åren. Jag kollade lite på ”Köp & Sälj” här på KS och det var inte alls många år sedan de gick för under 50kkr. Men då har jag ett riktmärke iaf om vart de ungefär ligger prismässigt.
Intressant att No Date är dyrare än Date. Jag har en Rolex Sub och jag har ägt flera olika dubbar och där är ju Date dyrare än No Date.
 

deddas

Rolex
Jo jag har insett att det är något jag måste ha!
Tack för ett väldigt bra svar!😊 Det var något sådant här svar jag sökte så jag iaf har lite koll. Självklart förstår jag att skick och tillbehör återspeglar priset (som med alla klockor) men som helt novis inom Tudor snowflake så är det inte helt lätt att försöka googla sig till info då det har hänt väldigt mycket med priserna och vilka modeller som är mest eftertraktade de senaste åren. Jag kollade lite på ”Köp & Sälj” här på KS och det var inte alls många år sedan de gick för under 50kkr. Men då har jag ett riktmärke iaf om vart de ungefär ligger prismässigt.
Intressant att No Date är dyrare än Date. Jag har en Rolex Sub och jag har ägt flera olika dubbar och där är ju Date dyrare än No Date.
”No date” är dyrare för att det såldes färre av dem, tror jag? Datum var mer ”hett” på den tiden och många fler klockor såldes därför med datum.
 

deddas

Rolex
Du har rätt, de är coola och du behöver en.

Prisspannet är stort, beroende på skick och referens och eventuella tillbehör.

Generellt (generellt!) gäller:
No date dyrare än Date
Blå dyrare än svart
Referenserna som börjar på 7 (7016 och 7021) är dyrare än de som börjar på 9 (9401 och 9411)
Tillbehör (boxar, ankare) höjer priset och ifyllt garantikort (extremt ovanligt) höjer ytterligare
"MN" det vill säga de klockor som användes av franska marinens dykare är JÄTTEdyra

Exakt just nu börjar de på 90 000SEK på C24, den starka Euron ställer till det.

För att få perspektiv på värdeutvecklingen på flingorna så lägger jag med en 10 år gammal annons från KS:
Gör inte det…
Länka till en 10 år gammal annons alltså! 😅
Kommer för alltid sakna min 5513 MF som såldes för, vad jag tyckte var mycket då, 45-50’. Det var 6-7 år sen.
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
”No date” är dyrare för att det såldes färre av dem, tror jag? Datum var mer ”hett” på den tiden och många fler klockor såldes därför med datum.
Jag hade ingen aning om det. Som sagt jag är van vid Rolex Sub och där är datum dyrare än utan. Jag tycker dock att Snowflake utan datum är snyggare då den är mer symmetriskt.
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Men det måste vara nya subs då? För trenden är väl samma för äldre Rolle subs?
5 och 6 siffriga Date och No Date samt en 5513. Jag hade sagt att Date är dyrare på alla Rolex Sub. Klart att jämför man en 16610 med en 5513 så är 5513 dyrare men det är ju två helt olika klockor. Jag tänker mer 16610 vs 14060, 116610 vs 114060 osv och då hade jag sagt att Date är dyrare.
Jag har dock inte så bra koll på Tudor Snowflake och deras modellutbud om de hade att man kunde välja mellan Date och No Date under samma tidsperiod. Alltså att det var identiska klockor förutom att den ena hade datum?
Är det något speciellt man ska tänka på när det kommer till Snowflake? Något man ska akta sig för? Alltså utöver det vanliga som gäller alla klockor.
 

deddas

Rolex
5 och 6 siffriga Date och No Date samt en 5513. Jag hade sagt att Date är dyrare på alla Rolex Sub. Klart att jämför man en 16610 med en 5513 så är 5513 dyrare men det är ju två helt olika klockor. Jag tänker mer 16610 vs 14060, 116610 vs 114060 osv och då hade jag sagt att Date är dyrare.
Jag har dock inte så bra koll på Tudor Snowflake och deras modellutbud om de hade att man kunde välja mellan Date och No Date under samma tidsperiod. Alltså att det var identiska klockor förutom att den ena hade datum?
Är det något speciellt man ska tänka på när det kommer till Snowflake? Något man ska akta sig för? Alltså utöver det vanliga som gäller alla klockor.
5-6 siffriga är för mig, moderna…😅
 
Topp