• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här är en artikel av Stacey (som jag tror är den som populariserade flyer/caller definitionen).
Han gör distinktionen att en klocka med 24h hand utan vridbar ring egentligen är en "dual time" och det krävs en vridbar ring för att definiera en klocka som GMT.
Tack det kan nog vara den jag tänkte på.

Fältmässig klocka den där Tudor P01. Vridringen använder jag som månadskomplikation.

IMG_4289.jpeg
IMG_4288.jpeg
IMG_4283.jpeg
IMG_4284.jpeg
IMG_4276.jpeg

Här är en artikel av Stacey (som jag tror är den som populariserade flyer/caller definitionen).
Han gör distinktionen att en klocka med 24h hand utan vridbar ring egentligen är en "dual time" och det krävs en vridbar ring för att definiera en klocka som GMT.
Kollade runt lite och klockor utan vridring verkar variera i vad de definierar sig som. Både GMT, dual time, och travel time används. Så ingen riktig unison linje direkt.
När det gäller klockor med fixerad 24h vridring är det lite olika mellan märken. Rolex verkar inte kalla sin Explorer 2 för en gmt (inte vad jag kunde se) medans Grand Seiko och Seiko benämner sina klockor med fixerad vridring Gmt. Tudor ger inte Pro titeln GMT men säger att den har ”gmt function”. Inte helt eniga, men lutar åt ett håll.
Så klockvärlden är inte helt överens. Jag kallar min en true gmt så länge av bekvämlighet. De flesta vet då vad man menar.

Tudor med ”riktig” GMT😜
IMG_0163.jpeg
Men för att va seriös, så är den där jäkla fräsig. Fxd som koncept är något jag gjort en komplett ändring kring. Först tyckte jag att det var stendumt och bara en sämre klocka. ”Wow en klocka man inte kan ha vanliga band på..” Men nu tycker jag det är stentufft och diggar verkligen den ändamålsenliga konstruktionen bakom en fxd.

Samma klocka uttagen 2025 innan prishöjningen bör ha kostat ca 47k och nu vill säljaren ha 49k.
Behöver inte vara fel i sak, om de är svåra att få tag i tex. Det är ju inte förbjudet att sälja en klocka för mer än man köpte den för, brukar dock vara svårt med de flesta märken. Fast den rosa/turkosa BB chronon tex är ju ett undantag. Marknaden styr som bekant (om man inte försöker manipulera marknaden förstås - ja ni vet vilket märke jag menar)

Behöver inte vara fel i sak, om de är svåra att få tag i tex. Det är ju inte förbjudet att sälja en klocka för mer än man köpte den för, brukar dock vara svårt med de flesta märken. Fast den rosa/turkosa BB chronon tex är ju ett undantag. Marknaden styr som bekant (om man inte försöker manipulera marknaden förstås - ja ni vet vilket märke jag menar)
Många som överskattar priserna på sina klockor och blir besvikna när de inte blir sålda för tänkt pris.

Men för att va seriös, så är den där jäkla fräsig. Fxd som koncept är något jag gjort en komplett ändring kring. Först tyckte jag att det var stendumt och bara en sämre klocka. ”Wow en klocka man inte kan ha vanliga band på..” Men nu tycker jag det är stentufft och diggar verkligen den ändamålsenliga konstruktionen bakom en fxd.
Hade exakt samma inställning som dig. Tyckte FXD var värdelös när den kom och tyckte den här FXD GMT var ful när den väl kom. Och här sitter jag nu och det är en av de kloclot som allra mest😁

Tillbaka
Topp