• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

strosade runt i Alicante o hittade denna i hos handlare. 5500 euro ville han ha. Kunde inte ett ord engelska. Så jag fick ingen info. Vad säger ni? Vettigt pris eller dyrt. Förutsätter att den kommer watch only
Känns väl som ett fair pris (får det till ca 63k med dagens kurs), beroende på skick och servicehistorik såklart. Här på KS har det gått en del fina exemplar för 60-70k senaste året😊

En fråga till er med 42mm femraders Pelagos; har er bezel gulnat i kulören på siffrorna?
Om så, är det någon som fått den bytt på garanti? Eller rent av utanför garantin?

Känns väl som ett fair pris (får det till ca 63k med dagens kurs), beroende på skick och servicehistorik såklart. Här på KS har det gått en del fina exemplar för 60-70k senaste året😊
Kollade bara på den lite snabbt då jag var lite stressad. Ja det har ju gått några däromkring här på ks. Senaste gick för 60 och var nyligen servad. Vet ju ingenting om den då ingen i butiken talade engelska. Om det visar sig vara full sett och nyservad så vore 63 billigt 😅

Bade, vann, etc. De aller fleste Tudor har jo 20ATM WR. Hvorfor man ikke bruker disse i vann er en gåte. Her er en Seiko presage som ikke har skrukrone og kun 5ATM. Holder tett som bare det. :) Bruk nå Tudorene - også i vann!

img_8524-jpeg.2350252

img_8526-jpeg.2350254

Apropå detta med att bada - två funderingar:

Ang vattentäthet:

Hur ofta trycktestar ni, byter packningar etc.?

Det är ju en sak att de är vattentäta enligt spec, en annan om de tar in vatten på grund av en packning som torkat ut eller liknande.

Man orkar ju inte springa hos AD med hela klocklådan

Ang förlustrisk:

De som sitter på länk eller liknande (dvs ej nato eller annat som fäster ”dubbelt”. Är ni inte nojiga för att ett bandstift ska ge upp och klockan ska hamna på havets botten? Känns inte som att det ska så mycket till för att en halvdåligt stift ska ge vika.

Bara nyfiken. Undviker själv att bada med dem av just dessa två skäl.

Ang vattentäthet:

Det är ju en sak att de är vattentäta enligt spec, en annan om de tar in vatten på grund av en packning som torkat ut eller liknande.

Ang förlustrisk:

De som sitter på länk eller liknande (dvs ej nato eller annat som fäster ”dubbelt”. Är ni inte nojiga för att ett bandstift ska ge upp och klockan ska hamna på havets botten? Känns inte som att det ska så mycket till för att en halvdåligt stift ska ge vika.

Känns långsökt att den skulle ramla av handleden för att man är ute och simmar och oftast är de rätt grunt där man simmar. Jag har aldrig haft en sådan tanke iaf utan tänker mest att de är häftigt att kunna använda den i en miljö den ”blivit tillverkad för”.
Litar fullt ut på byggkvalitén och skulle det lossna så får den hellre göra de på 2 meters djup än rätt ner i asfalten för min del.

Senast ändrad:

Ang vattentäthet:

Ang förlustrisk:

Trycktest efter garantin gått ut. Om Tudor lämnar 5 års garanti räknar jag kallt med att en dykare därifrån kan hålla tätt minst 5 år. Sen kan man väl kosta på sig ett trycktest på vårkanten tills dess att service utförs. Och att en bandstift ska gå av just när jag badar djupt resonerar jag ungefär som @DiERICSONi kring

*edit: Och skulle det mot förmodan ske hoppas jag hemförsäkringens drulle är värd sin premie

Trykktester til 8ATM de jeg bruker om sommeren hvert år. Tar kun noen minutter hos AD. Billig forsikring. Eneste unntaket er de jeg har kjøpt for under 12 måneder siden; de trykktestes ikke før året etterpå hvis de skal svømmes med i mange dager.

Efter 8 månaders väntetid har jag äntligen fått besked om att min Tudor BB Pro (på länk) är redo att hämtas upp i veckan. Det var ett "spontanköp" som skulle levereras inom 1-2 månader, alltså har jag redan glömt bort/bestämt mig för annat under tiden, men då handpenning redan är betald så kommer/måste jag att hämta ut den. Ville bara kolla intresset här om någon är sugen på att köpa sig en sprillans BB Pro innan den läggs ut på sälj-delen av forumet. I så fall kan vi ta det vidare via PM. Allt gott!

Ev korkad fråga (ev redan besvarad i tråden, sorry isf), men passar Rangerns länk på BB Pro?
Ingen som vet?
Verkar som att det inte funkar, har inte hittat något på nätet om det. Synd, hade gärna skaffat en Pro och satt min Rangerlänk på den på den. Klarar inte av fejknitarna och Rangern gör sig bra på både gummi och nato.

Senast ändrad:
Ingen som vet?
Verkar som att det inte funkar, har inte hittat något på nätet om det. Synd, hade gärna skaffat en Pro och satt min Rangerlänk på den på den. Klarar inte av fejknitarna och Rangern gör sig bra på både gummi och nato.
Finns dessa länkar annars som funkar med original claspen till Pro.

Finns dessa länkar annars som funkar med original claspen till Pro.
Ja de är fina, men eftersom jag redan har Rangern så kunde det bli lite avgörande för vad nästa Tudor blir. Dvs det verkar som att länken bara passar på 58orna (som inte höjer min puls), inte på Pro eller (såklart) GMT som legat bra till annars. Nu kanske jag istället sneglar på en P39 lika gärna som en Pro, och av GMT-modellerna lockar S&G mest.

Tillbaka
Topp